Goed boek voor opvoedig van veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mies_dummy

Goed boek voor opvoedig van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:28

hee iedereen vanacht is mijn verzorg paardje bevallen van een veulen!(L)
maar nu zoek ik een goed boek of iemand die heel veel tips kan geven om hem het best op te voeden. ik weet dat je heel consequent moet zijn wat vandaag nee is is morgen ook nee! en opzich weet ik het wel maar mischien heeft iemand toch nog wat tips om het nog iets beter te doen! :D

ik weet overigens niet of diet hier goed staat!?

groetjes Michelle!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:01

Dit staat verkeerd. :)

FriesWytske

Re: Goed boek voor opvoedig van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:02

Laat het opvoeden eerst aan de moeder over.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:03

Allereerst: Gefeliciteerd!
Ik heb het boek van veulen tot volwassen rijpaard. Staat ook wat in over veulen ziektes enzo :) Vind het zelf een heel interessant boek!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:52

Waarom zou jij de veulen moeten opvoeden? Daarvoor heeft ie al een moeder.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:10

laat het opvoeden aan de moeder over! Pas als je gaat afspenen kan je je er wat meer mee gaan bemoeien.. wat je wel kan doen is al lekker gaan aaien, tutten, praten, wat lekkers geven.. zo bouw je een band op.. zo gaan ze je sneller vertrouwen en kan je later ook veel meer doen met t paardje. Ik heb mijn paard al vanaf dat ze 5 maanden oud is. En heb haar altijd dicht bij me in de wei gehad. (ze is wel is naar de opfok geweest maar daar heb ik haar snel weggehaald). Verder lees ik dat het je verzorgpaards veulen is dus neem aan dat de eigenaar wat meer te zeggen heeft over het veulen. En van veulen tot rijpaard is wel een leuk boek om te lezen. Geniet van t veulen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:57

Stukje opvoeding hoort er imo wel bij hoor, halstertje om laten doen, voetjes oppakken, overal aan laten raken (zeker achterbenen, buik, oren willen wel eens een probleem worden later), netjes meelopen aan een touwtje en evt. vaststaan. Niet dat het zoveel tijd vergt, maar even aandacht aan besteden bij een klein veulen voorkomt later een grote strijd met een sterke jaarling.

Proficiat met je veulen.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:34

wat urielle zegt bedoelde ik ook hoe moet je beginnen met de hoefjes enzo? en iedereen bdankt!
en dat boek waar kan je dat vinden?

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:35

@mies_dummy : Oke nu snap ik t! :D

Je moet gewoon rustig aan beginnen.. ga gewoon eerst aaien en tutten.. zodat ze gewend raakt aan dat jij dr aanraakt. zo kan je ook spelenderwijs wat meer naar de oren gaan en die aanraken.. ook bij het aaien de benen mee aaien.. de billen etc.. zo kan je na een tijdje proberen een beentje op te tillen.. kijk gewoon hoe ver je kan gaan.. ze geven het zelf vaak wel aan..als ie mee werkt.. belonen door braaaafff en aaien klopje op de hals. Ga niet aan snoepjes beginnen dit kan snel avarechts gaan werken.. :D het boek kan je vinden bij bijvoorbeeld bol.com. succes! (heb je meer vragen kan je me pmen:D)

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:15

Ik heb het boek bij divoza gehaald. Maar heb het ook al in een gewone boeken winkel zien liggen en volgens mij in meerdere ruitershops. Ook bol.com verkoopt um. Gewoon even rond kijken en je vind um zo ;)

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:18

Opvoeden zeker in het begin aan de moeder over laten! Je kunt wel rustig beginnen met aaien, later halstertje en een borsteltje erover.
Heb je niet iemand in je omgeving die ervaring heeft met veulens? Daar leer je vaak meer van dan van voorbeelden uit een boek.

gefeliciteerd trouwens met de geboorte en veel plezier er van!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:38

Wij doen het halster altijd binnen de 24 uur aan, gelijk de eerste dag dus en dan ook overal aaien en aanraken. Ergens in de eerste week ook met een zacht borsteltje.

Zodra het veulentje stevig staat, op stal langs de muur zetten dat hij er tegen kan leunen als het nodig is en dan de voetjes gewoon optillen als bij een volwassen paard: hand naar beneden langs de benen en bij de kogel optillen. Als hij spartelt hou ik vast, zodra hij stilstaat Braaaaaafffffff, veel knuffelen en gelijk voetje los. Wel allevier de voetjes doen, niet denken dat als hij rechtsvoor geeft dat linksachter ook wel goed zal zijn.

Meelopen doe ik eerst door gewoon achter de mama aanlopen en bij stoppen arm achter de kont.
Dat zal al snel minder nodig zijn.
Dan langs de mama aan een longeersingeltje vastgezet, daarmee leren ze ook vaststaan.
Daarna moet hij ook leren van de mama af te lopen met de mens mee aan de hand.

