Mijn merrie kampt al een aantal jaren met hengstigheidsproblemen in de zomermaanden. Ze wordt extreem hengstig en is dan niet te hanteren. Lees ze verdraagt niks aan haar lijf en rijden is al helemaal een feestje, lees je wordt gelanceerd. Na scannen en onderzoek van de DA blijkt dat haar follikel vergroot is en dat dat zorgt voor veel spanning en pijn in haar lijf. Nu heeft mijn merrie de afgelopen 2 jaar in het zomerseizoen op Regumate gestaan. Dit haalde de scherpe kantjes eraf, en ze was weer te hanteren en te rijden. Maar omdat ieder jaar 6 maanden op Regumate staan mij en de DA ook niet zo gezond leek, hebben we dit jaar besloten haar te laten dekken. Overigens andere homeopatische middeltjes en massagewerk heb ik ook al met deze merrie geprobeerd maar hielp niet

Omdat ik nog nooit een veulen gefokt had, en daar toch wel begeleiding bij wilde. Heb ik met een kennis die ook fokt en mijn DA vele gesprekken gevoerd en uiteindelijk een hengst uitgezocht. Rond april haar laten scannen met hengstigheid om te kijken of ze helemaal ok is van binnen en dit was ok. Scannen was deze keer ook geen probleem.
Toen de planning om na 21 dagen weer opnieuw te scannen en dan te insemineren. Ik heb in die tussentijd mijn merrie meegehad op clinic en daar is ze spontaan hengstig geworden. Gek genoeg was dit op vreemd terrein en zelfs zonder Regumate goed te doen, heb zelfs gereden op mijn paard. Dus toen bij thuiskomst hebben we de DA laten scannen. Echter toen zijn de problemen begonnen, ze liet de DA absoluut niet scannen, sloeg echt vies naar achter.
Dus toen besloten om sperma te bestellen en haar de dag erna te verdoven en dan te scannen en bij een ok meteen te insemineren. Zo gezegd zo gedaan, paardlief verdoofd. En DA kon scannen, was perfect hengstig en de ideale dag om te insemineren. Echter insemineren ging niet. Paard was echt goed verdoofd, maar zodra DA wilde insemineren sloeg ze door verdoving heen vies naar achteren. Haar klem gezet, tegen schot aan, met praam erbij, maar niets hielp. Voor eigen veiligheid van DA die dag dus niet geinsemineerd. Hij wilde het wel volgende dag nog een keer proberen.
Volgende dag nog een keer geprobeerd, gewoon zonder verdoving met alleen praam, klem gezet, maar nu kon DA niet eens in de buurt komen. Dus we staan momenteel een beetje voor een raadsel, wat nu nog te doen.
Mijn paard in een opvoelbox gaat het niet worden, ze slaat dan achterover en breekt de tent af. Achterbeen vast zetten idem, ze slaat dan waarschijnlijk gewoon door totdat ze zelf kapot is.

Ik heb in de tussentijd nog verschillende mensen gesproken maar nog niemand heeft zo'n merrie meegemaakt, en heb dus nog geen tips gevonden over hoe nu verder.
Karakter van mijn merrie is best moeilijk, ze is heel wantrouwend en heeft ook geen fijn verleden. Ze kan vreselijk in paniek raken als vreemde opeens aan haar lijf komen. Haar vertrouwen in mij blijft echter wel gewoon, ik kan haar overal aanraken, kan haar tegen schot aanzetten, en ze vindt alles ok.
Plan is nu om haar onder begeleiding zelf te insemineren, lees proberen mijn merrie voor de gek te houden en met andere DA samen achter paard te staan en 'samen' te insemineren.
Alleen is de vraag gaat dat ook wel lukken en wat anders? In de wintermaanden is de merrie gewoon een heerlijk braaf paard. Maar de hormonen maken haar gewoon gek in de zomer.
Maar eerlijk gezegd maak ik me over een eventuele bevalling ook wel zorgen. Wat als er nu iets mis gaat bij bevalling en ze laat dan ook geen DA aan zich, dan verlies ik wellicht paarden en veulen. Dus ik ben vooral op zoek naar ervaringen of tips van mensen die ook zo'n lastige merrie hebben.
Hehe lang verhaal geworden, maar ik hoop dat bokt mij nog eventuele goede tips kan brengen