leuk veulentje..:o

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AngelTidore

leuk veulentje..:o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:13

Heey,,

We hebben sinds mei een heel leuk veulentje, :o
van een bonte shetlander...
En we zijn eigenlijk al een dag of 1,2 na de geboorte begonnen met een halster omdoen..
Maar het is een best wel bang veulen, en als je het halstertje om wil doen, gaat ze stijgeren en trillen en is ze best wel bang.
En ook als je een touwtje vast maakt aan het halstertje loopt ze eerst wel gewoon met haar moeder mee naar de wei,
maar dan gaat ze trekken en steigert ze, en het is nu al een paar keer gebeurt dat ze achterover sloeg.
En we zijn bang dat als als je een touwtje tussen moeder en veulen spant dat ze er dan overheen valt, of er in verstrikt raakt..
Misschien weten jullie hoe we het anders kunnen doen?
Alvast bedankt :D

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:16

heeeel voorzichtig. het is niet niks voor zo'n veulentje. Bij moeder in de grote wei is vaak al spannend genoeg.

Ik heb met mijn veulen ook snel een halster en een touwtje omgedaan. We waren dan met twee, één de merrie en ik het veulen. Zodat ze bij de moeder kon blijven, maar ik wel een beetje mee kon veren. Na een week kon ik m'n veulen aan het halster meenemen en de merrie liep er los achteraan ;)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:17

ik zou het lekker rustig aan doen en zorgen dat ze eerst jullie is gewend en vertrouwd en dan eerst alleen aan halster laten wennen zonder touw en als ze halster is gewend aan touwtje. Maar alles lekker rustig aan, uiteindelijk went ze er wel aan.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:20

Dankje voor de snelle reactie's !
Ze is nu al denk ik wel 3 weken..
hoelang duurt het meestal voor een veulentje het helmaal geleerd heeft.?
Of zou ze het eigelijk nu al lang moeten kunnen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:24

Niet vervelend bedoeld maar waarom zorg je voor een veulen als je niet weet hoe dat moet? Is er niet een ervaren iemand in de buurt die het jou kan leren? Hier komen ongelukken van. (of die zijn al gebeurd aangezien het veulen al vaker gevallen is!!!)

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:27

MarcoBorsato schreef:
Niet vervelend bedoeld maar waarom zorg je voor een veulen als je niet weet hoe dat moet? Is er niet een ervaren iemand in de buurt die het jou kan leren? Hier komen ongelukken van. (of die zijn al gebeurd aangezien het veulen al vaker gevallen is!!!)

Dit is inderdaad een heel belangrijk punt. Het ene veulen leert sneller dan het andere, maar je moet wel heel goed weten waar je mee bezig bent.

samloes

Re: leuk veulentje..:o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:29

welkom op Bokt! Bokt is erg veranderd en je krijgt tegenwoordig eerder negatieve reacties ipv tips of hulp.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:30

Eerst rustigaan 't vertrouwen winnen en dan langzamerhand beginnen met aaien, aanraken, kriebelen, en uiteindelijk 't halstertje.
Ze zal er nu wel niet meer zo'n goede ervaring aan hebben dus des te belangrijker dat jij 't kalmaan pakt, beter nog met een ervaren persoon.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:30

nee, mijn zus zit op paardrijden.
die weet het wel..
we kunnen het altijd aan de manege vragen enzo.
maar we zorgen er nu elke avond voor dat we oefenen daarmee,
maar mijn zus lukt het niet alleen,
ik weet wel hoe het moet enzoo..
maar twas gewoon een vraag..
Verder word het veulentje prima verzorgt.
Maar we zaten een beetje met dat punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:30

Je kan het veulen beter eerst een beetje met rust laten, en met de merrie gaan kroelen en knuffelen, eventueel wat eten geven. Dan leert het veulen dat jullie leuk zijn en kan je die ook kroelen in de hals en op de kont en wat brokjes geven. Dan komt een halstertje omdoen vanzelf wel goed.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:31

Rendel schreef:
welkom op Bokt! Bokt is erg veranderd en je krijgt tegenwoordig eerder negatieve reacties ipv tips of hulp.

hee, ja ik weet het.
het leek me leuk mijn zus doet het altijd.!
dankjewel!

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:32

Goede tip van NHevaVD, iemand die veel ervaringe heeft met veulens, kan je voordoen he je met een veulen omgaat, hoe je het aan kan pakken. Iedereen moet het leren toch?

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:33

dankjewel voor de reactie's allemaal.!
Dus gewoon en beetje met rust laten en gewoon beginnen met aaien, enzo?

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:35

En je bent best nog jong, dus denk verstandig om een ervaren persoon de eerste paar keren erbij te hebben, zo heb ik en denk vele hier het ook geleerd.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:35

zoals eerder al gezegd, probeer eerst weer wat vertrouwen van het veulen te winnen.
als dat voldoende is opgebouwd kun je daarna rustig aan proberen of je het halstertje rustig om en gelijk weer af kan doen.
nu associeerd zij het halstertje met pijn/engheid, dat is niet de bedoeling, de wereld is immers al zo vreemd voor ze.
als je halstertje rustig om en gelijk weer af doen en dan even lekker met haar kroelt zul je zien dat ze veel sneller het accepteerd.
kun je daarna als dat bevestigd is haar eens aan het halstertje mee nemen, houd er wel rekening mee dat als je hier geen ervaring mee hebt het miss een idee is dat er iemand bij is die je kan ondersteunen.
trekken aan een veulen met halster om heeft namelijk helemaal geen zin, als ze het nog niet snappen.
veulen voelt de druk, zal naar achteren gaan hangen en hoe harder jij trekt hoe sneller ze dwars worden, ze willen onder de druk uitkomen maar 9 van de 10 doet dit juist op de manier die je niet wil.
als er dan iemand bij is die het veulen van achteren op het moment als er druk komt even naar voren helpt zul je zien dat ze het zo doorhebben.
we hebben het allemaal moeten leren, dus schaam je niet voor sommige reacties.
ook bij diegenen die hier ervaring mee hebben gaat het nog wel eens mis hoor, overkomt iedereen ;)
geen veulen is gelijk namelijk.
succes!

