Hoe duur is nou een veulen? en onderhoud (na afspenen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Hoe duur is nou een veulen? en onderhoud (na afspenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:38

Ik zit al een tijdje aan te denken hoe dat nou zit met de
kosten van zo veulen na dat hij van zijn moeder af is..
Bijvoorbeeld: Ik zou een veulen kopen van 5 a 6 maanden oud,
ik zou graag willen dat hij in de opfok komt te staan voor ongeveer 3a 4 jaar
dan heb je vanzelf nog de dierenarts en de hoefsmid maar voor wat kost
dit nou ongeveer ik zou echt niet weten wat een gemiddelde opfok zou
kosten ofzo.
Met een paard heb je gewoon, je moet/wilt elke dag heen, je hebt elke maand je stalgeld (€180,-)
elke maand zijn wormen kuur, de hoefsmid en entingen, en misschien als er tussen door nog wat gebeurd
en vanzelf je les en wedstrijden indien..

En wat is nou een normale prijs of een richtprijs waar ik aan zou moeten denken voor een hengstveulen, merrie veulen met een redelijk tot goede spring afstammeling

Ik hoor graag van jullie of van eigenaren van een veulen hoe die dat doen
kost een veulen meer in onderhoud dan een paard of minder?

Mvg
Nicole

MarliesV

Re: Hoe duur is nou een veulen? en onderhoud (na afspenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:45

Stalgeld is vaak meer voor een paard dan geld van de opfok voor een veulen.
De laatste prijzen die ik heb gehoord zijn max 100 euro per maand incl voer enz.

Daarnaast heb je bij een veulen natuurlijk niet de kosten van les, tuig, vervoer enz tot hij/zij een jaar of 4 is.

Enten, ontwormen en bekappen zijn net zo duur als bij een 'gewoon' paard.

Een veulen is leuk maar ook is het zo dat je de eerste jaren niet veel aan hebt. Keertje langs bij de opfok, poetsen en knuffelen en that's is. Als hij/zij 3 is kan je ze terug halen naar stal en er langzaam mee aan het werk gaan.

Dus bedenkt goed waarom je een veulen wilt.
Afstamming zegt niet alles en er kan veel gebeuren in 3 jaar. Wat als hij/zij toch niet aan je verwachting voldoet na het inrijden. Wat overigens vaak ook nog geld kost of je moet het zelf kunnen doen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:49

Nou ik ben zelf op moment bezig met mijn studie maar mis het onwijs veel, ik ben met 3 jaar ongeveer klaar dus zou perfect uitkomen want dan kan mijn studie er niet onder gaan leiden..

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:33

Een onbeleerde 3 jarige is goedkoper.

Een veulen ligt eraan qua ras is ongeveer tussen de 1500 en 3000 euro gemiddeld (met papier). Opfok in de zomer tussen de 50 en 80 euro gemiddeld per maand. In de winter tussen de 80 en 150 euro.

En dan komen de hoefsmid en da nog bij. En stel het zal wat gaan mankeren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:38

Hoezo is een onbeleerde 3 jarige goedkoper? Stal/weide geld blijft, hoefsmid blijft, en DA kosten blijven ook gelijk.
En een 3 jarige kan ook wat mankeren. ;)

Denk dat het een kwestie is van wat je zelf wilt, geld gaat het hoe dan ook kosten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:45

vanessakusje schreef:
Een onbeleerde 3 jarige is goedkoper.

Een veulen ligt eraan qua ras is ongeveer tussen de 1500 en 3000 euro gemiddeld (met papier). Opfok in de zomer tussen de 50 en 80 euro gemiddeld per maand. In de winter tussen de 80 en 150 euro.

En dan komen de hoefsmid en da nog bij. En stel het zal wat gaan mankeren.

dan mag jij ons veulentje wel komen kopen zelf met 100 euro minder.

Zoveel kost een veulen echt niet je hebt uitzonderingen maar een veulen met papier kun je al makkelijk van 600 euro hebben, de prijzen liggen op dit moment zeeeer laag. (hebben net goed veulen voor 300 verkocht, was wel vriendenprijs)

hoefsmid is vaak goedkoper omdat het alleen een beetje bekappen is.
opfok rond de 80 euro,.

ik ben voor mijn veulen van nu 14 maanden toen 4 maanden, ongeveer 20 euro in de maand kwijt, maar hoef dan ook alleen maar brokjes te kopen en hij krijgt extra lijnzaadolie en knoflook versnippers (alleen zomers)

en je kan genoeg met een veulen, ik wandel echt heel wat af met mijn hengst, geweldig en hij leert super veel en genieten beide vollop.
keer wassen knippen poetsen etc etc.

