Gisternacht is er bij ons op stal een prachtig hengstveulentje geboren. Het is ons eerste veulen dus weten niet hoe alles zit. Maar het veulen zakt heel erg door zijn achterbenen heen. Hij staat maar klein stukje op zijn hoefjes en de rest staat hij dus vreemd. Is dat normaal, en trekt dat nog bij of toch de dierenarts laten komen?
Ik heb zelf een jaarling die dit ook had, deels trekt het zelf weer bij, maar heb toch wel extra hoefsmid nodig gehad voor het laatste stukje. Het trok namelijk net niet genoeg bij waardoor de voorkant van zijn hoef veel harder groeide en de achterkant van zijn hoef naar onder schoof. Met 2 keer extra bekappen rond 3-4 maand oud was dit ook verholpen. Wel in de gaten houden !
gelukkig dat het nu goed staat bij je jaarling Ik heb net bij hem gekeken en 1 beentje staat al wat rechter dus ik denk wel dat het goed gaat komen. Maar we houden het natuurlijk wel in de gaten.
mariskajays
Geplaatst: 05-06-10 09:23
Mijn veulen is afgelopen donderdag geboren en heeft het ook.Schrok me dood,veearts erbij en die zei ook dat het meestal vanzelf weer goedkomt.Wel in de gaten houden.In de paard&sport staat er nu toevallig een stuk over.
Ik heb geen paard & sport, woon niet in nederland ! maar hij staat al een stuk beter op zijn beentjes, en het is zo lekker eigenwijs en hij loopt al vrolijk rond te rennen
Inderdaad wat hier boven gezegd word in de gaten houden en even afwachten. Wij hadden het een paar jaar geleden ook bij een veulen en is ook helemaal goed gekomen!
Mijn Uphill veulen was ook zo geboren (nog iets erger). Het is belangrijk dat de veulens op een harde ondergrond staan. En ze zeggen beperkte beweging. Nou staan die van mij dag en nacht in het land dus hij beweegt zoveel hij zelf wil.
Veearts erbij halen heeft weinig zin op dit moment. Als het zo blijft en er komt geen verbetering is, is het wel verstandig een veearts in te schakelen. Wel belangrijk is, omdat ze hun hoefjes niet volledig belasten, is dat de zool van de hoef recht moet blijven. Omdat ze tenen wippen slijt deze rond af dus deze moet af en toe recht geveild worden.
Succes! En waarschijnlijk zie je met een week of 4 er niets meer van!