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:41

dankjewel,,

en.. mijn zus vader, en de manege, de buren er zijn zat mensen om ons te helpen..
ik hoef het niet in men eentje te doen..
het meeste doet mijn zus eigelijk al.!
maar voor alle reactie in ieder geval bedankt! :o

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:57

ik zelf begin met veulens altijd met voorzichtig te aaien en zodra je merkt dat hij of zij het niet eng vind en helemaal accepteert ga ik verder en aai ik andere delen van het hoofd en lichaam. Voor een veulentje is het natuurlijk eerst even wennen en zal het zich wel niet gelijk helemaal op zijn gemak voelen. Maar als je ziet dat het veulentje banger word en zich nog ongemakkelijker gaat voelen van jou hand trek dan je hand langzaam weg. En laat het veulentje even met rust en het komt vanzelf weer bij je (want paarden zijn van nature nieuwsgierig) en probeer het dan rustig opnieuw. Maar overhaast niks! Wanneer je het hele hoofd kan aaien en de oren enzo.. kun je met het halstertje beginnen. Ik zelf doe eerst een vlakke hand door de neusriem, het veulentje gaat vanzelf aan je hand ruiken als dat goed gaat maak ik me hand boller de neusriem laat ik op het uiteinde van me vingers rusten en met de toppen van de vingers aai ik voorzichtig de neus en als dat goed gaat beweeg ik het halster voorzichtig over het neusje. En hier geld weer hetzelfde als met het aaien. Als het veulentje ongemakkelijker word en het eng vind stop je. Als ze het helemaal accepteer kun je verder. En ik zelf doe het in stapjes eerst even snel neusje erin en eruit en langzaam helemaal over het neusje (en tussen door elke keer het halster van het hoofd af halen en weer opnieuw over het neusje en dan dus wat verder, ik hoop dat je me snapt) tot dat het op de goede plek zit. Daarna werk ik vaak met het deel achter de oren, Dit doe ik ook in meerdere stapjes steeds gaat het halstertje een beetje verder tot het helemaal over de oren zit en elke keer als ik zie dat hij het niet leuk vind stop ik en probeer ik het langzaam opnieuw en ga pas verder als hij het helemaal accepteerd. En daarna als het veulen aan het halster is gewend kun je het leren mee lopen met een touwtje. Dit kun je zoals al eerder gezegt is het beste doen samen met iemand. Dat iemand met de merrie loopt aan een halstertouw en een ander de veulen.
Geef de moeder ook veel aandacht. zo ziet het veulentje dat mensen niet eng zijn.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:47

Mijn veulen loopt nu pas mee aan een halster en touw, en die is 6 weken. En nog loopt ze niet altijd netjes mee. Het kost heel veel tijd en geduld, zoals al gezegd, niet overhaasten. Beter is om met zn 2 te oefenen. En vooral niet trekken aan het touw, dan gaan ze vaak in de stres en steigeren en vallen om.
Succes er mee!

dns_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:41

Geef het veulen de tijd, laat het zien dat je met de moeder bezig bent en leg niet de nadruk op het veulen, dat werkt averechts

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:36

Ik vind dat juist met een bang veulen je veel moet oefenen.
Ik heb al een aantal veulens gehad maar vorig jaar had ik zo'n bang veulen, die ging liggen als het halster aankwam en hebben we dus liggend geleerd dat een halster echt niet eng is..
We begonnen met 2 personen en toen ging die liggen en uiteindeljik met wat geduld kon ik het rustig in m'n eentje omdoen en sprong die niet meer weg.
Veel knuffelen, lief doen en veel geduld en je komt er vanzelf.
Wel met regelmaat, dus elke dag even, zo leren ze het snelst

(Hij is trouwens nu gewoon harstikke stoer en niet zo snel bang meer, ondertussen 1 jaar oud)

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:33

Rendel schreef:

Ja helemaal mee eens!

Zou het halstertje even laten voor wat het is. Probeer anders eerst om haar minder angstig te krijgen, probeer of je haar overal aan kan raken en of ze je als een 'leuk' mens kan gaan zien maar zet er geen druk of dwang achter als het niet lukt dan maak je alleen maar banger. Voor een veulentje zijn mensen vaak maar eng, helemaal als ze dan ook nog iets om je hoofd doen en je mee trekken. Als ze minder bang is komt vanzelf het moment dat je denkt 'nu is ze er aan toe' en dat zal ze zelf ook aangeven. Bij het ene veulen is dat na 1 uur en bij de ander kan dat een aantal weekjes duren. Ze staat denk nog even bij je toch? Alle tijd om het op te bouwen, haar te leren kennen wat ze wel en niet accepteerd en daar van te leren en aan te werken en boven alles om er van te genieten! Veel plezier!