Tot hoe oud kan een merrie gedekt worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoytjeBoow

Tot hoe oud kan een merrie gedekt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 19:19

Mijn pony Joy.. <3

Word bijna 17. Ik wil haar graag volgend jaar later dekken.
Ze heeft al 2 veulens gehad. Een hengst en een merrie. Verder reageerd ze normaal op hengsten,
maar word niet hengstig..
Willen jullie me tips enz. geven??

Alvast bedankt. :P :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:21

als de merrie in goede conditie is zou ze prima nog een veulen kunnen krijgen.
wel de veearts er bij halen om te kijken hoe het staat met alles zodat die kan bekijken of de merrie geschikt is om nog een veulen te krijgen.

Elles

Re: Tot hoe oud kan een merrie gedekt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:19

PP ->> KS

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:47

Een merrie kan best op deze leeftijd nog een veulen krijgen, zeker als ze hiervoor al twee veulens gehad heeft.
Wel zou ik haar door een DA laten controleren of de baarmoeder nog mooi schoon is e.d. Hij kan je dan zeggen of het verstandig is met je merrie te fokken of niet.

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:07

Ze kunnen veulens krijgen tot wel 26 jaar, ligt allemaal aan de merrie etc :)

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 03:13

mijn 18 jarige merrie krijgt in juni haar veulen. Zolang de merrie goed in conditie is, is dat geen probleem. En als je natuurlijk laat dekken, laat merrie wel weten of ze dat nog wil of niet. Wil ze persé niet, dan kan het zijn dat je van de dracht moet afzien. De natuur regelt zichzelf

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:09

Ja maar dan zal je geen goedgekeurde dekhengst kunnen gebruiken waarschijnlijk. Beetje zonde als die getrapt wordt door een merrie die niet wilt en zich verwond!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:15

De moeder van mijn paard was 22 of 23 toen mijn paard geboren werd. Ik keur dat echt af, op een bepaalde leeftijd moet een paard van haar oude dag kunnen genieten. Na 18 jaar zou ik zelf mijn merrie niet meer laten dekken.

Ik zag het toevallig toen ik de papieren van mijn paard aan het bekijken was. Ik was benieuwd naar de stokmaat en kleur van haar ouders en opa's en oma's enzo. Toen zag ik bij moeder: geboortejaar 1983. Paard is in 2006 geboren. Verklaart ook wel moedersvader; Sultan, aangezien die al heeeeel lang dood is ;).

Het zou goed kunnen dat de merrie (moeder van mijn paard) nog in uitstekende conditie was, ik heb vaker gehoord merrie's boven de 20 die nog veulentjes kregen (toevallig was 1 van die merries ook van Sultan!). Maar ik zou het mijn paard niet aandoen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:25

Als je pony niet hengstig wordt zal ze ook niet drachtig worden. Je kunt haar laten onderzoeken om erachter te komen of ze echt niet hengstig wordt en met de dierenarts overleggen of er manieren zijn om haar toch nog hengstig te krijgen. Je loopt dan wel het risico dat het veel geld kost en dat het toch niet lukt om haar drachtig te krijgen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:39

brechtje1986 schreef:
Ja maar dan zal je geen goedgekeurde dekhengst kunnen gebruiken waarschijnlijk. Beetje zonde als die getrapt wordt door een merrie die niet wilt en zich verwond!

Mijn merrie is natuurlijk gedekt door een goed gekeurde hengst, een new forest hengst. Hangt van het ras af, vaak bij pony's zijn er nog wel hengsten die natuurlijk dekken.

Mijn merrie is nu 19 en heeft op 6 mei een veulen gekregen, voor haar is dit de laatste dit geeft haar lichaam nu aan. Maar haar moeder heeft op haar 23 nog een veulen gehad, helemaal zonder problemen en was ook in 1 keer drachtig. Het hangt heel erg van de merrie af. Wel is raadzaam om het eerste veulen te komen voor de 12 jaar, maar aangezien ze al 2 veulens heeft gehad is dit geen probleem. Als ze verder in goede conditie is zou het geen probleem moeten zijn.

Word ze niet hengstig of toont ze niet hengstig? Mijn merrie toonde toen ik haar net had extreem hengstig Maar 3 jaar geleden toen ik haar wilde dekken toonde ze helemaal niet hengstig, maar werd ze wel hengstig. Sommige merries tonen namelijk niet hengstig, maar worden het wel. Je zou dit na kunnen laten kijken door de da.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:56

Hoi! :)

Wij hebben onze merrie van 17 dit jaar laten dekken. Is nu afwachten of ze drachtig is. Maar het kan nog prima hoor.

Zou gewoon de dierenarts even bellen of een toekomstige hengstenhouder om een scan te maken, zodat ze kunnen zien of er nog een ei aangemaakt wordt, of ze goed hengstig is...
Als ze niet hengstig wordt, houdt het namelijk op.

Als ze niet hengstig toont, wat wel vaker voorkomt, kan je door middel van die scan kijken wanneer het beste is om te insemineren... :j

Dus waarom niet? :)

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:20

mijn merrie is 17 en heeft haar 13de veulen dit jaar gekregen en word waarschijnlijk deze week weer geinsimineerd,als je merrie willig word en goed in conditie is kan je er heel goed nog een veulen bij fokken.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:58

Ik heb mij merrie van 18 net laten dekken ze heeft al meerdere veulens gehad. Zolang de merrie in een goede conditie is is het geen probleem

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:13

Is het ook geen probleem als de merrie nog nooit een veulen heeft gehad?

bliksem23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:55

conejo schreef:
brechtje1986 schreef:

Mijn merrie is natuurlijk gedekt door een goed gekeurde hengst, een new forest hengst. Hangt van het ras af, vaak bij pony's zijn er nog wel hengsten die natuurlijk dekken.

Mijn merrie is nu 19 en heeft op 6 mei een veulen gekregen, voor haar is dit de laatste dit geeft haar lichaam nu aan. Maar haar moeder heeft op haar 23 nog een veulen gehad, helemaal zonder problemen en was ook in 1 keer drachtig. Het hangt heel erg van de merrie af. Wel is raadzaam om het eerste veulen te komen voor de 12 jaar, maar aangezien ze al 2 veulens heeft gehad is dit geen probleem. Als ze verder in goede conditie is zou het geen probleem moeten zijn.

Word ze niet hengstig of toont ze niet hengstig? Mijn merrie toonde toen ik haar net had extreem hengstig Maar 3 jaar geleden toen ik haar wilde dekken toonde ze helemaal niet hengstig, maar werd ze wel hengstig. Sommige merries tonen namelijk niet hengstig, maar worden het wel. Je zou dit na kunnen laten kijken door de da.

zijn er ook dingen waar aan je kan zien of een merrie al een veulen heeft gehad eigenlijk?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:00

Vaak kan je het zien aan het uier, als ze geen veulens hebben gehad zijn ze heel klein en als ze al eens een veulen hebben gehad zijn ze al wat gelubberd (groter dus) zeg maar. Maar je zou het de da kunnen vragen. Misschien dat hij het weet of het te zien is en hoe.

Kassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:55

Een oude merrie van mij heeft zelfs op 24 jarige leeftijd nog een veylen gehad. Zij was een echte fokmerrie en als ze geen veulen had was ze niet gelukkig. Ze pakte dan de veulens van de andere merries af. Vandaar dat ze op 24 jarige leeftijd nog een veulen heeft gehad, ze was ook nog in goede conditie dus ze kon het ook nog aan.

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:51

Kan best gezien ze eerder veulens heeft gehad. Wel is er wat meer risico dus goed overleg en contact houden met de DA :j