(veulen heeft verder al heel wat aan tuig dekjes etc gekost, kon ze niet laten liggen, 3 dekjes, bandages, peesjes en een hoofdstel }:0 )

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:50

Ehm, een rijpaard veulen koop je echt niet voor n paar honderd euro, n ponyveulen misschien wel ja. Dus ts, wat wil je precies?

Verder ben ik het ermee eens dat een onbeleerde 3 jarige uiteindelijk goedkoper is (rijpaard dan dus) dan een veulen wanneer je aanschaf en opfokkosten op gaat tellen.

Verder zou ik persoonlijk als je nu nog studeert nooit het risico lopen om een veulen te kopen, je hebt daarmee namelijk geen garantie dat je over 3 jaar een rijpaard hebt, of uberhaupt een paard hebt. En ervan uitgaande dat je dan over 3 jaar ook geen geld hebt voor een ander/tweede paard, heb je mogelijk nog niks. Ja, het gaat vaak goed, maar niet altijd. Ik zou die gok alleen nemen als ik het geld 'makkelijk' zogezegd kon missen en er dus niets voor zou hoeven laten. Voor meeste studenten geld dat niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:11

Even grof gerekend:

6-12 maanden:
6 maanden winteropfok a €135,- per maand
2 x hoefsmid a €30,- (stand iets corrigeren)
2 x enten influenza tetanus a €15,-
1 x 5-daagse kuur panacur a €31,25
1 x equest pramox a €10,25
1 x ivermectine pasta a €10,25
======================================
Totaal €951,75

12-24 maanden (geschat):
6 maanden zomeropfok a €90,- per maand
6 maanden winteropfok a €145,- per maand
4 x hoefsmid a €30,-
1 x enten influenza tetanus a €15,-
2 x enten WNV a €30,- (? nog geen rekening van gezien gokje)
4 x ontworming a €45,- (? gokje)
=======================================
Totaal €1650,00

24-36 maanden (geschat):
6 maanden zomeropfok a €90,- per maand
6 maanden winteropfok a €145,- per maand
4 x hoefsmid a €30,-
1 x enten influenza tetanus a €15,-
1 x enten WNV a €30,- (? nog geen rekening van gezien gokje)
4 x ontworming a €45,- (? gokje)
========================================
Totaal €1620,00

Eer dat mijn veulen dus 3 jaar is geworden heeft ze me al €4221,75 gekost alleen aan onderhoud, dit is dus excl. de aankoopprijs en is ze dus ook nog geen dag ziek geweest en heeft ze geen VA gezien.
Gekkenwerk eigenlijk, zoveel geld uitgeven en dan maar hopen dat ze gezond en wel 3 jaar wordt en dat ik er ooit op kan rijden.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 23:27

Tja dat is opzicht best wel veel geld ja voor een veulen..
Ik denk dat ik hier nog maar heel erg hard overna ga zitten denken..
Iedereen bedankt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:31

Heel verstandig dat je er nog een keer over gaat nadenken.

Als je een veulen koopt, is er geen garantie dat hij de maat gaat bereiken die je graag zou willen hebben. Er kan iets gebeuren waardoor je nooit op dat paard zal kunnen rijden. Het kan niet klikken in het zadel, maar dan heb je wel drie jaar gewacht...

Koop een jong beleerd paardje, waar je op kunt zitten om te kijken of je de klik hebt, en of de gangen je aanstaan, of het character is wat je zoekt.

Veel mensen denken met een veulen goedkoper af te zijn, maar niets is minder waar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:55

Ezter schreef:
Ehm, een rijpaard veulen koop je echt niet voor n paar honderd euro, n ponyveulen misschien wel ja. Dus ts, wat wil je precies?

Verder ben ik het ermee eens dat een onbeleerde 3 jarige uiteindelijk goedkoper is (rijpaard dan dus) dan een veulen wanneer je aanschaf en opfokkosten op gaat tellen.

