knikker in de baarmoeder plaatsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amarilla

knikker in de baarmoeder plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 22:48

Wie heeft ervaring met een knikker in de baarmoeder plaatsen van merries die continue hengstig zijn. Dit wordt gedaan ipv Regumate geven, omdat dit middel op de dopinglijst staat en je niet naar wedstrijden in bijv. Duitsland kan. Ik zoek een DA die dit doet, en die me ook kan vertellen hoe/of die knikker er ook weer uitgehaald kan worden....

chrisje_83

Re: knikker in de baarmoeder plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:51

Misschien kan je eens contact opnemen met een kliniek, bijv. Utrecht?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:54

mijn paard heeft vorig jaar september een knikker gekregen en helaas zonder het gewenste resultaat. Nu heeft ze een tijd stil gestaan en ga ik haar weer oppakken. Ik hoop stiekem dat het beter is geworden (paard is elke drie weken hengstig en is dan niet te rijden, sloom, plakken aan mijn been) maar ik vrees van niet.... |(

De knikker kan er weer uit maar dat is minder eenvoudig heb ik begrepen. Mijn veearts zei er ook bij dat het mogelijk is dat we haar niet meer drachtig krijgen

dit was mijn topic:
[MD] knikker in baarmoeder

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:58

Ha nu heb ik je oude topic gezien. Ik las een artikel in een duits blad "Cavallo" waar min of meer hetzelfde in staat, soms werkt het wel en soms ook niet. Ik ga op zoek naar een veearts die me kan vertellen hoe hij er weer uit kan worden gehaald. Voorlopig ga ik maar door met Regumate. Er staat in datzelfde stuk trouwens dat Regumate van de FEI wel mag in Dld, echter niet in de draf en rensport. Ga ik ook uitzoeken, in mijn beste Duits dan maar..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:23

regumate mag als je een verklaring afgeeft van je DA aan je nationale federatie

ktink

Re: knikker in de baarmoeder plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:24

Wat houd het precies in, een knikker in de baarmoeder?
Moet ik het heel letterlijk zien, of iets het toch iets anders?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:41

ktink schreef:
Wat houd het precies in, een knikker in de baarmoeder?
Moet ik het heel letterlijk zien, of iets het toch iets anders?

letterlijk :D Er wordt een steriele glazen knikker in de baarmoeder geplaatst op het laatst van de hengstigheid. Als het goed is ''denkt'' de merrie dan dat ze drachtig is....

nikita95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:56

hoi

ik heb in 2006 een knikker laten plaatsen bij mijn merrie omdat ze stierlijk vervelend was voor tijdens en na de hengstigheid.
Mijn merrie is een Amulet x Amulet x Legaat x Wathamin.
de knikker heeft zeker zijn werk wel gedaan.
Het is niet zo dat mijn merrie helemaal geen hengstigheid meer vertoonde, maar de "scherpe kantjes" waren wel erg stomp geworden.
De merrie was sinds de knikker een fijn te rijden paard geworden.

Vorig jaar is mijn merrie door een peesblessure door de dierenarts op een jaar absolute rust gezet.
Ik kreeg op dat moment geen garantie of het weer goed zou komen met haar been. Dat was afwachten en na een half jaar zouden we kunnen kijken of er vooruitgang in zou zitten. waarna nog een half jaar absolute rust werd voorgeschreven.

maar goed, ik heb toen dus besloten om haar maar te laten dekken.
Eerst moest dus de knikker eruit, je wilt natuurlijk geen veulen met een glazen oog.!@!

We hebben gewacht tot ze weer hengstigheid toonde en de 2e dag kon de knikker zonder problemen verwijderd worden.
Dit alles via dezelfde weg als de knikker ook geplaatst was natuurlijk. geen probleem.
Vervolgens moet je wel een maand wachten op de volgende hengstigheid voor je kunt laten dekken of insemineren, omdat de baarmoedermond weer tot rust moet komen.

Mijn dierenarts had in 2006 wel van de procedure gehoord, maar nog nooit zelf uitgevoerd, we waren dus eigenlijk een testcase voor hem.
Nadat hij mijn paard een tijdje in de gaten heeft gehouden en we tevreden waren over het resultaat heeft hij het bij meerdere merries bij hem in de praktijk gedaan, 80% met tevreden resultaat. Sommige merries zijn helemaal niet meer hengstig, sommige trekken er zich niets van aan en doe je het voor niets en sommige merries zijn net al mijn merrie nog wel hengstig maar veeeeeeel beter handelbaar in de hengstige periode.

veel succes ermee, ik raad het je aan om het te proberen.