hengstveulen nog niet zien plassen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

hengstveulen nog niet zien plassen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 10:27

Gisterochtend heeft mijn merrie een hengstveulen gekregen maar ik heb hem nog niet zien plassen.
Ik heb ook zijn slurfje nog niet zien bungelen en hij staat nu steeds te piaferen en het lijkt mij dat het hem een beetje pijn doet gaat die vanzelf dat zijn slufje uit het kookertje komt of moet de dierenarts hier even naar komen kijken ik vind het zo sneu voor hem maar ik zou ook niet weten hoe ik hem zou kunnen helpen.
Misschien dat iemand wat weet anders bel ik alsnog de dierenarts.

hoop dat iemand wat weet.

geerke

Re: hengstveulen nog niet zien plassen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:33

ik zou meteen de dierenarts bellen...hengstjes die niet uitschachten is levensgevaarlijk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:34

Niet twijfelen maar direct de da bellen.
Better safe than sorry! Ze kunnen er flink ziek van worden of nog erger..

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:37

Ik zou inderdaad ook de da maar bellen. Bij hengstveulens schijnt nog wel eens een blaasruptuur voor te komen. Dat betekent dat de urine niet door zijn slurfje naar buiten komt maar de buik inloopt omdat de blaas kapot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:39

Dit vind ik altijd zo bijzonder dat je eerst een forum raadpleegt ipv een dierenarts.
Hoe moet men hier nou zien wat er met het veulen aan de hand is? Ik hoop dat je niet te laat bent.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 11:39

[***] schreef:
Dit vind ik altijd zo bijzonder dat je eerst een forum raadpleegt ipv een dierenarts.
Hoe moet men hier nou zien wat er met het veulen aan de hand is? Ik hoop dat je niet te laat bent.

Dat ik hem niet heb zien plassen maakt nog niet dat hij het niet kan, de dierenarts nam de telefoon niet op dus dacht laat ik dan ook hier even vragen of er mensen zijn die dit ook hebben gehad of hun hengstje niet hebben zien plassen sorry dat ik inderdaad een forum raad pleeg als ik de dierenarts nog niet tepakken krijg.

Hij heeft net staan plassen en heb de dierenarts net gesproken hij zegt als gewoon plast komt zijn slurfje er straks vanzelf uit dus niets om je zorgen over te maken.
Dus dan ben ik ook blij dat ik de dierenarts tepakken heb gekregen nog voor ik hier keek of er iemand wist wat het zou kunnen zijn.
Maar goed hij heeft dus net geplast en mesten gaat hem ook goed af bokken naar zijn moeder als ze in de weg staat gaat ook heel goed en heel bijdehand naar mij toe komen en naast me gaan liggen omdat hij dat wel gezellig vind doet hij ook dus ik denk niet dat hij ziek zal zijn en zoals de dierenarts zegt hij is kern gezond en bij twijfel gewoon weer bellen.

In iedergeval bedankt voor jullie reactie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:33

gelukkig dat hij plast!
het kan echt levensgevaarlijk zijn als ze niet uitschachten...er word dan aangeraden het penisje eruit te trekken,wat geen fijn gevoel is....en je moet dan wel weten wat je doet natuurlijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:41

Fijn dat je hem hebt zien plassen en dat hij zo te zien jolig en tierig is.
Bij hengstveulens kan het voorkomen dat de blaas niet helemaal dicht is, en de urine zo de buik inloopt. Is een aangeboren afwijking, en operabel (als je er vroeg genoeg bijbent), maar vaak redden de veulens het ook niet.
Dus het hoeft niet perse een ruptuur van de blaas te zijn, kan ook een foutje zijn van de natuur.

Heel veel plezier met je veulen!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 09:39

Dank jullie wel.
Hij heeft nog niet uit geschagt maar is nog steeds heel actief en vrolijk die dierenarts wil overgens wel dat hij uitschagt dus komen ze hem straks alsnog even bekijken en eventueel helpt ze hem even. Ze vertelde dat als een hengstveulen niet uitschagt maar wel plast dat hij gewoon nog niet weet hoe hij hem naar buiten moet krijgen en dat hij daar zelf wel een paar dagen voor mag krijgen maar ik vind nu 2dagen wel voldoende en heb gezegt dat ik graag heb dat ze toch vandaag even komt kijken bij hem. Ze zij het zal wellicht niets zijn maar als je onzeker bent komen we gewoon even langs. Dat geeft mezelf toch wat meer rust. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen als ik toch nog op advies van de dierenarts telang heb gewacht.

Het geeft mij wel rust dat hij gewoon heel vrolijk en actief is en dat hij heel makkelijk in de benen komt en gewoon heel goed plast en poept. Het werkt in iedergeval allemaal.