Merrie vijandig tegen iedereen, hulp voor 8-jarig meisje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chacho

Merrie vijandig tegen iedereen, hulp voor 8-jarig meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:40

Wij hebben een merrie op stal die vorige week een veulen gekregen heeft. Een grote verassing want wij hadden geen idee dat ze zwanger was (ze is pas 6 maanden bij ons).
Haar baasjes zijn een moeder en een dochter van 8 jaar. Die kleine meid is heel verdrietig dat ze nu wordt afgewezen door de merrie waar ze vorige week nog mee stond te knuffelen. Wij begrijpen de beschermende kant van de merrie maar heeft iemand tips zodat we dit kleine meisje weer dichterbij haar paardje kunnen laten komen? Ze begrijpt dat ze voorlopig niet kan rijden en ze is dolblij met het veulen maar ze mist knuffelen met haar merrie.

Johanna59

Re: Merrie vijandig tegen iedereen, hulp voor 8-jarig meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:45

Dat kan best wel een tijd duren. Is de merrie niet kwalijk te nemen. Ze verdedigt haar kind gewoon. Merrie hiervoor niet straffen. Gewoon geduld hebben. Misschien knuffelen met iets anders. Daar is een paard eigenlijk ook niet voor Dat hoort de ouder van dit meisje toch te weten???

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:48

Dit gaat na een tijdje vanzelf wel over.
Bij de ene merrie doet het wat langer dan bij de andere.

Ik zou gewoon dat meisje proberen uit te leggen dat ze nu even niet bij de merrie kan.

resident

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:52

@Johanna59 beetje botte opmerking. Waarom is een paard daar niet voor. Zouden meer mensen moeten doen knuffelen met hun paard.
On topic ik zou duidelijk vertellen aan het meisje dat ze even geduld moet hebben. Paard moet ook even wennen aan de nieuwe situatie is ook maar net met veulen. Dagelijks even haar gezicht laten zien en af en toe wat lekkers. Komt wel goed.
Succes!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:54

Gun de merrie wat tijd en dwing je niet op. Als het veulen wat ouder is, wordt ze terug haarzelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:55

ik denk dat gewoon uitleggen het handigste is.

merrie wil nu even neit omdat ze net een kindje heeft gekregen. en deze mamma is net zo beschermend naar dit kindje toe als haar mamma naar haar is.

over een maand of 3 is dat over, en dan heeft ze haar knuffeldier weer terug..........

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:15

resident schreef:
@Johanna59 beetje botte opmerking. Waarom is een paard daar niet voor. Zouden meer mensen moeten doen knuffelen met hun paard.
On topic ik zou duidelijk vertellen aan het meisje dat ze even geduld moet hebben. Paard moet ook even wennen aan de nieuwe situatie is ook maar net met veulen. Dagelijks even haar gezicht laten zien en af en toe wat lekkers. Komt wel goed.
Succes!

Met een hond of kat kan je knuffelen. Die hebben een band met je. Een paard niet. Deze liefde komt alleen van de kant van de mens.
Is niet bot bedoeld, maar zo is het nu eenmaal. Ook al willen mensen heeeeeeel erg graag anders geloven.

chacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 15:19

Jazeker kan een paard knuffelen, als je die 2 ziet bijelkaar...ongelofelijk! de merrie kijkt met van die puppie-ogen en geeft elke keer kopjes of probeerd zich zo te draaien onder het borstelen zodat ze kan knuffelen. Mijn eigen paard is ook zo, af en toe sta ik tussen twee paarden in en heb een hoofd op mijn borst en een hoofd in mijn rug. Sandwich!!!! Dus ja knuffelen bestaat en dat is het enige contact wat ze voorlopig kan hebben met haar paard en ze is een beetje verdrietig....tijd zal het leren...

