Hoe lang zal dit nog gaan duren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske_13

Hoe lang zal dit nog gaan duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:26

Mijn d-pony, Silla, hebben we sinds 22 december 2009, ze is vorig jaar in mei gedekt alleen pas met 5 maanden gescant, dus we weten niet precies wanneer ze uitgerekend is. Vandaar dat ik de hulp inschakel van andere paardengekken :D
Silla word 8 april 6 jaar.
Ik heb vanmiddag even wat foto's gemaakt en ben benieuwd wat jullie er van vinden en of ik vannacht al moet gaan waken.
U bent gewaarschuwd, veel foto´s :o
Dikkertje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zonder hoofd :+ :
Afbeelding
Uiers:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat denken jullie er van?
Ze moet binnenkort ook even bekapt worden denk ik ;)

Oja, en vanmiddag hing er ook een druppel bruinachtig vocht onderaan de kling!

Bedankt voor het kijken en ik blijf wel updates geven ;)

Ze is trouwens gedekt door een donkerbruin paard(ongv 160cm) met een witte bles en 4 witte voetjes.

InekeH87

Re: Hoe lang zal dit nog gaan duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:28

nou als ik dit zo zie zou ik je aanraden om te gaan waken, dat duurt niet lang meer.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:32

Dit duurt inderdaad niet lang meer!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:33

Dit weekend misschien dan? :P

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:33

Ik denk het wel :)

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:34

Denk inderdaad ook dat je zeker dit weekend je veulen kan verwachten.. Leuk hoor.. krijg je echt lentekriebels van al dat kleine spul..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:35

Als je weet wanneer ze gedekt is in mei, maakt de scandatum geen fluit uit. Dekdatum plus 11 maanden en een dag of drie, en dat heb je de vermoedelijke geboortedatum.

Ze kegelt, maar dat kan ook nog een paar weken aanhouden. Als ze bv 20 mei is gedekt, zal de bevallng normaalgesproken rond de 23 april zijn en dan moet ze dus nog even.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:40

Ibbel schreef:
Als je weet wanneer ze gedekt is in mei, maakt de scandatum geen fluit uit. Dekdatum plus 11 maanden en een dag of drie, en dat heb je de vermoedelijke geboortedatum.

Ze kegelt, maar dat kan ook nog een paar weken aanhouden. Als ze bv 20 mei is gedekt, zal de bevallng normaalgesproken rond de 23 april zijn en dan moet ze dus nog even.

hmmmm ja, maar van de vorige eigenaar kregen we te horen dat ze in de maand mei bij een hengst in de wei heeft gelopen, verder geen precieze datum ofzo..

essie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:42

Ik denk dat het ook niet lang meer zal gaan duren! :D Maar zoals Ibbel al zei kan het natuurlijk ook nog lang gaan duren!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:48

Ik ben heel benieuwd wanneer ze het veulen gaat krijgen.. Ik denk dat het ook niet heel erg lang meer gaat duren.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:52

xxelviraxx schreef:
Ik ben heel benieuwd wanneer ze het veulen gaat krijgen.. Ik denk dat het ook niet heel erg lang meer gaat duren.

Ik zal het jullie meteen laten weten ;)
Er staat al een bed in de stal naast die van Silla, daar ga ik een paar nachten(als dat nodig is) doorbrengen :z

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:25

Bedankt voor de reacties ;)
Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moeten letten als ik daar ga waken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:37

Hoewel er wel kegels zijn is de tussenbrug nog niet verdwenen. Kun je de staart op de rug leggen?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:53

fjordnina schreef:
Hoewel er wel kegels zijn is de tussenbrug nog niet verdwenen. Kun je de staart op de rug leggen?

weet ik niet, nog niet geprobeerd, ik zal straks even kijken, ze vind het alleen niet zo fijn als ik bij haar staart zit, moet ik haar dan gewoon even vast zetten?

En wat ook wel leuk is, mijn shetlander is ook drachtig, maar die heeft vorig jaar de hele lente en zomer bij een kudde gelopen, waar onder andere een hengstje bij in liep. Zie ik net dat die ook begint te harsen :+
Nouja, hopen dat ze allebei dit weekend gaan, zijn we ook in 1 keer klaar ;)
Geen zin om wekenlang slapeloze nachten te hebben :o

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 19:02

fjordnina schreef:

Wat bedoel je eigenlijk met de tussenbrug? :o

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:12

Dat ziet er belovend uit! Er hangen flinke kegels aan dus ik zal haar zeker goed in de gaten houden ik gok op het paasweekend! Dus dat wordt eieren eten in de stal!
Succes er mee meid... we horen het wel van je wat het geworden is!

groetjes, Primadonna

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:34

'Kijk dat wordt al spannend!!

Superhafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:53

spannend hoor, twee hoogdrachtige merrie's! Die op de foto duurt denk ik niet lang meer, aan de harsdruppels te zien....maar ja, dat zegt natuurlijk ook niet alles..! Waakse in ieder geval, en we zijn natuurlijk benieuwd hoe het verder verloopt!!!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:41

Ik zeg zeker WAKEN, ik had vorig jaar ook zoiets, en werd gewaarschuwd door bokt, ben ze nog dankbaar! Binnen 48 uhh zelfs 6 uur, was mijn veulentje er. Ik hoop dat jij ook een paaskind hebt!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 20:47

*UPDATE*

Nou, jullie hebben gelijk gekregen! Gisteravond rond half 8 is Silla bevallen van een gezond zwart merrieveulen!! :D :D
Om half 7 ben ik nog wezen kijken en was er nog niks veranderd, om half 8 loop ik weer naar de stal, kijk door het raampje, en zie ik dat Silla ligt. Dus ik ren snel naar binnen. Op het moment dat ik de gang naar de stal in loop zie ik dat ze net op gaat staan en hoor ik zo'n "flats :+ ". Dus ik snel kijken, ligt er een pikzwart veulentje!! Toen heb ik heel snel naar huis gebeld (is maar 30 meter verder) en mijn moeder kwam er aan. Ze had haar hoofdje en de voorbeentjes al uit de vlies, dus ik ben er heen gelopen en heb haar verder bevrijd. Ik mocht er gewoon alles mee doen van Silla!! Alleen, de placenta is precies tegelijk met het veulen gekomen, dus was de navelstreng niet gescheurd. Dus mijn moeder ging even de DA bellen voor advies, en die zei dat als de navelstreng niet vanzelf scheurde, we het toch even door moesten knippen. Dus mijn moeder ging met een touwtje de navelstreng afbinden, en toen heb ik de navelstreng door geknipt. Silla begon al een beetje het veulen te likken. We hebben toen snel een baal stro in de stal gegooid en ik ging een beetje helpen met droogwrijven. Toen hebben we ze even met rust gelaten en van een afstandje keken we mee hoe Silla verder het veulen aflikte.
Na een aantal pogingen om te staan was dat nog steeds niet gelukt. Maar eindelijk, om 10 uur 's avonds, stond ze dan met veel moeite op, terwijl ik haar van achter ondersteunde. Dit ging steeds beter en ze waggelde al wat heen en weer. Alleen werd de navelstreng steeds dikker. Dus maar weer even de DA gebeld, die vertelde ons dat we de navelstreng hoger moesten afbinden en de rest van de navelstreng leeg moesten laten bloeden. Dat hadden we gedaan en toen een beetje betadine er aan gesmeerd en ze even tot rust laten komen. De nacht zijn ze goed doorgekomen.

Vanmorgen druppelde er een klein beetje bloed uit de navelstreng, maar niet echt iets ernstigs. Om half 11 moest ik nog naar stage, dus daar maar even een uurtje heen gegaan. Kom ik rond half 1 weer thuis vertelde mijn moeder dat het niet zo goed ging.
Rond kwart over 11 was mijn moeder wezen kijken, toen stroomde het bloed er echt hard uit, ze had al veel bloed verloren. Tijd om de DA te bellen was er niet, want voordat die er is ben je zo een half uur verder. Dus is mijn moeder naar onze buurman toe gerent. Hij heeft al ontzettend veel kalfjes geboren zien worden en heeft al heel veel meegemaakt. Hij heeft dus veel ervaring. Mijn buurman is meteen meegekomen en heeft de navelstreng opnieuw afgebonden. Het moest alleen nog hoger en nog strakker dan wij hadden gedaan. Dat deed het veulentje dan ook wel even pijn, maar dat moest dan maar. Toen stopte het bloeden ook meteen.
Dus toen ik dit hoorde van mijn moeder ben ik meteen naar de stal gerend en heb al het vieze, bloederige stro eruit geschept en een nieuwe dikke laag stro in de stal gegooid. Mijn moeder had daarna wel weer de DA gebelt, die vertelde ons dat we haar gewoon goed in de gaten moesten houden en als we iets niet vertrouwden moesten we weer bellen en dan zou hij direct komen. Gelukkig is dat niet nodig geweest want het is niet weer opnieuw gaan bloeden. Silla liet iedereen ook heel goed bij het veulen en was heel lief.
Het veulen is echt zoooo lief!!! Ik heb vandaag de hele dag in de stal gezeten. Als ze gaat liggen kun je er zo naast gaan liggen enzo! Ze is ook heel erg vlot en erg nieuwsgierig. Net was ze al aan het rennen en bokken door de stal! :+ Door alle toestanden vandaag zijn ze nog niet naar buiten geweest, maar als morgen het weer mee zit, zal dat dan zeker gebeuren.
Het veulen drinkt goed en is echt heel erg actief! :D
We houden ze vannacht nog goed in de gaten.
Toen ze meer opdroogte kreeg ze ook een wat lichtere kleur, ze is nu zwart met donkergrijze benen en een beetje een bruinig hoofdje!
Hier een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

We hebben nog niet echt een naam, weet iemand nog iets leuks?

Wij hebben er al een paar:
-Senna
-Kyara
-Layla

Afgelopen nacht heb ik doorgebracht in de stal naast die van Silla :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:20

Gefeliciteerd met jullie veulentje geukkig gaat alles nu goed.
Ik vind Senna zelf wel een erg mooie naam.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:24

wat een snoepie zeg!! geniet er maar lekker van....

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:28

Gefeliciteerd met dit mooie veulen!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:32

Dankjulliewel! <3

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:37

Gefeliciteerd met dit mooie veulentje !
mama vind ik er ook mooi uitzien

ik vind senna het mooist, leuke naam