Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
fjordnina schreef:Wat belangrijk is om te weten is of dit haar eerste veulen wordt. Zo ja, dan zou ik mezelf heel goed achter de oren krabben of het nog wel verstandig is. Een dracht is al een zware belasting voor een merrie, maar als ze ouder zijn wordt het extra zwaar. Over het algemeen wordt dan ook een richtlijn aangehouden van een jaar of 14 om een merrie voor het eerst te laten dekken. Is de merrie ouder dan worden de risico's groter en de kans op dracht kleiner.
Waarschijnlijk is je merrie wél hengstig, maar laat ze het niet zien. Een hengst weet echter exact het juiste moment te bepalen. Dek je via KI dan is dmv scannen vrij gemakkelijk het juiste moment te achterhalen.
Als je besluit het toch te doen zou ik je in ieder geval aanraden om je merrie sowieso te laten scannen zodat je ook kunt bekijken of cystes of andere narigheid een dracht kunnen belemmeren.

nolanlover schreef:Bedankt voor de reactie's. De dierenarts is gister geweest en volgens hem kan het nog makkelijk. We gaan nu kijken welke hengsten bij haar zouden passen. En dan bij het dekken is de dierenarts ook aanwezig. Hij zal de rest van de dracht dan ook begeleiden. Dus ik hoop dat het allemaal goed gaat!