halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelxroos

halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:31

wanneer kun je een veulen aan een halster leren wennen? mij is altijd verteld dat je dat een paar dagen na de geboorte al om moet/kan doen. maar is dat niet erg vroeg?

conejo

Re: halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:07

Ik doe het zelfs de dag dat ze geboren zijn, als ze een paar uur oud zijn. Dan leren ze het snelst en is het het makkelijkst om hem om te doen omdat ze nog niet zo heel veel praatjes hebben. Wel doe ik in de wei of paddock als ze zonder toezicht lopen het halster af. Ik heb daardoor ook nooit problemen als de veulens ouder zijn met het halster. Doe hem vanaf dag een om en elke dag weer en doe ook gelijk touwtje om om ze mee te leren lopen eerste paar dagen wel met hulp (dus niet aan het touwtje trekken) nu al 2 keer gedaan en veulens lopen na 2 a 3 weken heel braaf aan het touwtje mee.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:57

ik ben begonnen met het halster omdoen toen het veulen ouder was (mede omdat ik een tijd te ziek ben geweest om wat te doen) ze is een week of 3 toen we er echt mee begonnen. Het was iedere keer best een strijd omdat ze wat meer praatjes had, maar nu gaat het ook zonder problemen. Het is even doorzetten en niet te angstig zijn of te voorzichtig willen zijn en dan wil het met een ouder veulen ook nog prima.

Cleverez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:50

zou er zo snel mogelijk aan beginnen, natuuurlijk niet na enkele minuten, maar zeker wel de eerste dagen al.. onder het principe jong geleerd, oud gedaan..

wel even opletten dat de merrie niet het halster probeert af te knagen, trekken ect, is zo zielig voor het veulen!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:56

Het kan gewoon de eerste week al. Niets mis mee, en het veulen loopt toch wel achter mammie aan ;)
Verder ga ik mee in wat Cleverez zegt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:22

Ik doe het halster de dag van de geboorte al een keer om. Verder hebben ze het in de stal nooit om, maar gaat het dagelijks om en af bij het naar de wei brengen e.d. Mijn veulens doen dan eigenlijk ook nooit moeilijk hierover, want ze weten niet beter

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:07

Wij beginnen er vrijwel direct mee! Als je dit later doet kan dit een hoop bloed, zweet en tranen kosten.

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:26

Wij doen het ook meestal na een paar dagen al! Niet vastzetten en laten hangen he... slecht voor de onvolgroeide ruggewerveltjes. Ook uitkijken dat het veulen niet steigert en zijn evenwicht verliest doordat je het halster vasthoud.

Succes ermee!

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 17:29

okee dank jullie wel! wij hebben het halster om gedaan 2 dagen na de geboorte. maar bij haar kun je alleen het halster omdoen in de stal. ze is verder heel erg bang. ook in de stal is ze erg bang je wilt dan het halster afdoen maar ze trekt zich dan weer los of gaat stijgeren.en hoe doen jullie dat aan het touwtje? ze gaat dan heel erg trekken en is dan ook erg bang. hebben jullie nog tips?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:56

Denk dat het verstandig is dat ze je eerst wat vertrouwd. Hoe reageert de moeder? schermt ze het veulen af, of vind ze alles best? Laat het veulen aan je aanwezigheid wennen door lekker met de moeder te knuffelen, borstelen etc en niet steeds op het veulen afgaan.
Ik doe het halster vanaf dag 1 om, zoals ik al eerder zei. Het meelopen aan het touwtje doe ik de eerste keer (of indien nodig keren) met meer mensen. 1 loopt met de merrie en 1 met het veulen. het veulen gewoon de merrie laten volgen en geen (of iig niet veel) spaaning op het touw laten komen. desnoods het veulen van achteren wat aanduwen als het niet wil lopen en wat bijsturen op het schouder.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:03

vanaf de 1e dag halster om gehad!

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:13

vanaf de eerste dag halster om :)

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:17

okee de eerste dagen was de moeder heel beschermend maar nu niet meer. ze loopt ook steeds verder van de moeder weg. ze is nu 2 weken. bedankt voor de tips!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:23

Fijn dat het beter gaat nu. Voorkom wel dat het veulen teveel gaat trekken, dat nekkie is nog veel te teer, maak een handtasje/buttrope en begeleid hem daarmee...

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:48

je kan er het beste idd gelijk al mee beginnen :)

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:33

Hier gebeurt het na 1 tot 3 dagen na de geboorte. Als ze naar de wei gaan, krijgen ze een halstertje om, en op stal mag hij weer af.

Naatjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:54

Zo snel mogelijk.
Als het veulen goed kan staan en de merrie laat het veulen goed drinken. geen stress of iets dergelijks dus, dan kan er je b.v. de volgende dag na de geboorte al een halstertje aan doen.

succes