Zal Maki ongepland mama worden of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Zal Maki ongepland mama worden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:38

Ik wilde jullie even de foto's van mijn rooie (misschien mama) laten zien.
Wat denken jullie?
Zou half juni ongeveer geboren moeten worden dan, ze is maiden en haar spenen zaten voorheen altijd hoog en droog dicht tegenelkaar an verstopt. Ik weet wie de eventuele vader is, het is echt totaal niet gepland en eigenlijk een unicum dat dit van 1 keer gepakt heeft...en gooit mijn plannetjes eerlijk gezegd aardig in de war maar het is uiteraard zeer welkom als het er wel in zit <3 . Ik twijfel enorm, mede omdat ze maiden is en ik niet meer aan haar buik mag komen. Ze kruipt zowat in me en achtervolgt me alleen maar om daarna neus aan neus te staan soezen. Af en toe kijkt ze alsof het schopt, zo van 'oef! die voelde ik'. Kortom haar gedrag is anders.

Opvoelen en scannen ga ik in dit stadium niet meer aan beginnen, veel te klein te laat en te risicovol. Het zal spannend blijven tot ongeveer half juni en of ze nog wat dikker gaat worden. Mijn vraag is, wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links zie je een soort uitzakkende verdikking van de uier (niet de speen). Foto gemaakt met groot gevaar voor eigen leven omdat ik echt niet op de grond mag duiken van haar.
Afbeelding

Afbeelding

Nou tot vanaaf, hoop dan nog even puf te hebben om te antwoorden, posten, bijlezen etc.

manon_esprit

Re: Zal Maki ongepland mama worden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:01

Moeilijk te zeggen of ze drachtig is.. om het zeker te weten moet je de dierenarts laten komen voor een echo. Anders blijft het speculeren :P
zou wel leuk zijn zo's klein veulentje :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:36

ben het met manon_esprit eens.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:11

Ik twijfel...
Denk toch goed in de gaten houden

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 23:20

Thanks voor jullie reacties. Ik weet echter zelf wel hoe ik er moet achter komen of ze 100% zeker drachtig is. Dit is niet ons eerste kleine veulen en niet onze eerste drachtige merrie, wel mijn eventueel eerste minimaiden. Ik heb een filmpje gemaakt van haar buik, helaas te groot om te uploaden. Ze was van de week dikker dan de foto's hier. Ze staan hier op bosweidegrond dus niet in volop gras.

Ik twijfel zo erg, toch laat ik haar niet opvielen. Hier moet alles deze maand geënt worden dus ik wil mijn DA even om zijn visie vragen. Ze komt dan eind mei naar huis en dan ruil ik haar om met mijn andere 3-jarige meisje en mag ze snachts in haar kraamstalletje. Geweldig hoor stiekum toch zo'n onverwacht kleintje, dat blijft een van de mooiste dingen op aarde maar ik fok liever bewust en na een weloverwogen ggk-hengstenkeuze... Karakters van beiden zijn gelukkig erg prettig en lief.

Tot DE dag blijft het afwachten, komt er iets of blijft het bij niets en kan ze toch beleerd worden in het tuig en aan de longe??
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 14-05-10 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:21

wat is een maiden ook alweer precies?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 23:25

Maidenmerries zijn merries die nooit eerder een veulen hebben gehad, alles is dus vaak wat strakker en niet uitgrlubberd, er is ook geen veulen door de geboortegang geweest.

Mijn oudste kleine heeft al aardig wat veulens gehad en die blijft nu leeg maar lijkt drachtig van een tweeling, haar hele lichaam is duidelijk dat van een fokmerrie.

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:26

een maiden is een merrie die voor de eerste keer een veulen krijgt.
edit: iemand was me voor
Laatst bijgewerkt door 114677 op 14-05-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:26

een merrie die nog geen eerder veulen heeft gehad. Dus die drachtig is van haar eerste.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:29

Ik durf het niet te zeggen.

Bij mijn merrie was ook totaal niks te zien toen ze drachtig was.
En was niet haar eerste veulen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 23:39

Die spanning heeft ook wel wat moet ik zeggen hoor! Maar aan de andere kant wil ik er zoveel mogelijk aan doen om er bij te zijn en te zorgen dat ze het gezond kan fiksen voor haarzelf en haar eventuele veulen. Moet er niet aan denken dat er iets fout gaat.... Maar Wie wel..., moet gewoon heel goed op haar blijven letten.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:25

als je niet wilt scannen of opvoelen, kun je dan niet die urine test doen. Ik weet dat die pas btrouwbaar werkt vanaf 100 dagen dracht, maar ik weet niet of er een beperking aan zit aan het max aantal dagen of dat hij na de 100 dagen altijd betrouwbaar werkt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:17

Als je het zeker wilt weten zal de DA toch moeten opvoelen en wachten tot het geboren wordt haha.
Ben erg benieuwd! :D

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:21

Spannend zeg. Ben wel heel erg benieuwd.
Toch zou ik de DA even laten komen, maar je zegt zelf al dat je dat liever niet doet.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:21

oh dat zou wel heel leuk zijn voor je