Wanneer afspenen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rawaat

Wanneer afspenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:40

Naar aanleiding van mijn verkooptopic omdat mijn veulen van 10 januari eergisteren is gespeend, open ik dit topic.

Misschien zijn er mensen die meer hierover willen weten
Laatst bijgewerkt door Rawaat op 28-04-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:41

Citaat:
ElCid schreef:
Nu al afgespeend, nog geen 4 maanden oud!!!!???
Onvoorstelbaar!

Rawaat schreef:
Had je de moeder gezien, had je ZEKER begrepen waarom hij er is afgehaald. Ik denk dat het heel moeilijk is om zomaar zonder een situatie te kennen zulke commentaar te schrijven. Deze jongen is in top gezondheid.

(Spenen kan volgens theorie al vroeger dan 4 maand)

ElCid schreef:
Als je een gezond paard wil kan dat niet, theoretisch kan er van alles; praktisch niet. Een veulen heeft nou eenmaal moedermelk nodig in alle (7!) fases en zou, ideaal gezien, zelfs tot 11 maanden bij de moeder moeten blijven. Als de merrie ziek is kan ik me voorstellen dat je het risico wil nemen maar het is niet gezond voor het veulen omdat het dier daardoor gezondheidsproblemen kan krijgen omdat het belangrijke voedingsstoffen, die alleen in moedermelk zitten, mist.
Nee, ik heb de moeder niet gezien, maar op die leeftijd spenen is te vroeg, ik zou zelf nooit eerder dan 6,5 maand spenen. Maar in uitzonderings gevallen kan een dergelijke noodgreep aan de orde zijn!

Je zal zelf wel weten waarom en het op de beste manier hebben opgevangen, ik wens de kleine een goed nieuw thuis en een goede gezondheid toe, evenals de merrie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:44

Afgezien van de stoffen in de moedermelk en de gezondheid, hoe zit het met het geestelijk effect? Bij katten merk je bijv heel vaak dat als ze onder de 8 weken weggaan dat ze bepaald gedrag meer vertonen dan bij katten die 12 weken of ouder waren.. (naar mijn ervaring :) ).

Wij hebben 2 kittens die al met 5 weken wegwaren en die vertoonden/vertonen echt in bepaalde mate toch asociaal gedrag. Ze krabben, bijten en hangen en weten niet wat wel of niet mag- als iets ze niet bevalt vliegen ze ook gerust op je af := De kittens van 8 weken hebben dat allemaal niet, maar sabbelen /treden wel bijna allemaal op je kleding als ze lekker op schoot zitten, dat lijkt me ook een teken van te vroeg bij de moeder weg.

Brainless

Re: Wanneer afspenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:13

Onze ervaring is ook dat veulens die (om welke reden dan ook) vroeger van hun moeder zijn gescheiden, moeilijker in de kudde functioneren, ook tonen ze langer veulengedrag (smakken met de mond).

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:59

Had je de moeder gezien, had je ZEKER begrepen waarom hij er is afgehaald. Ik denk dat het heel moeilijk is om zomaar zonder een situatie te kennen zulke commentaar te schrijven. Deze jongen is in top gezondheid.

Als ik dit lees dan weet ik wel zeker dat het nodig was om het veulen af te spenen. De merrie van mijn buurman heeft omdat hij dat wilde 6maanden haar veulen gevoed en nu ligt ze op het randje van de dood. Deze D-pony is zo mager en uit geput dat ze nu het veulen er vanaf is nieteens meer de puff heeft om meer te eten dan dat haar energie vol houd de brokken krijgt ze niet op als ze niet tot pap geweekt zijn en hooi kost ook te veel moeite gras is het enige wat ze makkelijk weg krijgt maar ja daar moet ze voor lopen dus dat kost ook heel veel energie. Dus als ik bovenstaande lees dan denk ik dat ze ook even voor de merrie hebben besloten wat wijsheid is en dat je niet zomaar besluit je veulen te spenen.

Ik hoop dat je een fijn passend huis voor het veulen vind en dat het met de merrie snel beter zal gaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:11

Zoals ik al per pb heb duidelijk gemaakt wil ik niemand persoonlijk aanvallen en kunnen er redenen zijn om een veulen vroeger dan normaal te spenen.
Ik heb 2 mensen geproken die onderzoek hebben gedaan naar de invloeden van spenen, de invloed van de moedermelk en de gevolgen voor een veulen , vooral op latere leeftijd.
Ik ken een fokker die zijn veulens tot bijna 1 jaar bij de merrie laat, pas als de merrie het veulen afstoot gaat het veulen weg of wanneer de merrie bijna haar nieuwe veulen zal baren.
De reden hiervoor is de invloed en de samenstelling van de moedermelk, deze schijnt mee te veranderen met de leeftijdsfasen van het veulen, tot 7 x aan toen over een periode van 11 maanden. Deze veranderingen bereiden het veulen voor op zelfstandig eten maar geven ook optimale bescherming tegen ziektes. Wat veel gezien wordt bij gespeende veulens zijn maagzweren die ontstaan doordat er bepaalde stoffen niet verstrekt worden die in de laatste fasen van de moedermelk zitten.

