Dit omdat we hopen dat haar hormoonhuishouding daar iets op vooruit gaat. Ik weet dat dekken geen 100% garantie daarvoor is.
Nu was ik afgelopen hengstigheid net te laat met scannen en kon insemineren nog niet. Na een berekening zou mijn merrie weer rond de 20e hengstig moeten worden.
Omdat ze nu niet hengstig is, en dit betekent dat ik haar gewoon kan rijden. Rijden tijdens hengstigheid is echt uit den boze met deze merrie aangezien ze een vergrote follikel heeft en dan absoluut geen druk van been verdraagt.
Maar goed nu heb ik van 13-16 mei clinic, en volgens de berekening zou mijn merrie niet hengstig worden. Wat zou betekenen dat ik haar mee zou kunnen nemen en geen paard hoef te lenen. Maar nu las ik op bokt dat je paard ook spontaan hengstig kan worden, dus buiten de cyclus. En als dat zou gebeuren kan ik haar natuurlijk weer niet rijden.
Dus mijn vraag is vooral, kan het als ik haar meeneem op clinic dat ze spontaan hengstig wordt? Mijn DA gaf aan dat het wel eens voor zou komen maar erg zeldzaam was. Maar ben toch een beetje huiverig, want anders zit ik op een 4 daagse rijclinic met een hengstige merrie die ik dan niet kan rijden.
En heeft de term spontaan hengstig worden dan vooral betrekking op gedrag, dus hengstig gedrag vertonen, of is de merrie ook echt hengstig? Ik hoop dat bokt me wat meer info kan geven