Veulen fok vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Veulen fok vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:52

Hallo,

Beetje rare titel, maar wij hebben een 3 jarige friese merrie staan.
Wij zouden het leuk vinden om daar een veulen van te fokken, maar mijn moeder zit er een beetje mee in de maag stel dat het veulen niet verkocht krijgen, we kunnen er absoluut geen 3de paard bij houden, het wordt dus een veulen voor de verkoop.
Maar goed mijn vraag is dus, wat zijn de kansen qua verkopen?

Oja weet niet of het goed staat.

fjordnina

Re: Veulen fok vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:04

Verkopen lukt over het algemeen altijd wel, maar het komt regelmatig voor dat je er behoorlijk wat geduld voor moet hebben. Het is bijv. niet gek als je een paard een jaar nadat het daadwerkelijk te koop gezet werd pas verkoopt.

Als je een veulen niet een jaar aan kunt houden (of in opfok kunt zetten) dan zou ik er inderdaad niet aan beginnen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:16

Opzich zal de wei niet een heel groot probleem zijn, oom en tante met pony's en een aardige buurman. Maar het kan in de winter niet naar binnen

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:32

Het is een fries, moet in de winter ook buiten kunnent toch??? Als ze maar niet alleen staan!!

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:35

de handel is niet goed momenteel. als veulen verkoop je de hoop erbij. jaarlingen en twenters gaan niet zo best.
als je een merrie hebt met vol papier kun je vragen of iemand er een veulentje uit wil fokken. kosten zijn voor hun en het veulen ook.
hebben jullie toch een veulen gefokt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:39

dat is dus het probleem, in de zomer staan ze 24/7 buiten maar in de winter gaan ze s'avonds naar binnen, en ik wil t absoluut niet alleen laten staan.

Nee Merrie heeft blauw papier

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:41

je kunt niet de andere paarden binnenhalen en het veulen alleen buiten laten snachts

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:42

Ja dat zou inprincipe wel kunnen, maar vindt het sneu als paarden alleen staan :(:)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:51

Ik zou niet het veulen alleen buiten laten staan geheid dat het door de draden gaat. Ik zou het eventueel al te koop zetten een paar weken voor de geboorte er zijn genoeg mensen die graag een veulen willen en eventueel willen reserveren voor een bepaald geslacht maar je kunt het ook meteen als het is geboren tekoop zetten. En een jong veulen dat nog bij de merrie staat is sneller verkocht als een veulen dat afgespeend moet worden meteen. Ik zou ook eerst goed de meerwaarde van het fokken bekijken wat voor een meerwaarde zal het veulen geven en wat voor een hengst is in trek dan zou ik daar de vader voor kiezen. En verkopen doe je altijd wel al zal het niet het bedrag zijn wat je in eerste instantie in je hoofd zou hebben.
Ik wens je succes en denk goed na voor je haar laat dekken als ze eenmaal is gedekt is er geen weg meer terug en zit je aan een veulen vast. Het kan ook helemaal fout gaan en dan ben je misschien ook wel je merrie kwijt en heb je niets meer.
Er zitten aan fokken ook risico's en daar denken veel mensen niet bij na helaas.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:58

ooh ik denk ook zeker wel goed na :) ik weet wat voor risico's er zijn. dit is nu alleen even een heikel punt bij mijn moeder.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 06:51

Als je een veulen wilt fokken alleen voor de verkoop. Zelfs veulens uit hele goede merriestammen en intressant gefokt.
zul je wellicht onder de kostprijs moet verkopen. Daarbij brengen insemineren, dracht en geboorte risico's met zich meer voor merrie en het veulen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:41

De hoofdprijs hoeven we er ook niet voor, mijn moeder wil gewoon een veulen van haar fokken, en als het een merrie is is het helemaal mooi meegenomen aangezien het veulen van die merrie dan weer op genomen kan worden in het stamboek.

