Nu een vraag van mij, wij hebben dit jaar 2 merries laten insemineren. De jonge merrie was erg lang hengstig en is een week lang elke keer geïnsemineerd, om de dag omdat we met vers sperma te maken hadden. Nu had ik gerekend vanaf de één na laatste inseminatie 18 dagen, dit zou in het weekend vallen. In overleg met het KI station hebben we voor het weekend gescand, er was nog niks te zien. Geen aankomend eitje en geen genesteld celletje. Voor de zekerheid moesten we gisteren terug voor controle, ze zou dan 17 dagen vanaf de laatste inseminatie zijn. Nu was het vruchtje netjes te zien, ze is dus drachtig. Nu de andere merrie, die zou gisteren op 17 dagen van de eerste inseminatie zitten, 2 dagen later een tweede en laatste inseminatie, nu was er dus gisteren nog niks te zien. Geen nieuw eitje maar ook geen vruchtje.
Heb ik vanaf de verkeerde dag geteld? Hoe lang voor de hengstigheid is er een eitje aanwezig?
Over het algemeen is een ei te zien met 14 dagen, meestal wordt de eerste keer op 16 of 18 dagen na de laatste inseminatie gecontroleerd op dracht. Is er niets te zien dan duurt het nog enkele dagen en dan zal de merrie wellicht hengstig worden.
chrisje_83
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-10 08:46
Dus 14 dagen na de inseminatie kan een nieuw eitje te zien zijn? Een week voor ze dan dus daadwerkelijk hengstig worden is het eitje zichtbaar?
Ik heb dan van de verkeerde datum geteld Ze zou dan nu morgen 18 dagen zijn.
chrisje_83
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-10 08:49
vanessakusje schreef:
Ze moeten wat zien.. niets zou heel vreemd zijn.. hengstigheid zouden ze ook kunnen zien aan de baarmoeder in het algemeen.
Er was dus niets te zien, geen eitje of iets wat op hengstigheid zou kunnen duiden, maar ook geen celletje. Maar ik kwam er net achter dat ik vanaf de verkeerde datum heb geteld, ze zou pas morgen 18 dagen zijn. Dat scheelt er toch 3 met afgelopen maandag.