Veel meer doe ik niet met veulens, de rest is voor als ze 3 zijn als voortraject van het zadelmak maken.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:39

Urielle schreef:
Wij doen het halster altijd binnen de 24 uur aan, gelijk de eerste dag dus en dan ook overal aaien en aanraken. Ergens in de eerste week ook met een zacht borsteltje.

Zodra het veulentje stevig staat, op stal langs de muur zetten dat hij er tegen kan leunen als het nodig is en dan de voetjes gewoon optillen als bij een volwassen paard: hand naar beneden langs de benen en bij de kogel optillen. Als hij spartelt hou ik vast, zodra hij stilstaat Braaaaaafffffff, veel knuffelen en gelijk voetje los. Wel allevier de voetjes doen, niet denken dat als hij rechtsvoor geeft dat linksachter ook wel goed zal zijn.

Meelopen doe ik eerst door gewoon achter de mama aanlopen en bij stoppen arm achter de kont.
Dat zal al snel minder nodig zijn.
Dan langs de mama aan een longeersingeltje vastgezet, daarmee leren ze ook vaststaan.
Daarna moet hij ook leren van de mama af te lopen met de mens mee aan de hand.

Veel meer doe ik niet met veulens, de rest is voor als ze 3 zijn als voortraject van het zadelmak maken.

wat bedoel je met "dan langs de mama aan een longeersingeltje vastgezet?" :D

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:26

die snap ik idd ook niet helemaal ihi!
de andere verzorgsters zij er wel maar die zijn nu allemaal 18,19,20 jaar dus die zijn er veel minder dan ik en ik weet wel vel over veulens opvoeden maar niet vanaf de geboorte zegmaar maar meer vanaf een maand of 3. en dat boek ga ik toch maar zoeken! en weer heeel erg bedankt!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:08

[PP] >> [KS]

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:34

ik heb mijn veulen ook gelijk de eerste dag al een halster om gedaan en overal geaaid, voeten even opgetild. nu doet hij het zonder er bij na te denken en vind het allemaal heel normaal. ook heb ik hem gisteren even met wat glansspray bespoten zodat hij ook went aan het geluid van een spuitbus en ook al een keer een straaltje water tegen zn benen aan. verder idd het meelopen zijn we nu mee bezig. 1 iemand leid de moeder, het touw van het veulen doe je door een longeersingel van de moeder en die houd dan iemand vast die het veulen even aanduwt als hij zich gaat verzetten.

helemaal niks ermee doet is alleen later maar lastig, nu is hij nog klein en vind alles wel best. en daarnaast gaan wij er ook mee naar de keuring dus hij zal al snel moeten leren netjes mee te lopen..

ik heb verder geen boek. vraag meer info aan kennissen met veulens en mn instructrice helpt ook.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:41

je kunt missch ook een leuke cursus doen bij paardenkenniscentrum
Cursus junioren bijv.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:19

Van veulen tot rijpaard van Richard Maxwell en Johanna Sharples is een goed boek.

Dit is niet het boek dat Stunning bedoelt, want hier staat niets in over ziekten enzo. Het gaat eerder over het gedrag en de communicatie enzo. Waarom het paard bepaalde dingen doet en hoe je daar mee moet omgaan en op moet reageren. Vond het echt een heel interessant boek!

ps: volgens mij bedoelt Stunning het boek: 'van veulen tot volwassen paard' van Janet Lorch. Dus zonder de 'rij' voor paard.
Laatst bijgewerkt door Katharinaa op 03-06-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:23

Zelf vind ik het boek van John Lyons: "bringing up baby" erg goed.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:18

hee iedereen weer bedankt
maare volgens mij heb ik geen boek nodig!
wat een makkelijk veulen is dit zeg! vandaag ( 3dagen oud) mochten we gewoon zijn been optillen (nog niet gedaan overigens) en meneer bleef gewoon staan! alleen met het halster wachten we nog even we laten hem er wel al aan wennen maar het mee lopen wachten we nog even! Terwijl ze bij het veulen van 2 jaar geleden( dat was van de dochter van deze merrie) na vier weken nog niet normaal konden aanraken! dus totnu toe is het een miniatuur natuur talentje hihihi! :D

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:27

Katharinaa schreef:
Van veulen tot rijpaard van Richard Maxwell en Johanna Sharples is een goed boek.

Dit is niet het boek dat Stunning bedoelt, want hier staat niets in over ziekten enzo. Het gaat eerder over het gedrag en de communicatie enzo. Waarom het paard bepaalde dingen doet en hoe je daar mee moet omgaan en op moet reageren. Vond het echt een heel interessant boek!

ps: volgens mij bedoelt Stunning het boek: 'van veulen tot volwassen paard' van Janet Lorch. Dus zonder de 'rij' voor paard.

Haha ja die bedoelde ik :D.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:22

kijk een op www.mediaboek.nl daar vind je ook een aantal goede boeken. Staan ook veel engelse en duiste boeken op, mocht je daar goed in zijn.