Dat er risico's aan verbonden zijn weet ik, daar heb ik ook niet naar gevraagd ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:44

Waarom fokken voor een ander? In deze tijd moet je dan wel een donders goed paard fokken! Als ik het zo lees zou ik het niet doen!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:45

omdat we er geen 3 kunnen houden en we wel een veulen willen, dan zou het paardenfokken helemaal moeten stoppen, beetje onzinnig antwoord :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:47

En wat nou als het veulen niet goed is? Nooit geschikt zal zijn voor de sport, slechts als gezelschapspaard? Wat als het veulen niet voor het eerste jaar verkocht word? Het is niet zo'n rare reactie hoor! De handel is beroerd op dit moment, keuze genoeg voor schappelijke prijzen waarom zou dan iemand jouw veulen kopen uit een moeder met blauw papier als er iets verderop een fries veulen te koop staat uit een predikate lijn voor niet heel veel meer geld?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:49

Als de merrie een blauw papier heeft dan hoef je er helemaal niet mee te gaan fokken. Die krijg je aan de straatstenen niet kwijt.
Handel is op dit moment zeer slecht. En dit geld niet alleen voor friese paarden met goede papieren, maar ook voor die met minder goede papieren.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 15:51

Arme paarden die gekruist zijn dan, lijkt me stug dat je zo'n paard niet verkocht krijgt, maargoed zal wel aan mij liggen. ik heb het er inmiddels al met meer mensen overgehad onderandere de hoefsmit.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:57

Alles kun je verkopen, lange leve de handelaren! Mijn vorige merrie bleek drachtig naar aankoop, papierloos veulen, papa onbekend, mamma 3 jaar oud en ook nog niks gepresteerd! Ik heb het geluk gehad dat ze een plaatje was (is) en dat een bokker voor haar viel, ik heb de onkosten er net uitgekregen maar ik heb dan ook geen dekgeld hoeven te betalen! Waarom wil je perse een veulen als ie toch voor de verkoop is? Ga je voor een goedgekeurde friese hengst? Of een willekeurige hengst? Je moet het zelf weten, jouw paard, jouw geld. Maar er zijn al paarden genoeg in de handel waarom zou jij er nog 1tje bij fokken die aan het ras iig niets toevoegt?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:23

is dit dier een fokwaardig dier? daarmee bedoel ik, heeft het meerwaarde voor het ras om hier mee te fokken?
Vermeerderen is niet zo moeilijk maar een ras goed in stand houden en verbeteren, lijkt mij dat toch het doel moet zijn van fokken.
Wat ik zo lees, zou ik het niet doen!
Opfok daar in tegen is er door heel nederland wel te vinden, dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik ben benieuwd naar je motivatie om te fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:27

Als je een veulen kwijt moet, is dat altijd mogelijk. Of je de prijs ervoor krijgt die je hebben wilt is een tweede, en of hij op een plek terecht komt die jij voor hem hebben wilt ook.
Maar al verkoop je hem aan een handelaar, of geef je hem weg: als je hem kwijt moet, dan lukt dat ook.

Ik zou op dit moment niet gaan fokken, de markt is heel beroerd, en hoewel het zo vaak goed gaat, gaat het ook weleens niet goed. Dan verlies je het veulen, of nog erger, merrie met veulen. Of alleen de merrie. Is het je dat waard?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:30

die verhalen dat het niet goed kan gaan weet ik nou wel :) daar was ik me al bewust van voordat jullie er over begonnen.
Tsja of het veulen goed terrecht komt weet je toch nooit, bij geen enkel paard dus al ik me daar druk om moet gaan maken, het kan nog zo'n goed plekje maar als t verkocht wordt door de neiuwe eigenaar kan t ook een slechte plek krijgen.
ijn motivatie om te fokken? zal het aan m,n moeder vragen, het is officieel haar paard.
En nee zet er niet zomaar een friese hengst op, wel een goedgekeurde, m,n moeder wil ook niet anders, ze wil een mooie zuivere fries eruit hebben

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:34

Welke hengst heb je voor deze merrie op het oog? Wat zijn de goede en slechte kanten van de merrie, en waar zou de hengst deze kunnen verbeteren? Wat zou het veulen toevoegen aan het huidige paardenbestand? Dat zijn imo dingen om rekening mee te houden, zeker als je voor de verkoop fokt. Nog los van het feit dat ik aanneem dat ze nog niet ohz is, en je over die kwaliteiten nog niets kunt zeggen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:36

Als je een mooie Fries wilt hebben, begin dan met een mooie en goede merrie. Waarom heeft jullie merrie een blauw papier?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:40

Ik snap niet zo goed waarom je een veulen wil fokken?Komt bij mij over als,voor de ervaring?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:04

Nee hoor ervaring heb ik al :) Nogmaals het is het paard van m,n moeder dus zij maakt de uiteindelijke keuze, ik wou weten wat de verkoop kansen waren :)

Ik heb nog geen hengst op het oog :)
Nee ze is nog niet onder het zadel.

Ze heeft blauw papier omdat de vader op 1 punt na niet goedgekeurd is