Drachtig en wat mager!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dadabo

Drachtig en wat mager!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:07

Gisteren heb ik een drachtige pony gekocht, ze is over 3 weken uitgerekend.
Ik vind haar nogal wat mager of vinden jullie het wel meevallen?
Wat kan ik nu nog doen om haar sterk genoeg te krijgen/houden tot de bevalling.
Natuurlijk geef ik haar merriebrok een 24/7 hooi.
Ik ben bang dat ze in deze conditie het erg zwaar zal krijgen.
Ze is een D pony van 17 jaar en heeft de laatste jaren ieder jaar een veulen gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Lieszje

Re: Drachtig en wat mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:09

Ik vind haar ook wel mager ja..
Heb ook het idee dat ze ouder is maar dat komt waarschijnlijk omdat ze zo mager is..

coxietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:11

je kan haar het best nog krachtvoeder bij geven!moest ik ook doen bij een van mijn paardjes!
xx

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:11

Ze is idd wel aan de magere kant.
Zou idd voldoende hooi voeren en mss de merriebrok wat opvoeren (weet niet hoeveel je nu geeft?). Let er ook op dat ze voldoende krijgt als het veulen er eenmaal is, door de melkgift zal ze veel energie daarin stoppen en wss nog meer invallen.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:13

Ze kreeg bij de vorige eigenaar 500 gram merriebrok per dag. dat lijkt me wat weinig.
Hoeveel willen jullie aanraden?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:15

eerst eens rustig opvoeren naar het dubbele en mss zelfs 2 kg per dag. Kijk het even aan hoe ze het erop doet. Voeren op het oog is wel heel belangrijk.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:21

Als ze ieder jaar een veulen hebben gehad, willen ze vaak al wel wat ribbig ogen tijdens de dracht, en daarna wordt het vaak nog een stuk erger.
Ik vind haar er niet zo heel gezond uitzien moet ik zeggen, want de magerheid valt me nog mee, maar het is vooral wat ze uitstraalt. Ik zou niet aarzelen met bijvoeren, merriebrok en wat muesli zou ik er ook bij doen. Wij gaven op de welsh stoeterij de merries vaak voedermengsels, daar deden ze het heel goed op. En niet in één keer een enorme schep, maar 2 tot drie keer per dag matige hoeveelheden.
Je mag ook gerust wat supplementen en oliën bijgeven. Kijk eens rond naar geschikte supplementen.
Haar vacht ziet er zo op de foto ook niet geweldig uit, ik neem aan dat ze zonder deken heeft gestaan? Maar desalniettemin een beetje pluizig. Ik zou overwegen het merriebrok te mengen met wat structuurmuesli.
Hoe voelt haar nek trouwens bovenaan? Hij oogt een beetje zoals de nek bij veel van de pony's die we in Wales hadden die we op een speciaal dieet hadden staan omdat ze op het punt stonden hoefbevangen te worden... Maar het kan ook gewoon aan de foto liggen, als de nek erg hard is zou ik er wel op letten!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:01

Qua brok is 0,5 kg iets aan de lage kant (hoewel niet dramatisch). Ik zou het zelf opvoeren naar 1 tot max 1,5 kg tijdens de dracht. Tijdens het zogen kun je het nog weer verhogen naar 2 kg. Daar moet een pony voldoende aan hebben.

Verder zou ik even bloed laten prikken om een worminfectie 100% uit te sluiten. Mestonderzoek en gewoon ontwormen geven in dit geval niet voldoende zekerheid. Op het moment dat je met een verkeerde spuit ontwormt heeft het nog geen zin en in de mest worden niet altijd wormen gevonden terwijl ze er wél zijn!

Daarnaast zou ik accepteren dat je de pony dit jaar niet meer op normaal gewicht krijgt. Je kunt hooguit je best doen om haar niet nog schraler te laten worden. Zodra het veulen eraf is gaan de voedingsstoffen weer naar de merrie zelf en zal ze ook beter op gewicht komen.

Ik vind haar ook ouder tonen dan 17. Als je zou vertellen dat ze een jaar of 5 ouder is dan zou ik het ook geloven.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 16:17

Volgens haar paspoort is ze 17, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Ik ga vanavond ontwormen.
W.b.t. de voeding ga ik rustig aan de merriebrok verhogen, ik ga haar gewoon 4x per dag een beetje geven, dan is het mooi verdeeld en haalt ze er het meest uit.
W.b.t haar vacht, ze is vreselijk aan het verharen en heb ik vanmiddag onder haar buik wat vieze plukken weg geknipt, dat zijn die putjes ondaraan haar buik.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:21

Heeft tijd nodig...Maar ontwormen, bloed prikken, goed voeren brok, hooi, gras, en slobber! Als ze moeilijk door haar haren komt doordat ze wat mager enzo is kan je haar ook scheren en een dekentje opdoen....

