Vanaf hoeveel dagen na dekken kan een merrie gescand worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Vanaf hoeveel dagen na dekken kan een merrie gescand worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 16:12

Hallo,

Mijn merrie is vorige week zondag naar de hengst gegaan. Aangezien ik zelf geen E-rijbewijs heb, ben ik afhankelijk van iemand anders om haar weg te brengen en op te halen.
Ze zou rond 5 mei hengstig worden, dus we hebben haar 2 mei gebracht en 30 mei gaan we haar in principe ophalen. Maar... Je raadt het al: Ze is nog niet hengstig.
Het wordt daardoor erg krap om haar 30 mei gescand en al weer op te halen als ze 'pas' op dag 18 gecand kan worden.
Nu is mijn vraag: Kan je echt pas op dag 18 scannen, of kan het ook al een paar dagen eerder?
Iedere dag die eerder kan, is mooi meegenomen ;)

friesiszwart

Re: Vanaf hoeveel dagen na dekken kan een merrie gescand worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:14

Na 16 dagen kan de merrie gescand worden.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:37

15 16 kan al wel ja. Succes!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:40

Scannen ze haar nu al niet dan?
Normaal gesproken wordt je merrie ook wel op het ei gescand.
Zo kunnen ze precies zien of er activiteit is, en zo ja, wanneer het beste moment van insemineren is.

Staat de merrie op dit moment ver van huis?
Anders kun je er ook voor kiezen d'r te laten insemineren, naar huis te halen en dan thuis op dag 18 te laten scannen.

Vanaf dag 16 is er ook al wel wat te zien.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:06

Bedankt voor jullie reacties! Dan 15/16 is al 2 tot 3 dagen meer speling! :D

Ze wordt niet op het ei gescand. Mijn merrie is het hele jaar door ongeveer om de 3 tot 4 weken hengstig en laat dit ook HEEL ERG duidelijk zien }> .
Het is een echte 'pismerrie'..
Dus als ze hengstig wordt, zien ze dat gelijk! Ze wandelen nu iedere dag even met de hengst langs om te kijken of ze al een beetje interesse heeft.
Ze staat in België, vlakbij Brugge. Dat is 2,5 uur rijden.
Ik zit er ook aan te denken haar 30 mei gewoon terug te halen en door mijn eigen da te laten scannen. Maar ja, als ze dan niet drachtig is... wat dan? Weer terug vind ik een beetje zielig.
Dus dan is de optie om haar nog te laten staan tot na haar volgende hengstigheid een beter plan en dan 18 dagen na haar tweede hengstigheid te laten scannen door mijn eigen da.
Daar denk ik momenteel nog over na, maar ik wilde in ieder geval weten vanaf welke dag ze gescand kan worden, zodat ik daar rekening mee kan houden.
Ik twijfel er niet aan dat ze straks flink hengstig wordt (een dag of 8 lang...), ik twijfel alleen wel aan het feit of we dag 18 bij de hengst wel gaan halen als ze de 30e naar huis komt.
Nou ja.. twijfelen... dat gaat ze sowieso niet halen :o

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:34

Het is niet omdat ze duidelijk hengstig is dat ze perfect weten wanneer ze kunnen insemineren. Als ze haar dagelijks opvolgen kunnen ze kijken hoe goed de eicel groeit (en hoeveel er zijn) en wanneer de ovulatie er aan zit te komen, dan kunnen ze zo precies mogelijk insemineren.
Ook als blijkt dat mevrouw wel hengstig is, maar niet van plan om te ovuleren kunnen ze daar misschien tijdig iets aan doen.

Drachtcontrole kan idd al vanaf dag 15.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:35

Van welke dekking/inseminatie ga je dan uit?