veulen scheiden van moeder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patriciakk

veulen scheiden van moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:11

hoi allemaal
afgelopen zaterdag heb ik voor mijn dochter een schetlander gekocht,bij de schet zat een veulen,zij is bijna 7 maanden,erg lief en mijn dochter is heeeel blij.
het veulen is vanaf het begin bij moeder gebleven,stonden altijd samen.
nu wil mijn dochter natuurlijk lekker gaan rijden en moet het veulen leren om af en toe alleen te blijven.
ik zou graag tips willen hebben hoe ik dat het beste kan doen,

ik zelf heb vandaag het veulen in de stal van onze c-pny gezet op de manege, en we zijn met de merrie gaan rijden 15 min,en dat ging heel goed,de moeder is eigenlijk niet heel onrustig,veulen een beetje,
ik wilde dus aankomende tijd elke dag ze appart zetten(stal van de pony),moeder weg halen,en dan het veulen bij de c-pony op de wei,dan is ze niet echt alleen,en als de pony weer naar binnen gaat,de moeder weer bij het veulen.en zo elke dag iets langer opbouwen,de stal en de wei is 15 min lopen van elkaar verwijderd.dus kunnen elkaar niet horen of zien
als ik het op deze manier zou doen,gaan ze daar dan aan wennen,??sommige mensen zijn n.l van mening om het veulen definitief te scheiden van de moeder voor 5 weken,maar daar heb ik wat moeite mee.

wie heeft er tips.......of wie heeft er ervaring?
ben erg benieuwd.

gr patricia

Revanches

Re: veulen scheiden van moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:33

OPG-->KS.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:35

ik vind dat zelf wel het beste ik neem aan dat je ze allebei houd. ik zou het zo opbouwen en dan uiteindelijk toch 1 a 2 weken scheiden van elkaar

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:47

Ik vind je aanpak prima. En het ging de eerste keer eigenlijk al heel goed, dus inderdaad zo doorgaan en opbouwen. Op een gegeven moment laat de merrie haar toch niet meer drinken, dan vind ze het genoeg geweest en wellicht als je de ruimte hebt of huurt, kun je het veulen op een gegeven moment wel naast haar in een andere stal zetten en niet meer samen in 1 stal. Dan zal het helemaal makkelijk gaan om met de merrie gewoon te gaan rijden. Zelf heb ik het met mijn pony destijds ook zo gedaan. Het veulen in de stal laten staan en met de merrie weg, steeds iets langer. Tot we gewoon weer naar de les gingen of op concours en het veulen alleen thuis bleef. Wel was het veulen dan erg blij als de merrie weer terug was, maar toen dronk hij ook nog steeds wat bij haar. Succes ermee!

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 23:07

fijn om te horen dat dit een goed plan is,ik ga het veulen inderdaad houden,want de shetjes blijven het hele jaar op de wei,en alleen vind ik zielig,onze andere pony gaat van oktober tot april op stal en s'omers overdag op de wei,snacht weer op stal.
ik kan het veulen en mama ook scheiden van wei,heb 2 weilandjes,waar een pad tussen zit en 1 van die weilanden is d.m.v hek af te scheiden.
ik hoop dat het goed gaat komen,ik wil ze nog niet zo abrupt scheiden,dus ik hoop dat dit zo lukt,
ben wel benieuwd naar meer verhalen,en ervaringen.
gr patricia

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:16

hoi, ik heb mijn merrie en haar zoon vrij lang bij elkaar gelaten het was een laat veulen en hij was erg braaf,sprong niet tegen mams op..
omdat ik ze thuis heb staan ging ik ook rijden terwijl hij mee de bak in ging,in het begin liep ie mee maar later ging hij zijn eigen ding doen of vast terug naar stal :P
hij heeft tot zeker 14 maanden bij mams gestaan,dronk volgens mij allang niet meer en op een gegeven moment heb ik moeders weer terug in dr eigen stal gezet na het rijden toen hij al in de grote box terug was gelopen,ik heb een shet erbij gezet en ze hebben nooit geen kik gegeven of stress gehad.
Ik weet dat deze manier niet voor iedereen opgaat maar als ik ooit weer een veulen krijg probeer ik m weer zolang bij mams te laten,het is mij goed bevallen iig.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:13

Ik denk dat je het goed aanpakt op deze manier. Als ze van de zomer weer in de wei mogen kunnen ze ook makkelijk bij elkaar. De merrie laat haar dan toch niet meer drinken en het veulen zal zelfstandig genoeg zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:06

Ik denk dat er meerdere wegen zijn die maar Rome leiden. Volgens mij pak je het prima aan zo.

Wij hebben zelf gewoon het veulen laten lopen waar hij wilde toen we de merrie weer gingen rijden. Hij kon van de wei de rijbak in en ook bij het stallendeel komen. Bij het opzadelen van mammie hoefde ik hem er niet bij te hebben, dus dan wachtte hij voor de staldeur. Als mammie dan naar buiten kwam ging hij achter haar aan de rijbak in. Daar rende hij wat rond terwijl wij mammie reden. Maar we hadden geen last van hem.
Na een paar weken sloten we hem op in de wei als we mammie ginen rijden (beetje vervelend bijvoorbeeld als je een hindernis wil springen en veulen rent er net voor langs).
Dan kon hij haar gewoon zien.

Uiteindelijk zijn ze toch plots van mekaar gescheiden toen hij 5,5 maand was. Er werd sneeuw aangekondigd en we hebben hem snel naar de opfok gebracht.

Uiteindelijk denk ik dat mams het veulen zelf niet meer als kleintje/veulen zal behandelen. Zo gaat dat in de natuur ook.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:59

Je doet het prima,maar hou wel in de gaten dat het veulen op een gegeven moment stopt met drinken bij mams.Dat gaat haar uiteindelijk heel veel energie kosten!Gebeurt dat niet uit zichzelf,dan moet je ze toch echt van elkaar scheiden,een week of 6.
Veel plezier met je shetjes,vooral je dochter natuurlijk!