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:34

De buik is dik genoeg, verder is ze idd erg mager. Ik zou elke dag merriebrok voeren en roggebrood. Worden ze weer lekker vol van in de flanken en is erg gezond !!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:40

De DA heeft mij aangeraden een glaasje gemengde olie(isio 4) te geven aan de drachtige/zogende dames.Dat geeft ze wat extra energie,omega 3 en ze krijgen er ook een mooie vacht van.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:44

Daar blijft na de geboorte weinig van over ben ik bang :=
Geef haar anders subli em naast haar merriebrok en onbperkt ruwvoer is al heel goed wat je doet :j
Jammer dat de vorige eigenaren het zover hebben laten komen...

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:50

Mijn merrie kreeg subli senioren slobber.Daar had ze veel baat bij toen ze iets te mager was.Daarna stond ze op 2 kilo brok en 2 kilo haver.Ik heb alleen wel een paard :o
Nu ze niet drachtig is en veulen er bij weg staat ze op 2 kilo brok.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:05

Ik ben vanmiddag nog zetmeelbrokken wezen halen.
Gisteren had ik haar gelijk al een vitamine injectie gegeven.
Zojuist heb ik haar ontwormt.
Ik heb haar vanavond ook weer lekker geborsteld, wat een berg haar is er uitgekomen! Ze geniet er zichtbaar van als ik haar borstel.
Verder is ze wel attent en alert.
Vanmiddag heb ik haar veulen gevoeld, die is druk in de weer! Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het allemaal zal verlopen.
Hier heb ik nog even een adere foto waar haar hoofd wat beter opstaat, je kunt ook zien dat haar halster bijna in haar hoofd zat vastgeroest.

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:07

Wat fijn dat je zo goed voor haar zorgt (meteen dingetjes halen enzo. Vaak genoeg lees ik : ja ik zal dit, en ik zal zus en komt het er nooit van). Daarvoor is een groot compliment zeker op z'n plek!

Wat ik nog zat te denken: Haar ipv op hooi op kuil zetten. Van kuil kunnen ze flink aankomen :j

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:15

Ik zat ook al aan ander hooi/kuil te denken, alleen het probleem is ik heb nog 2 ponies waarvan één vreselijk gevoelig is voor hoefbevangenheid en daar niet van mag eten, het is dan eenvoudiger om het via krachtvoer te regelen.
Maar de nieuwe pony gaat 's nacht op stal, dan kan ik het haar natuurlijk wel geven.
Ik ga eens rondkijken of er hier in de buurt kleine pakjes kuil te krijgen zijn, want een grote is zo weggeschimmeld.

Focussed: Bedankt voor je compliment!

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:21

Een leuk weetje!
Ze is van deze hengst drachtig, Orchard Limb-Lopper.

Afbeelding

Ik ben heel nieuwsgierig wat voor kleurtje eruit komt!

justgushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:30

je zou ook beetje mais meel kunnen bijvoeren
geef ik ook aan paarden die te mager zijn en komen ze snel van bij

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:33

Gave hengst, we willen straks zeker foto's zien van het veulen hoor :D

's Nachts onbeperkt kuil geven is al een hele goede stap denk ik :j Maismeel schijnt ook te werken idd, maar bij mijn pony werkte het niet zo heel goed :n

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:35

Ik ga jullie op de hoogte houden...en de foto's komen zeker!

justgushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:37

ik heb 1,5 geleden voor een nieuwe stal allemaal nieuwe beesten gekocht zater echt dunne tussen heb ik maismail van hippostar gevoerd dat hielp toen heel goed maar kan per beestje verschillen

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:38

Ik zou toch een beetje uitkijken met haar hoog in het voer gaan zetten; ze heeft naar alle waarschijnlijkheid te weinig gekregen op haar vorige adres, in ieder geval te weinig om bij te zetten, maar misschien speelt haar leeftijd en het aantal gekregen veulens op rij ook een rol, wie weet.
Volgens mij doe je het prima met voeren in meerdere voerbeurten met kleinere hoeveelheden, op die manier beperk je het risico dat ze teveel in een keer krijgt en dat kan ook averechts uitpakken.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:09

ik heb ook een te magere merrie gekocht die hoog drachtig is en ik heb haar na 3 dagen op stal te hebben gehad meteen laten onderzoeken door de dierenarts.
Ik heb haar een vitamine spuit gegeven en een hele goede wormenkuur en ze staat op 4x per dag voer en 5x per dag hooi en weidegang 1.5uur per dag op voerend tot de hele dag.
Ik zou gewoon goed ontwormen en een vitamine kuur geven en 1x per dag slobber met wat maismeel extra er doorheen bij mijn pony werkt het aardig ze begint wat voller te worden het gaat langzaam maar goed ze is ook drachtig en kan elk moment haar veulentje krijgen.
Heel veel succes en ik denk dat er een mooi veulentje uit zal komen paps ziet er goed uit en als mams straks weer lekker in haar vel zit zal ze zeker ook een mooie pony worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:16

Dadabo!
Je doet het super!

Ben idd ook erg benieuwd wat voor kleurtje er uitkomt,
ik hoop op een........ haha je weet het.

Tot morgen