Na miskraam bekkeninstabilliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Na miskraam bekkeninstabilliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:21

Hoi Bokkers,

vanmiddag kregen we een nieuwe hoefsmid op bezoek, super kundig en ik ben dan ook heel blij met hem.
Hij gaf aan dat hij Fay wat wijd vond staan/lopen in haar achterhand en na simpel htk onderzoek kwamen we uit bij haar bekken.
Op druk van hem vanaf de lendenen kromp ze ineen, dit verergerde naarmate hij meer bij haar staartimplant kwam.

Afgelopen januari heeft Fay een miskraam gehad en in de jaren hiervoor meerdere veulens; hoe lang er dus al ''iets'' zit; geen idee ;(

Zowiezo wil ik dat hier naar gekeken wordt maar nu de vraag; wie is zodanig kundig op dit vlak; een fysio of een ostheopaat?
Daarnaast,kan ik zelf ook dingen doen om haar beter te maken?
Een bepaalde manier van longeren bijvoorbeeld?

Zowiezo moet ze ongeveer 100 kilo gaan afvallen dus dat zal de boel al wat gaan ontlasten; daarnaast wil ik dus een extern iemand gaan benaderen die hier mee om weet te gaan en de boel weer recht kan zetten.

Ervaringen gevraagd dus!

Groetjes Manon

fjordnina

Re: Na miskraam bekkeninstabilliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:41

Ik heb hier 2 merries staan die door geboortes (goede en miskramen) problemen met hun bekken hadden. Bij de ene was het echt verschoven, bij de ander zat het een soort van op slot.

In mijn omgeving zit een goede fysio/osteo. Toen een van de merries in jouw buurt stond (voor stamboekproeven) is Sylvia Haveman van www.beestengoed.nl langs geweest. Tijdens de behandeling bleek dat mijn eigen fysio/osteo bij haar stage heeft gelopen.

Je kunt zelf (beter gezegd, je moet zelf) oefeningen doen, maar die hebben alleen maar zin als het bekkengebied weer los gemaakt is. Anders kun je wel oefeningen doen, maar is het effect veel te summier.

Oefeningen die je mee zou kunnen krijgen zijn longeren met dubbele lijnen/pessoa teugel, werken voor de kar en ter afwisseling het lopen van cavaletti's om het paard (opnieuw) bewust te maken van zijn/haar achterhand.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:09

Oke, ik heb inmiddels contact gehad met Annemieke Kingma, een ostheopate die ook aan huis komt!
Ik wou zowiezo de nadruk gaan leggen op longeren de komende weken totdat zij geweest is; ik longeer vaak met touwtjes of dubbele longe en neem ook wel eens wat balkjes mee.
Is het bij jouw paarden weer helemaal goed gekomen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:12

Min of meer :j . De ene merrie liep er achteraf al 7 jaar mee, maar was nooit opgemerkt. Die is wel een heel eind verbeterd maar zo gemakkelijk lopen zoals ze vroeger gelopen heeft zit er niet meer in.

De andere merrie heeft er een aantal maanden mee gelopen en daarbij viel het op toen ze weer aan het werk ging. Die is inmiddels wel helemaal hersteld.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:21

Waar het mij om gaat is dat ze pijnvrij kan zijn, zowel los als onder het zadel, is dat bij jouw ene merrie wel gelukt?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:35

Ik denk dat de osteo je ook tips kan geven over wat je kan doe om je paard weer beter(der) te krijgen. De osteo zal als hij/zij je paard heeft gezien ook wel een (voorlopige) prognose kunnen stellen ga ik vanuit, zal bij ieder paard weer anders zijn ivm mogelijk omliggende problemen. Succes ermee iig!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:35

Wildgirl schreef:
Waar het mij om gaat is dat ze pijnvrij kan zijn, zowel los als onder het zadel, is dat bij jouw ene merrie wel gelukt?

Ja, geen van beiden hebben pijn. Ook nooit echt gehad trouwens. Meer een oncomfortabel gevoel en een paard zoekt dan gewoon een andere manier van bewegen waarmee ze zich in principe ook prima kunnen redden. Wij, als mens zijnde willen dat echter niet :D .