Mijn shetmerrie is nu 298 dagen drachtig, en sinds ong. een week ben ik overgestapt van 0,5 kg. basisbrok naar 0,5 kg. Podo Lac van pavo. Nu begint ze in een sneltrein vaart een uier te ontwikkelen, ik voel elke dag wel verschil zowel voor als achter in het uier de spenen wijzen ook al echt naar beneden.
Bij haar eerdere veulen (op 3 jarige leeftijd) had ze dit niet zo sterk. Dit is haar 2e dracht en ze is nu 8 jaar.
Ze heeft ook al een flinke (hang) buik. (Nu is het wel zo dat ze nog nooit gewerkt heeft, en liever lui dan moe is, van buikspieren heeft ze nog nooit gehoord)
Dit is het eerste jaar dat ik ook voor de dracht een merriebrok voer, eerder voerde ik deze pas na 320 dagen, en dan is een flink uier normaal.
Kan het zijn dat ze zo vlot ontwikkeld door de merriebrok?
Mijn andere merrie moet nog 2,5 maand en deze laat nog niets zien, maar dat deed ze met haar 1e veulen ook niet (heel weinig buik, nagenoeg geen uier), toen tekende ze pas 2 weken voor de bevalling. (kon haar kopen omdat men dacht dat ze gust was)
volgens mij heeft uier ontwikkeling niks met merriebrok te maken. Het geeft alleen extra energie voor merrie en veulen. Zodat het veulen nu in de buik kan groeien en zo niet te veel van mama haar reserves eet. En later kan de merrie melk maken en zorgt de brok voor de extra's.
Uierontwikkeling vindt onder invloed van hormonen plaats. Daarbij is een eerste dracht altijd heel anders als een tweede. Vaak zie je dan eerder dat het lichaam zich klaar maakt voor het veulen. Dus dat de merrie zich sneller vult en ook al vroeger de eerste uierontwikkeling.
Nou mijn ervaring is hetzelfde. Ik begon heel langzaam met het opvoeren van merriebrok, maar mijn merens stond meteen met enorm dikke uiers... Toen ben ik eerst weer wat geminderd (de uiers ook). Pas aan het einde van haar dracht, ook zo met 300 dagen, heb ik haar 0,5 kg merriebrok per dag gegeven. En ook toen reageerde ze weer met mega-uiers.
vanessakusje
Geplaatst: 21-04-10 08:29
Ik voer al vanaf 8 mnd merriebrok en aan de uier zie ik nou daardoor niet echt verschil. Ze is vandaag 321 dagen drachtig en dr uier is nog niet dat je zegt er klaar voor.