Veulentje van 4 daagjes oud met een slokdarmverstopping!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mangelarga

Veulentje van 4 daagjes oud met een slokdarmverstopping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:07

Ik vroeg me af er mensen zijn op het forum die dit ook hebben meegemaakt/gehoord hebben bij zo'n jong veulentje...

Zaterdagmiddag ging ik hooi geven ed en toen zag ik gelijk dat het mis was met ons miniveulentje Julia van 4 dagen oud. Ze stond met haar hoofdje naar beneden en er kwam allemaal schuimend melk uit haar neusgat en helder slijm. Gelijk de va gebeld en die kwam met spoed. Ze rochelde erg maar had geen koorts en was nog redelijk fit voor haar doen. We hebben haar met spoed naar de kliniek gebracht en daar aangekomen leek het, gelukkig, al wat beter te gaan. Ze rochelde en hoesten en wilde niet drinken maar er kwam geen nieuw slijm uit haar neus. De moeder werd afgekolven en met een sonde werd ze gevoed omdat we niet precies wisten hoelang ze niet gedronken had en moeders uiers waren goed gevult.
Ze dachten aan een infectie, binnengekomen via het naveltje maar daar was niets bijzonders aan te zien. Ms verslikking in de melk, hopelijk niet want dat is zeer ernstig omdat de kans op longontsteking dan erg groot is. Toch maar ab geven voor de zekerheid.
Vanmorgen ging het al een stuk beter, ze dronk weer zelf en de rochels waren ook verdwenen, longetjes helemaal schoon. Wat een opluchting! Ze denken dat ze een slokdarmverstopping heeft gehad en dat het door de trailer rit verholpen is omdat ze daarna opknapte en geen neusuitvloeiing meer heeft gehad.
Ze heeft ws aan het hooi geknabbelt wat de verstopping heeft veroorzaakt. Dat gebeurt heel af en toe bij veulens en kan zich herhalen dus moeten we haar heel goed in de gaten houden de aankomende 3 weken. Als het weer gebeurt krijgt ze een speciaal masker op, geen idee hoe dat er uit ziet maar daarmee kan ze gewoon drinken maar geen hooi eten.
Aankomende dinsdag gaan we ze weer naar huis halen maar tot die tijd blijven ze onder controle bij de kliniek.
Hier op de foto is ze 1 dag oud, 53 cm groot, wat een poeppie he!
We zijn benieuwd wat voor kleur ze wordt; haar ouders beide zwart maar Julia heeft toch echt een bruine gloed <3 <3 <3
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OCLOMWVP-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BAKEYQ7Q-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UTJOQJKT-D.jpg

jasminex

Re: Veulentje van 4 daagjes oud met een slokdarmverstopping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:13

wat een schatje! <3
die laatste foto onder mams :D
gelukkig is het goed gekomen, dat zou wel even schrikken zijn geweest!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:10

Verplaatst van MD naar KS.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:07

wat een schatje <3
gelukkig is het toch goed gegaan met die kleine :D

annie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:55

gelukkig goed afgelopen!

dat was zeker erg schrikken!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:05

Wat een poepie inderdaad.

Godzijdank is het weer goedgekomen, houden zo he.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:54

Fijn dat het allemaal weer goed is gekomen.
Vanaf welke leeftijd kan een veulen eigenlijk wel beginnen met gras/stro knabbelen dan?
Ik hoop voor je dat ze het nog even laat :P

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:23

Is wel schrikken.. Bij mijn veulen kwam vorig jaar ineens melk uit haar neus. Ze werd ook wat zwakkig en wat rochelen e.d., dus meteen naar de DA..
Daar bleek dat ze melk in haar longen had gekregen, je zag het golven, wel gaaf om te zien met zo'n scope, maar liever niet bij je veulen van 1 dag oud..
Met AB is het helemaal goed gekomen.. Het kwam waarschijnlijk omdat het een vrij groot veulen was en haar slokdarm ofzo nog wat slap was in combinatie met gulzig drinken..
Maar je schrikt je rot met zo'n kleine!!

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:04

Och ook zon eigenwijs.... Gelukkig goed afgelopen :(:)

Ons veulen van vorig jaar zat, 4 dagen oud, van achter helemaal verstopt. Allemaal gras, hooi en stro. Meneer vond dat wat ma kan kan ik ook, maar hun darmpjes kunnen dat helemaal nog niet verwerken :P

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:47

met een week of 3-4 kunnen kunnen ze hooi gaan eten maar je hebt er van die eigenwijsjes bij...
Ze waren idd in eerste instantie bang voor verslikking en dat er melk in de longentjes zat maar omdat ze vrij fit bleef en geen verhoging had, gaan ze toch uit van slokdarmverstopping. Verslikking is veel erger omdat ze longontsteking kunnen krijgen. Voor de zekerheid krijgt ze ab en mag ze pas morgen naar huis, nadat de ab kuur af is.
Ga zo weer eventje kijken op de kliniek hoe het met ze gaat en even kroelen natuurlijk <3 <3 <3

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:20

Oh wat zal je geschrokken zijn zeg. Gelukkig gaat het al stukken beter met je kleine. Wat een schatje is het.
Mijn veulen van 2 dagen zag ik ook al aan het hooi sabbellen, hopelijk blijft het daar nog even bij.

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 18:51

Morgen zijn ze eindelijk weer thuis, kan niet wachten ze te halen!!

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:49

Ons veulen eet vanaf dag 2 (ze is intussen 9 dagen) ook al hapjes hooi, ze zit op hooi-propjes te pruimen en spuugt ze meestal weer uit, maar soms slikt ze ze ook door want er hangen af en toe ook hooi-sliertjes uit haar anus. Ik dacht dat het wel normaal was (het is ons eerste veulen dus ik weet niet zo goed wat wel en niet normaal is op dat gebied). Het heeft tot nu toe gelukkig nog geen problemen gegeven, maar wel goed in de gaten houden dus.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:35

fijn dat het weer goed gaat, dat is schrikken zeg.
wat betreft de kleur, dit is een zwart veulen, die worden zo geboren, word vanzelf zwart, geen zorg hihi

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:34

En hoe gaat het nu met de kleine Mangelarga? Blij om weer thuis te zijn?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:37

Gelukkig dat het allemaal zo goed afgelopen is..Tenminste..ik neem aan dat ze weer lekker thuis zijn..? Het is wel een lieverdje om te zien. <3

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:48

Hoe is het nou met je dametje ?

Heb dit nu net half uurtje geleden ook gehad bij mijn mini veulen , is wel erg schrikken hé