2 drachtige shetten in 1 zeer grote stal verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fiona1

2 drachtige shetten in 1 zeer grote stal verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:32

Ik heb 2 drachtige shetlandmerries. De dames zijn al 8 jaar omafscheidelijk. 1 is binnen 14 dagen uitgeteld. Omdat het nogal veel regent en in de weide weinig schuil mogelijkheden zijn heeft man lief een grote stal gemaakt in de schuur. 0ng. 8m bij 4,5m. (ons meisje moest wel de ruimte hebben vond hij)dikke laag stro erin merrie 1 helemaal blij (ik ook geeft veilig idee)

Merrie 2 is pas rond 10 juli uitgeteld, dus die kon nog wel even buiten blijven bij onze tinker. Dit vond ze geen goed idee, ze bleef met een noodgang rond rennen over de greppel en door het schrikkoord zwaar bezweet stond ze te pompen voor het grote landhek te gillen. Hartverscheurdend dus erbij gezet, en het leed was over (Tinker vindt het niet erg om alleen te zijn, zolang de ondergrond maar groen is)

Als 2 merries zo aan elkaar hangen kunnen ze dan bij elkaar blijven tijdens de bevalling (stal is door zijn contructie moeilijk veilig in 2 en te delen, dan ontstaan er naar mijn idee te grote kieren waar een veulentje misschien zijn hoofdje of beentje doorheen kan steken.)

Mijn grootste angst was eigenlijk als ik merrie 2 zo in paniek buiten laat kan zij dan door stress haar veulen verwerpen?

Ik weet dat is de dames veel eerder (jaren geleden) al van elkaar af had moeten wennen, en als ze beide een veulen hebben ga ik dit ook zeker opnieuw oppakken, zodat ik alle dieren afzonderlijk van elkaar kan meenemen. (de 1e merrie kan wel zonder de ander trouwens, omdat met merrie 2 ook gereden werd)

gitje65

Re: 2 drachtige shetten in 1 zeer grote stal verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:59

Ik denk dat het geen kwaad kan en zowiezo beter dan stress! De stal is groot genoeg en ik hoor vaak genoeg dat paarden/ponies bevallen gewoon in de wei met de rest erbij?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:07

Merries bevallen idd vaak zat in de kudde, dus op zich zou het moeten kunnen. Aan de andere kant: het moet toch lukken een veilige scheiding in je stal aan te brengen? Als dat is wat je zelf het prettigst zou vinden...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:45

Ik heb net 2 veulens van 2 ervaren merries.
De 1e in het land geboren, toen kwam die andere merrie wel even vervelend doen (normaal heeft die het niet op mensen, en er zaten mensen bij de merrie die lag te bevallen, dus dacht dat het wel mee zou vallen kwa lastig doen). Dus toch maar apart gezet een paar uurtjes en toen het hele spul weer in de benen was, veulen dronk, nageboorte er af was enzo die andere merrie er weer bij gedaan, toen was het goed.
Nummer 2 werd op stal geboren, daar had ik een laag schot tussen zitten (denk 50/55 cm oid). 2 ponys in 1 stal vind ik al nooit zo'n geslaagt idee.

De 2e merrie breekt de tent af alleen op stal, vandaar dat ze samen op stal zijn gekomen met dat lage schot er tussen (met een hoger schot denkt de 2e merrie ook dat ze alleen is en dus ook blinde paniek).

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:34

Op zich kan het wel ,maar er bestaat een kans dat als 1 merrie veulent ,de andere merrie het veulen inpikt .

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:52

Zou wel kijken of je de stal in de tweeën kan delen.
Sommige merries hebben het er niet zo op als een andere merrie vlak in de buurt van hun pasgeboren veulen komt.

In een weiland is dat probleem er niet doordat de merrie zich meer kan afzonderen en kan weglopen voor anderen. Op stal kan dat niet en dat kan ruzie geven.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:48

Wij hebben ook 2 merries die onafscheidelijk zijn. Stonden ook samen in 1 box. 1 merrie beviel s'morgens in de box onverwachts in de box. Maar was ineens niet zo aardig meer tegen de andere merrie, die ze alle hoeken van de stal liet zien. Dus de andere merrie veilig in een box ernaast gezet.
Dus ik raad het af ze bij elkaar in te laten staan zonder tussenschot.
Want als de ene merrie echt fel reageert op de andere merrie als er een veulen geboren word en er vallen klappen, kan dat ook verkeerd uitpakken voor de nog drachtige merrie (+ veulen er in). Dan ben je nog verder van huis.
Of het veulen staat tussen 2 vechtende merries in......
Dus bekijk of de stal in 2en kan. Dat is het veiligst voor beide merries en beide veulens.

stanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:42

ook ik heb 2 merrie`s die niet zonder elkaar kunnen
maar heb idd ook een tussenschot geplaatst,wel zodat ze elkaar kunnen zien.als de geboorte gaat naderen vinden ze het ook vaak fijn om een eigen plekje te hebben om zich af te zonderen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:45

hier ook 2 merrie's die altijd samen staan en lopen .
Allebij waren ze drachtig, maar ze hebben ieder hun eigen stal gekregen toen het zover was .

Gelukkig bevielen ze beide in dezelfde week , nu staan ze samen met de kids 24/7 op het land

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:05

pepper is vorig jaar samen met winoa in 1 stal bevallen.
ze stonden er samen in(ook haast onafscheidelijk) en pepper besloot 1 dag te vroeg zonder tekens een veulen te krijgen..

ging prima

dit jaar zijn ze allebei in de weide bevallen met de ander erbij

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:36

Het kan wel als zoals jij zegt de merrie's goed met elkaar op kunnen schieten. Ik denk dat dat ook goed is voor de veulens, als ze er eenmaal zijn, om andere paarden alvast te kennen/aan ze te wennen.

Cleverez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:48

Persoonlijk zou ik overwegen om inderdaad toch een scheiding te plaatsen, als ze elkaar kunnen ruiken en zien, miss aanraken met de neuzen ( wellicht groot heras afrastering hek of iets dergelijks veilig maken ) dat ze dan toch rustig blijven.

Ben je van plan om veel te gaan waken , of de natuur zijn werk te laten gaan?
Als je er zelf namelijk bij bent kan je, vertrapping, of ruzie tussen beiden merries voorkomen!
Zo niet zou ik het zelf niet aandurven... uiteindelijk denk ik niet dat je merrie haar veulen zal verwerpen als ze over de rooie gaat... paarden in de kudde joekeren toch ook de hele dag door de wei, spelen, steigeren ect?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:19

Probleem heeft zichzelf opgelost. De merrie welke het eerste was uitgerekend is bevallen in de wei. Ze tekende mooi dus kon ruim van te voren de andere pony's achter draad zetten, zodat ze alleen stond. Ik ben bij de bevalling geweest, en de merrie die niet zonder haar kon leek in 1 keer te begrijpen dat ze niet gewenst was en heeft zich aangesloten bij de andere pony's. Zij laat zonder problemen "haar" merrie met veulen 's nachts naar de stal gaan, heeft even over de deur gekeken en besloten dat het zo goed was. ze heeft niet meer gegilt / uitgebroken op wat ook. Over 1 maand is ze zelf aan de beurt en draaien we het circus gewoon om.