veulen volgt moeder niet meteen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nesty

veulen volgt moeder niet meteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 09:19

Hallo iedereen,

Mijn merrie heeft op 10juli een prachtig hengstenveulen op de wereld gezet en alles is goed gegaan.
(ik probeer foto's op internet te zetten maar het lukt me niet, iemand info over hoe ik dit moet doen?)
maar nu zit ik nog met een vraagje:

Is het normaal dat het veulen de moeder niet direct volgt? het blijft wel bij haar in de wei en in de piste maar als de merrie in de wei moet en even door gangen moet en even buiten op een stuk dat open is loopt het veulen niet tegen haar aan. Het blijft dan bv in de gang staan draaien of draait ineens een andere richting op waardoor de moeder natuurlijk vervelend wordt en ongerust. Het is mijn eerste veulen dus weet soms nog niet goed wat te doen :-)

Is dit normaal of hoe kan ik mijn veulen leren erbij te blijven? Want alleen buiten zetten gaat dus niet, of moet een veulen dit nog leren?

Groetjes

fjordnina

Re: veulen volgt moeder niet meteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:32

Het ene veulen blijft dichter bij de moeder dan het andere. Je hebt gewoon een heerlijk eigengereid hengstveulen :D.

Wat we hier vaak doen (ook met oog op de keuring) is het veulen aan de moeder vastmaken via een singel. Dit vergt in het begin even wat oefening, maar daarna wordt het al snel normaal. Je omgeving moet er echter wel ruim genoeg voor zijn. Je bent dan immers wel 1,5 paard breed.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 09:57

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:01

ik had er een die deed dat ook. Die ging rustig even ergens kijken en buurten terwijl moeder in de bak was. nee hoor is geen uitzondering. Die van mij liep dan ook snel aan het touw, want op een drukke pensionstal was dat geen succes.

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:56

Wij hadden er vorig jaar ook zo één!
Op de keuring bijvoorbeeld, hadden wij gedacht dat hij wel met mams mee zou lopen. Na 1 rondje aan het touw moesten we hem van de jury los doen. Dat ging 1 rondje goed, maar daarna dacht hij even de show te stelen. Hij racete de hele bak door en draafde op zijn mooist.
Eerst wilde hij zich ook niet laten pakken, want hij vond dat hij nog meer moest laten zien 8)7
Maar hij kreeg uiteindelijk wel een 2e premie, en het was ook eigenlijk best grappig :+

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 11:54

Nesty schreef:
Bedankt voor de tip! Hoe moet ik dat dan doen? aan het halster van het veulen?

Dit is een filmpje van mijn veulen: Kelton!

http://www.youtube.com/watch?v=1u_HPgzNqbI

Groetjes

Ja, je maakt een longeersingel vast aan mams, vervolgens doe je het veulen een halster met touw aan. Het touw maak je met een veiligheidsknoop vast aan de singel. Zeker in het begin zou ik hem echter niet door de ringetjes halen. Daar zijn ze meestal niet op berekend :+ . gewoon om de singel heen werkt in het begin het best.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:43

Het is sowieso normaal dat ongeveer de eerste week de moeder achter het veulen aan moet. Na een paar dagen zie je al verandering denk ik en loopt jouw veulen pal naast zijn moeder. Let maar op!

Kijk uit met zo'n ontzettend jong ding aan de moeder vastbinden zonder oefening! Ze gaan dan trekken en forceren hun nek en ruggewerveltjes en dat kan blijvende schade opleveren. Ik ben sowieso heel erg tegen om een veulen wat nog weinig stabiel loopt en staat aan de moeder vast te binden. Je zou hulp moeten vragen om je merrie met veulen op stal te zetten en als je alleen bent kun je nog beter het veulen begeleiden met je armen eromheen en de moeder loslaten. Die wijkt toch niet van haar veulen en loopt gewoon mee.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 14:10

Ja eigenlijk is het waar dat ik beter het veulen begeleid :-) Had nog niet zo ver nagedacht :-) gewoon de rollen omdraaien is wel goed gezien.

Ja nu heb ik altijd hulp, alleen doen ik het niet, is niet te vertrouwen :-)

Bedankt voor alle tips

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:19

Ik heb ook zo'n overzelfstandig hengstveulen, en ik moet hem ook alleen buitenzetten. Ik doe hem een halster om en van een oude longeerlijn heb ik wat ze op bokt een handtasje gemaakt, doe hem losje om zijn hals en dan onder zijn bips, als hij dan gaat hangen trek je hem niet aan zijn nek/hoofd maar geef je licht druk op zijn achterwerk, zo leren heel snel op een zacht manier op meen te lopen, en mijn merrie volgt los.