Sinds komst van veulen merrie agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindava1989

Sinds komst van veulen merrie agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:38

Hoi hoi,

Ik heb een merrie Reci, zo'n 2 weken geleden bevallen van kleine Diesel.
Na de geboorte liet moeders alles toe, ik mocht het veulen aanleggen om voor het eerst te drinken.
Reci vond het fijn om aangehaald te worden en ook mocht ik in de stal zitten om te genieten van het kleine grut. :o

's Middags is de veerts langs geweest voor een controle. Zowel ik als de veearts waren in de stal.
De kleine heeft een veulen prikje gehad, en gaf zelf wonderbaarlijk geen "kick".
Reci daarintegen vond het verschrikkelijk en stuurde ons de stal uit. Na even dreigen begon ze ook echt naar ons te slaan! Na het bezoek van de veearts is het gedrag ook niet verbeterd. Reci vertrouwd niemand meer bij haar kleine. Dit gedrag zal "normaal" zijn als je pony voor het eerst een veulen krijgt, maar langzaam zal het steeds beter moeten gaan. Ik zit al bijna op 2 weken nu..

Ik probeer haar vertrouwen terug te winnen, ik geef alleen haar aandacht, het veulen laat ik links liggen. laat haar uit mijn handen eten, en sinds vorige week komt ze ook weer hinnikend naar mij toe gerend. Maar bij het veulen mag ik nogsteeds niet komen. Goed gedrag beloon ik, zodra ze zich omdraait en dreigt te gaan slaan verhef ik mijn stem. Zodra ze weer ontspannen is beloon ik haar ook weer.
Zo kunnen ze samen rustig naast mij staan. Ik sta er bij en praat met ze, dit kan lang goed gaan tot ze mij ineens vanuit het niets aanvalt en wegstuurd. Hierdoor vind ik het erg moeilijk om haar te vertrouwen, en zorgt het af en toe voor gevaarlijke situaties.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of heeft iemand nuttige tips?

Ik hoor het graag van jullie!

Fjorden007

Re: Sinds komst van veulen merrie agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 15:13

Opzich heel natuurlijk gedrag, voor je zelf wel wennen en vervelend, maar zo gedragen zich een aantal merries hier ook als ze een veulentje hebben.
Gewoon hun gang laten gaan, dan gaat het vanzelf weer over (althans bij ons wel) , vaak hetzelfde zoals voeren , verweiden, poetsen etc door 1 persoon laten doen.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:22

Het probleem is dus dat ik niets met haar kan doen. Ze raakt helemaal in paniek als ik haar aan het halstertouw heb,dan draait ze direct dr kont naar mij toe.. ik kan haar dus niet poetsen en ook niet naar de wei brengen...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:37

Ik heb ook zo'n merrie. Het is echt heel erg vervelend. En idd het kan zeer gevaarlijk zijn.
Ik heb vorig jaar voor het eerst haar op stal laten veulenen. En liep ze bij mij thuis in de tuin.
Ik mag dus ook echt niet in de stal want ze mept je gewoon.
Ik heb haar dus vorig jaar als ze in de tuin kwam een longeer lijn aangedaan. (ik weet het kan gevaarlijk zijn voor veulen, maar ze wennen daar echt aan en ik controleer dus regelmatig of er niets aan de hand is) Dit deed ik alleen omdat ik haar ook niet kon pakken. Na tien dagen deed ze weer normaal en niet meer zo dreigend.
Je moet ze ook niet te weelderig laten lopen. Zet de merrie maar op een schraal klein stukje land. Je zult zien ze veranderen dan echt. En alleen brokjes geven als ze zelf naar je toekomt. Dus uit je hand laten eten. En wat je al goed doet belonen bij goed gedrag, slecht gedrag negeren.
Elke merrie is weer anders en het gaat straks vanzelf weer over. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je het veulen niet mak krijgt. Dat is mij altijd nog gelukt zonder dwang. Het zijn zelfs nog aanhankelijker/ lievere paardjes dan die ik wel mag vertroeten in het begin.
Heel erg veel succes en laat je niet ontmoedigen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:48

SMP -> KS

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:54

is compleet normaal...

M'n merrie is ook zeer agressief en was dit ook in haar bevallingstal, nu is het haar 3de veulen en tot op heden is het nog niet verbeterd...

Maar sinds kort zijn we verhuisd naar onze eigen stallen...
Daar heeft vanvoor een deur in de gang met een opening, achteraan ook een luikje en deur naar buiten en aan beide kanten tralies...
En omdat ze zoveel ruimte voelt rondom zich, is het voor de 1ste keer dat ze opnieuw lief geworden is...
Je mag nog steeds niet alles, maar wel al een hele hoop...

mss een tip : negeer het veulen en praat enkel tgn de merrie, forceer niets...
En alles zal wel beetje per beetje beter gaan, als je ze zelf eten heeft en hooi, zal ze je trg al vriend zien... maar vooral negeer het veulen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 00:02

Wij hadden er ook zo eentje, sowieso was de merrie al geen lievertje als ze niet drachtig was. Wij forceerden niets en lieten de merrie in haar waarde, en dan deed ze ook niets naar ons (vreemde moest er niet bijkomen overigens, maar dat was altijd al zo). Veulens werden mak gemaakt na het afspenen, daar deden we niets mee als ze aan de voet van die merrie liepen.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:34

Ze hebben een ruime stal met uitloop, deze staat altijd open, ruimte hebben ze dus genoeg lijkt mij!
Het jammere is alleen dat ik ze niet in de wei durf te zetten omdat de merrie zo onvoorspelbaar is. Zo kan ze 10 min lief en ontspannen bij je staan (Ik sta er dan bij en praat veel) en dan kan ze ineens een opwelling krijgen en bijten.. erg onvoorspelbaar dus..
Borstelen durf ik ook niet, wat erg jammer is nu ze verhaart, ze staat nu telkens te schuren! :\

Wat wel een vooruigang is dat ik bij het veulen mag! Het veulen is nieuwschierig en komt nu naar mij toe. Moeders laat dit wonderbaarlijk genoeg gewoon toe :D

Vandaag wilde ik het halster dat ik gekocht had passen bij het veulen, hij kan er alleen in zwemmen!
Maar het is het kleinste maatje wat ik kon vinden,, weet iemand een winkel waar ze het wel verkopen?

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:17

agradi veulenhalster, of kijk eens bij moonlightfarm (die verkopen halsters voor mini's)
Gedrag merrie trekt wel bij hoor. Gewoon de tijd geven. Ik kan me wel voorstellen hoe vervelend het is.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:41

Hoi, mijn merrie heeft ook een beetje dat ze liever niet wil dat ik het veulen aanraak. Ze doet niet heel lelijk, maar zet gewoon haar lichaam er tussen. Ze vind het heemaal niet leuk als ik dingen doe zoals halstertje om.