Verder zou ik persoonlijk als je nu nog studeert nooit het risico lopen om een veulen te kopen, je hebt daarmee namelijk geen garantie dat je over 3 jaar een rijpaard hebt, of uberhaupt een paard hebt. En ervan uitgaande dat je dan over 3 jaar ook geen geld hebt voor een ander/tweede paard, heb je mogelijk nog niks. Ja, het gaat vaak goed, maar niet altijd. Ik zou die gok alleen nemen als ik het geld 'makkelijk' zogezegd kon missen en er dus niets voor zou hoeven laten. Voor meeste studenten geld dat niet.

ook een rijpaard veulen koop je voor minder ;) zitten zelf in de handel, en momenteel liggen prijzen zeeeer laag

maar dat terzijde

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:32

Charaz ik ben het met je eens hoor. Kost een hoop.

StalNollie ik geloof je best maar ik heb gekeken naar mijn situatie. En als ik zo eens op marktplaats kijk of op sporthorses kom ik boven de paar honderd euro uit, met mijn voorkeur.

Nicoletje92. Ik ben wel heel benieuwd wat je uit eindelijk gaat doen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:38

Bij ons in de opfok ben je bijna 5000 euro (4860) lichter na 2.5 jaar opfok. Dit is exclusief bekappen en evt. medische kosten!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:12

StalNollie schreef:
Ezter schreef:

ook een rijpaard veulen koop je voor minder ;) zitten zelf in de handel, en momenteel liggen prijzen zeeeer laag

maar dat terzijde

Laag, ja, maar niet op 600 euro, althans niet voor n veulen met vol papier en daar ga ik hier wel vanuit. De dekgelden liggen vanaf zo'n 800 euro (kwpn dan) tel daar kosten voor de DA en het houden van de merrie bij...laten we zeggen ik heb de laatste jaren geen enkel veulen zien vertrekken voor onder 2500 euro. Dan heb ik het over leuke, sportgefokte kwpners. En dan is 2500 euro goedkoop. Ik weet er hier vlakbij ook een te zitten waar ze voor minder dan 5000 euro niet weggaan. En toch zijn ze ieder jaar weer heeel vlot verkocht...omdat deze prijzen voor n goed veulen laag zijn!
Ja, ik weet dat nrps ed veel lager geprijsd zijn, maar sorry als je een paardveulen met papier voor 600 euro of minder weg moet doen zou ik mezelf echt eens achter de oren krabben wat ik dan verkeerd heb gedaan en of ik uberhaupt wel moet fokken met het materiaal dat ik heb staan.

Edit: Om het voor de ts nog een beetje zinnig te maken ;) Het kopen en opfokken van een veulen is dus qua opfokkosten een heel eind gelijk, maar qua prijs kan je dus afhankelijk van wat je wil, veel verschillen vinden. Evengoed blijft t duur, verstandig dus dat je er nog goed over nadenkt. Tipje, als je optelt wat je er nu allemaal aan uit zou moeten geven, kijk eens wat je dan tzt ongeveer voor een driejarige zou kunnen kopen...in de prijsklasse 4/5000 euro zitten echt leuke dieren!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:51

Ik fok dit jaar zelf een veulen welke ook blijft. De opfok is al uitgezocht (veulen blijft op dezelfde stal).

Als ik uit ga van een veulen die vanaf 6 maanden in de opfok staat, en die prijzen niet omhoog gaan, dan zou ik dit kwijt zijn aan stal geld incl ontwormen:

1e half jaar: 700,- (de opfok is in de winter duurder)
2e jaar: 1200,-
3e jaar: 1200,-

In mijn geval gaat het veulen tot 4 jaar in de opfok dus er komt nog een jaar bij. Aan hoefsmid (a 25 per keer) inentingkosten en tandarts heb ik een bedrag in mijn hoofd van 300,- per jaar (dit is ruim genomen). Daarnaast voer ik ook nog een brok, maar die kosten kan ik nog niet inschatten.

Dit zijn de constante kosten, er zullen ongetwijfeld dingen bijkomen, daar heb ik een pot voor.

Dat betekend dat ik aan constante kosten zonder de brok in 2,5 jaar al 3850,- kwijt ben.