Ik heb zelf 2 dekhengsten en adviseer merriehouders dan ook om veulens zo lang mogelijk bij de moeder te laten en liefst niet te spenen; dat gebeurt nl. vanzelf. In principe moet een gezonde merrie die goed voer krijgt een veulen heel lang kunnen blijven zogen, het veulen zal nl. ook steeds meer zelfstandig gaan eten en steeds minder gaan drinken, maar wat het binnenkrijgt is van essentieel belang.
De merries van de fokker in kwestie zien er met een 11 maanden oud veulen en opnieuw drachtig altijd uitstekend uit; niet mager en in prima fok conditie.
Maar ze worden niet als rijpaard gebruikt wat de volgende vraag met zich meebrengt; kan een merrie die voor nageslacht met zorgen ook als rij en sportpaard gebruikt worden?
Ik weet dat bijv. in Portugal merries om die redenen niet in de sport gebruikt worden maar dat nu, met de introductie daar van embryotransplantatie, dit kan veranderen.

Als je dus echt wil fokken kan een merrie haar krachten niet gebruiken om te zogen en op te voeden en prestaties te leveren in de sport; er zou dus een keuze gemaakt moeten worden; fokmerrie of sportpaard!
Als perspectief het veulen wat 11 maanden met de merrie meeloopt is een bosritje nog te doen maar volop trainen niet!

Ook een fokmerrie zal dus in topconditie moeten zijn om een veulen te dragen, te baren en te zogen en op te voeden! Ik denk dat veel ( mensen) moeders het daarmee eens zullen, ik zie zelden moeders met kinderen van minder dan 1 jaar die volop in in de sport ( als topatleet, wat veel paarden toch zijn) of op het werk meedraaien! Vaak is i.m.o. het een kwestie van niet goed genoeg voeren, een merrie die bij aanvang van de dracht niet optimaal in conditie was of een merrie die te vroeg op te hoog niveau ( en dat is het snel) moet presteren die een reden zijn (voor te vroeg) afspenen.
Een merrie kan natuurlijk ziek worden of om welke reden dan ook het niet redden; dan is het kiezen tussen 2 kwaaden en vaak zal een veulen met de juiste voeding een heel eind kunnen komen, de vraag is alleen of het ooit hetzelfde paard zal worden wat het zou zijn geweest bij een langere zoogperiode.

Ik ben benieuwd naar de reacties!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:16

Die van mij vorig jaar met 4 mnd eraf gehaald. Merrie trok t echt niet meer. Is helemaal goed gekomen mijn idee. Loopt nu in friesland in de opfok.

jorik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:25

Wat betreft de kittens die asociaal gedrag vertonen, ik ben zelf dierenartsassitentie en kan je vertellen dat het geen donder uitmaakt of meneer of mevrouw te vroeg of langer bij mams is geweest. Ik vind dat dat echt een kwestie is van opvoeden. Ik heb een kater die met 6 weken bij de moeder weg is gegaan en zijn "zus" Die later bij het zelfde nestje is geplaatst heeft tot ruim 12 weken in dat nest gezeten en beide zijn goed opgevoede katten.

Het veulengedrag daar kan ik mee inkomen, mijn merrie is nu 3 en heeft nog steeds een zuigreflex. Of dat komt omdat ze vroeg gespeend is weet ik niet want ik heb haar niet van veulen af aan.

Bij mij gaat het veulen eraf als dat nodig is, mijn merrie is haar veulen na 5 maanden echt zat en wil ze hem niet meer voeden, ze is dan drachtig en wenst geen gezeur aan dr hoofd.
Ook als de merrie ehet conditieoneel niet meer aankan gaat het eraf. Of een merrie dan niet geschikt zou zijn als fokmerrie ben ik het niet mee eens. Niet elk veulen is hetzelfde en niet elke dracht. Het ene veulen zal zijn moeder leegzuigen en bij een ander kunnen ze nergens last van hebben. Je kunt niet alles over 1 kam scheren.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:33

Ik dacht dat je in theorie al kon spenen met 3 a 4 maanden. In de praktijk: ik kijk zelf naar merrie en veulen. Dat kan dus heel erg verschillen per paard. Ik heb (nog) geen slechte ervaringen met (te) vroeg spenen.

