veulen scheiden van merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

veulen scheiden van merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:22

Mijn merrie heeft eind april een veulen gekregen. Maar ik vraag me af hoe het zit met het scheiden van veulen en merrie, het is namelijk mijn eerste veulen dus ik heb hier geen ervaring mee. Ik heb ze regelmatig even gescheiden. Het veulen blijft dan op stal en de merrie longeer of rij ik, nu inmiddels een half uur per keer. Dit gaat goed, hoewel ze mekaar kunnen horen, raken ze niet erg overstuur. Op een gegeven moment wil ik graag weer met de merrie naar de les. Dit houdt in dat de merrie 2 uren weg is. Vanaf welke leeftijd van het veulen kan dit? Of wachten jullie daarmee tot na het afspenen?

Famke_93

Re: veulen scheiden van merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:07

Mijn veulen is van eind April, en die is zeker 1 tot anderhalf uur al van z'n moeder gescheiden. Dit doen we niet elke dag, maar 2 a 3 keer per week. Ze vinden het allebei wel prima, en wie niet probeert komt er ook nooit achter.
(en ze opeens spenen vind ik ook weer zo wat.)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:08

Je kunt gewoon naar de les gaan hoor

qwa spenen zou je ze eerst overdag kunnen scheiden en snachts samen en dan dat een week en dan helemaal zonder

zorg wel dat je veulen een vriendje heeft zo doen wij het al jaren en dat gaat gewoon goed

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:31

Oke, bedankt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:20

Er zijn mensen die zeggen dat je juist in 1x moet scheiden, maar daar ben ik ook niet zo'n voorstander van. Wij bouwen ook altijd langzaam op en hebben hier goede ervaringen mee. We hebben merries niet vaak alleen mee van huis als ze een veulen aan de voet hebben, maar dat is meer omdat zich geen situaties voor doen. Bij de merrie van vorig jaar hebben we dit wel gedaan. Het veulen was al goed gewend om een tijdje alleen te zijn in een omgeving waarin hij zichzelf niet kon verwonden en we zijn met de merrie alleen naar hengstenhouder geweest. Niks aan de hand.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:09

Wij spenen sinds 2 jaar op eigen terrein af, net als bovenstaande reacties, opbouwend. Eerst zien ze mekaar nog, later niet meer. Wel altijd veulen in de vertrouwde groep, zodat hij/zij steun heeft :)

Met ongeveer 2 maanden oud maken wij de eerste buitenritten met de merrie's, dan gaan ze dus echt buiten zicht, voor langere tijd. Eerst bouwen we dit ook op door de straat uit te rijden en weer terug te komen. Zo leert het veulen dat mama weer terug komt en raakt hij minder snel in paniek :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:01

Ik heb ook langzaam opgebouwd. In het begin een paar minuten met alleen een draadje ertussen en langzaam steeds langer weg. Mijn veulen is van 20 maart en ik kan nu prima 2,5 tot 3 uur met de merrie weggaan. Veulen hinnikt er niet meer om als moeders weg is. Ze staat rustig in de weide te eten en gaat zelfs gewoon liggen slapen naast de andere paarden.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 21:27

Ik zet het veulen in de stal, met een pony in de stal ernaast als gezelschap. Het veulen hinnikt af en toe wel naar de merrie, voor de rest is ze redelijk rustig. Als het veulen de merrie kan zien dan knalt ze overal door- en overheen om maar naar de merrie te kunnen. Een draadje houdt haar dan niet tegen ben ik bang. Ik durf het veulen dan ook niet goed in wei bij de anderen te laten, want het weiland grenst aan de bak en dan ben ik bang voor brekende benen bij het hek.