Rijden na dracht: hoe opbouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

Rijden na dracht: hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:02

Nou ja zie titel :D

Mijn Merrie is vorige week bevallen van een prachtige merrie.
Fries en fries gefokt (doaitsen 420):D

We zijn zo'n 6 weken voor dat ze 'moest' gestopt met rijden.
Nu wil ik het graag weer op gaan bouwen maar hoe kan je dit nou het beste doen?

Ze moet nu iig nog 2 weken herstellen en daarna wil ik weer langzaam gaan opbouwen.
In die 2 weken wil ik al wel moeder en kind langzaam laten wennen om moeder mee te laten gaan (moeder vond dit vorig jaar minder erg als kind)

Maar goed, heeft er iemand een schema of weet iemand waar ik dit kan vinden?

petraaken

Re: Rijden na dracht: hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:18

F-AM --> KS

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:34

volgens mij zijn daar geen schema's voor ik heb met mijn paard gewoon vanaf 2 dagen oud veulen ff op stal laten merrie ff mee nemen dit een week gedaan gewoon even een stukje wandelen en na een week zat ik er al weer op mijn veulen is nu 4 week en rij al buiten ritten met de merrie en veulen staat lekker op een goed afgesloten stal.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:36

goed na je paard luisteren wat zij aangeeft te kunnen! en langzaam opbouwen! ook zeker rekening houden met je veulen! ga je rijden met haar erbij of zet je haar op stal? in beiden gevallen zou ik kort beginnen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:40

Ik ben begonnen met merrie en veulen scheiden. Eerst alleen merrie uit stal en veulen binnen laten. Later merrie even 5 minuutjes alleen los gooien en zo wat uitbouwen. Wanneer je een redelijke tijd hebt dat het ook zin heeft om erop te gaan zitten kan je dat rustig op gaan bouwen.

Hoe lang het duurt voor je weer gaat rijden is afhankelijk van veulen en merrie.
Jaren gelden heb ik een tijd een merrie gereden met jaarlijks een veulen aan de voet.
Het eerste jaar wachte het veulen braaf tot ik terug was en hoe vaker ze weg ging hoe rustiger het veulen werd "want mama komt toch wel weer terug".
Het veulen het jaar erop was echt een druktemaker. Die bleef zichzelf opnaaien wanneer ik aan het rijden was. Keer op keer was het veulen drijfnat als ik terug op stal kwam. Die kon mama echt niet missen.
Moeders was trouwens een ervaren moeders. Die maakte het allemaal niet uit.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:11

Ligt echt aan de merrie,bij Melody zat ik er de 3e dag alweer op.
Wennen ze wel het snelste..het veulen is nu bijna 3wk oud en heb Melody bijna weer op het punt waar we gestopt waren.
Wij zijn 3 weken ervoor gestopt met rijden...

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:37

Ik heb vorige keer bij mijn merrie 1 week lekker met rust gelaten alleen wat poetsen. Week 2 moeder en kind schijnen beginnen met 1 a 2 min en dit opbouwen naar steeds langer. Goed kijkend naar moeder en kind. Na 2 weken ben ik er toen op gaan zitten, veulen eerst ff mee, maar dat vond ik niet zo een succes dus dit jaar blijft ie gewoon op stal. Toen 10 gereden en dit ook steeds verder opgebouwd kijkend naar de merrie wat ze aankan. De eerste keren dat ik moeders bij kind weg haalde liet ik iemand bij de stal blijven om op het veulen te letten (ik merkte dat je beter niet in het zicht van het veulen moet blijven worden ze sneller rustig. Alleen eerste keer is er iemand in de stal gebleven bij het veulen. Op deze manier is mij erg goed bevallen.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:28

Met het scheiden gaan we volgende week beginnen.
Maar ik had gehoopt op een schema oid voor het opbouwen van het rijden. Ze moet zeker van de zomer weer fit zijn en goed kunnen lopen.
Hoeveel dagen per week en hoe lang per keer rijden jullie de eerste weken en hoe bouwen jullie dit op.
Vorig jaar heb ik dit haast niet kunnen doen omdat ik toen zelf zwanger was. En dat was mijn eerste veulen.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:07

Ik denk dat je vooral heel goed naar je merrie moet kijken, hoe je het het beste op kunt bouwen. Ik denk dat het ook aan dingen ligt als, hoe ver voor de bevalling ben je gestopt en op wat voor conditie de merrie toen had. Eerlijk gezegd denk ik niet dat daar echt een schema voor is.
Maar ik ben benieuwd naar andere reacties, mijn merrie is ook net een klein weekje terug bevallen en ik moet het straks dus ook weer gaan oppakken :P.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:14

Het verschilt per merrie, maar zo'n 6 weken voor de bevalling moet je het toch wel rustig aan gaan doen. Het is net wat de merrie aangeeft, maar een beetje gym kan geen kwaad! Het opbouwen zou ik heel rustig doen en er zeker met de 3e dag nog niet op gaan zitten. Ga het bij een mens maar eens na. Het is niet niks een veulentje op de wereld zetten. We denken er vaak makkelijk(er) over, maar er gebeurt zoveel in dat lijf dat het tijd nodig heeft om te herstellen. Laat de merrie na de bevalling een weekje bijkomen en haal ze er dan een keer of 2 vanaf. Rondje door de bak en weer terug. Na zo'n 1,5 week minuutje of 5 -10 longeren en er zo rond de 2-2,5 week weer erop om wat gym te doen. Een veulen is niet zomaar iets waardoor je even 3 weken niet kunt rijden. Gun je merrie ook de tijd om te herstellen :)