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:32

sluit ik me bij aan. Kijk naar de conditie van de merrie. De een kan het veulen langer erbij hebben dan de ander. Zelf ben ik voorstander van zolang mogelijk het veulen bij de moeder laten. Echter, de conditie van de moeder staat voorop.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:50

Kunnen jullie dan ook in je merrie en veulen kijken? Want uiteindelijk gaat het nog steeds daarom!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:56

Wij hebben onze veulens met 11 en 9,5 maand afgespeend. Graag hadden we die laatste ook 11 maanden bij d'r moeder gehouden, maar omdat zij (importer) eczeem heeft en daardoor erg veel loopt in het land, begon ze ondanks ruim voldoende voer terug te vallen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:43

ik heb mijn veulen met zo'n 7 maand gespeend. Op de wei, dus de merrie aan de ene kant en het veulen aan de andere kant. Moet zeggen dat dat heel soepel ging, ze konden nog bij elkaar snuffelen enzo, dus niets geen paniek of gehinnik onderling.
Moeder en kind waren (en zijn) trouwens wel in goede conditie allebei... ;)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:48

Je moet altijd maar afwachten hoe het verloopt maar ik hoop dat ik mijn veulen tot 11 maanden bij moeders kan laten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:29

Indien bij verkoop van een veulen speen ik met ongeveer 6 maanden af. Als ik een veulen zou aanhouden laat ik deze er gewoon bij lopen, wordt vanzelf afgespeend.

Een veulen wat ik 2 jaar terug heb gefokt en ook verkocht is met 6 maanden weggegaan. Veulen was al snel zelfstandig en zowel moeder als dochter vonden het geen probleem gescheiden te worden.

Ben er dus wel voor het veulen er zo lang mogelijk bij te houden. Indien mogelijk.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:09

Ik ben er ook voor om een veulen lang bij de moeder te houden, maar dat is niet altijd mogelijk. Ik heb één keer een veulen van 5 maanden bij de moeder weggehaald. De reden hiervoor was dat het onmogelijk was om bij de merrie in de buurt te komen wanneer het veulen erbij was. Ze moesten van het land af omdat het winter werd. En ja die merrie samen met haar veulen op stal was echt geen optie. Dat veulen is later een geweldig paard geworden en staat nu met een eigen veulen. Ze is nooit ziek ofzo en in een superconditie, dus ik denkt niet dat ze veel nadelige effecten van het scheiden heeft ondervonden. Het veulen dat ik er nu bij heb lopen blijft er tot een maand of 8 a 9 bij. Desnoods dat ze straks met een maand of 7 in een eigen stal gaat en alleen overdag bij de merrie kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:17

Mijn voorkeur zal altijd uit blijven gaan naar zo lang mogelijk drinken bij de merrie, in een gevarieerde kudde. Zolang de merrie het aan kan. Ik ken gevallen waarbij de merrie inderdaad meer dood dan levend is omdat hij veulen haar leeg drinkt. Vroeg in grijpen, meer bijvoeren e.d. zou misschien kunnen voorkomen dat het zover komt.

Mag ik vragen wat er in dit geval met de moeder aan de hand is?

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:40

Het ligt echt helemaal aan het paard.
Wij proberen zelf na 6 maanden af te spenen. De merrie maakt het op dit moment ook goed, vind het veulen ook geen last, etc. Wij zelf hebben er ook geen last van als het veulen tot 6 maanden of ouder, zolang de merrie er niet onder lijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:43

jorik schreef:
Wat betreft de kittens die asociaal gedrag vertonen, ik ben zelf dierenartsassitentie en kan je vertellen dat het geen donder uitmaakt of meneer of mevrouw te vroeg of langer bij mams is geweest. Ik vind dat dat echt een kwestie is van opvoeden. Ik heb een kater die met 6 weken bij de moeder weg is gegaan en zijn "zus" Die later bij het zelfde nestje is geplaatst heeft tot ruim 12 weken in dat nest gezeten en beide zijn goed opgevoede katten.

Onze dierenarts is wel van mening dat te vroeg weghalen van dieren bij de moeder kan leiden tot verstoord/'asociaal' gedrag. In opvoeding gaat ook een deel zitten, maar ik merk zelf ook heel duidelijk verschil tussen dieren die te jong zijn weggehaald of dieren die lang genoeg bij de ouder hebben gezeten.