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:21

En ik zou zorgen dat het bezoek zijn aandacht richt op de moeder en het veulen links laat liggen. Hierdoor zal de moeder minder in de verdediging hoeven.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:51

Paarden kunnen inderdaad om een knuffel oftwel aandacht vragen. Merrie bij ons op stal is gisteren bevallen van een veulen en mijn merrie is daardoor helemaal in love en likt steeds over mij armen, handen, hoofd. Ook komt ze dicht tegen me aanstaan terwijl ik dan helemaal niets doe, gewoon stil sta. Over twee weken verwacht ze haar eigen veulen en dan knuffel ze ook gewoon door.

Ik denk dat de merrie welke het hier betreft, ff 2 a 3 weken de tijd nodig heeft met haar veulen en kan kan je weer bij haar komen.
Komt wel goed.

Zo niet gewoon na 14 weken dr even vastbinden is stal, minuut of tien en dan t veulen aaien. Dan went ze vanzelf dat jullie t goed bedoelen. Wij moesten vroeg hier wel eens merrie met hun eerste veulen vastbinden in stal omdat anders ze niet konden drinken.
Na 2 dagen lieten ze t vrijwel allemaal gewoon toe.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:23

De pony van mijn dochter had dat ook.
Was een C pony en zo'n knuffel <3

Direct na de geboorte van haar veulentje veranderde ze in een boze beschermende moeder.
Maar het duurde niet lang hoor ;) Hooguit een weekje.
Als onze dochter bij haar pony ging kijken nam ze altijd even wat lekkers mee.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:30

Johanna59 schreef:
resident schreef:
Succes!

Met een hond of kat kan je knuffelen. Die hebben een band met je. Een paard niet. Deze liefde komt alleen van de kant van de mens.
Is niet bot bedoeld, maar zo is het nu eenmaal. Ook al willen mensen heeeeeeel erg graag anders geloven.

Dat moet ik je toch "teleurstellen". Een paard kan wel degelijk een band hebben met een of meerdere mensen. En niet alleen omdat ze daar eten van krijgen. Dit is het beste te merken bij arabieren. Mensen die een arabier hebben of hebben gehad weten wel waar ik het over heb.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:41

Hier ook 3 van die merrie's die echt om een knuffel komen zeuren. 1 van de 3 is drachtig en loopt nu 7dagen over tijd paardje is hier net 5weken en heeft in de tijd voor dat ze bij ons was geen echte aandacht gehad en nu dus wel en diertje is echt een schat geworden en vraagt zelf om een knuffel wat ze straks doet als het veulen er is weet ik niet maar dat zien we dan wel.
De andere is een oude shetlandpony die het slecht heeft gehad en door ons weer een vrolijke gezellige knuffel pony is geworden.
We hebben dan nog een 1.5jarige merrie lopen die elke ochtend middag en avond even een knuffel komt geven voor ze gaat eten. Geloof me liefde komt bij deze dieren echt van 2 kanten en niet alleen van onze kant hoor.

Ik zou de pony in kwestie even een paar dagen laten rusten samen met haar veulen en dan inderdaad gewoon rustig met een appeltje de pony weer vertrouwd maken met haar baasje en ze dan gewoon rustig aan laten poetsen en steeds een stapje meer eventueel de merrie en het veulen elke dag heel even scheiden zodat de merrie 1 op 1 contact heeft met het meisje.
Heel veel succes en hoop dat het snel goed gaat.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:33

Johanna59 schreef:
resident schreef:
Succes!

Daar vrees ik toch dat je fout bent, niet elk paard komt naar je toe voor eten ipv liefde... Mijn tinker krijgt eten van de staleigenares en dus nooit van mij (en snoep krijgt ze eigenlijk ook zo goed als nooit), maar toch komt zij ook knuffelen en hinnikend aangelopen als ik toekom... Een paard kan wel degelijk een band opbouwen met een mens, misschien niet zoals een hond of kat, maar toch...

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:39

Dit kan in sommige gevallen erg lang gaan duren..
Mijn merrie is 3 weke geleden bevallen en is van een lief schattig knuffel paardje veranderd in een ware pitbull!.. |(
Het gaat elke dag een stukje beter, maar ik denk wel dat je met zulke merries een lange weg te gaan hebt.. Ze zeggen dat het door het oermoederinstinkt komt wat naar boven komt bij de geboorte.