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:41

Zoals al meerdere mensen aangeven, verschilt helemaal per merrie. Wat doe je normaal met haar en hoe.
Mijn merrie is een wedstrijdpaard. Vorige jaar (eerste dracht) heb ik haar in de laatste 2 mnd 4 dagen gereden ipv 6.
Laatste weken zo'n 3 x per week. Ik heb nog gereden tot 1 wk voor de bevalling, rustig stapje en drafje meer niet.

Na 1 dag oud veulen iedere dag ff een rondje met haar gelopen. Na 2 weken er weer op gegaan eerst 10 min en na 4 weken reed ik weer volledig. (30/40 min per dag) Waar je goed op moet letten is dat de baarmoeder wel goed de tijd krijgt om te herstellen. Dus rijden na 1 week/3 dagen zou ik niet gedaan hebben. Ik zeg niet dat t niet goed is hoor! Werkpaarden van vroegen moesten gewoon werken en bevielen soms tijdens het werk en de dag daarna weer aan de slag.

Nu (dit jaar) moet ze nog 2 weken as woensdag. Maar omdat ze zo dik is valt rijden bijna niet meer mee. Ik denk morgen voor de laatste keer. Vandaag komt de DA om haar open te zetten, zal eens aan hem vragen wat ie vind.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:55

Vroegen moesten vrouwen op weer gelijk aan het werk, tegenwoordig is zwangerschaps verlof ook wettelijk geregeld. Een veulen op de wereld zetten is geen kattepis. Blijkbaar willen veel mensen alleen het goede van alles, mooi veulen gelijk weer rijden. Het hangt denk ik ook van de geboorte opzich af. Ik wil paarden niet met mensen vergelijken maar bij mijn ene kind deed ik na 3 dagen zelf het huishouden en de boodschappen, en bij de ander duurde dit langer. Gun je merrie een beetje tijd om te herstellen en om bij te komen. Een ervaren fokmerrie weet wat er gebeurt maar om met een merrie na 1 of 2 week weer te rijden waarvan het het 1e veulen is vindt ik persoonlijk een beetje veel gevraagd.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:47

Het is wel een fok merrie en ik wil eindelijk een keertje wedstrijden met haar gaan rijden. Dit is het tot nu toe nog neit van gekomen.
Vanaf deze week zijn we moeder en kind gaan scheiden. langzaam aan het opbouwen.
Ze heeft dit keer een zwaardere bevalling gehad. Dus met eropzitten wacht ik nu nog een week of 2. dan is het ruim een maand na de bevalling.
Dit bouw ik ook langzaam op. ik ben nu van lan om voor die tijd al wel moeder een beetje conditie training te geven aan de lounge. Het echte werken komt dan als ze redelijk op conditie is en ik er weer een paar weekjes op zit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:51

Ik zou zeker 6 weken wachten met werken.Zo'n merrie ff lekker laten genieten van haar veulen.
Het bekken heeft ook 'los' gestaan dus heeft zeker tijd nodig om rustig weer bij te trekken.Even van het veulen afhalen kan nuttig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:55

Ik ben 3 weken na de bevalling weer gaan rijden, heb nu 6x gereden en train nu weer een dik half uur zijn hard weer opweg naar ons oude niveau

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:57

Ik had geschreven dat ik alles langzaam opbouw.
Dus ik ga ook niet gelijk als ik erop zit weer vol rijden. het wordt dan een stapje, drafje en stapje. meer niet, ik ga ook neit meer aan d'r vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:00

Echt een opbouw schema is er ook niet :n , dat is ieder voor zich maar ik vond de conditie meevallen die was nog niet helemaal weg , maar ligt er natuurlijk ook aan wat je nog met de merrie gedaan hebt ik heb tot een week voor de bevalling elke week een paar keer een stuk gewandeld. Dus in beweging was ze zeker nog wel.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:04

Met 6 weken vraag ik zeker weer meer van d'r dan na 4 weken.
met 3 maanden komen de eerste wedstrijden er weer aan. :)
Ze heeft tot 3 weken voor d'r bevalling nog lekker in het bos gereden. (we hadden nog geen bak ;) )
verder kon ze altijd in en uit d;r stal lopen.
Nu gaat ze elke dag naar buiten. en die kleine houd d'r wel bezig daar. (en de andere merries ook)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:30

Ik heb er zondag voor het eerst weer opgezeten en dat was ongeveer 5 weken nadat het veulen is geboren. Moet ik wel bijzeggen dat de merrie het zwaar had met de dracht. 3 maanden voordat de kleine kwam gaf ze al aan het echt niet meer te kunnen met rijden en ben ik gestopt. Een maand voor de geboorte zijn we zelfs gestopt met longeren, merrie viel zowat om van vermoeidheid. Nu wordt ze weer iedere dag gelongeerd en daar zijn we een week of 3 na de geboorte van Fàe weer mee begonnen.