Veulenprik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chanouk

Veulenprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:14

Wie vind een veulenprik noodzakelijk en doet dit en wie niet?
De een zegt moet je doen en de ander zegt is niet echt noodzakelijk.

Ben benieuwd

Graag je mening

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:24

Ik doe het wel op aanraden van de DA. (dit is ook weer per DA verschillend)
Het is mijn eerste veulen dus heb er verder niet echt een goed beargumenteerde mening over.
Ik doe het liever wel dan dat ik achteraf zeg, had ik het maar gedaan.

inge176

Re: Veulenprik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:26

Ik weet ook dat sommigen het niet doen.
Wanneer het veulen genoeg antistoffen via het biest heeft binnengekregen zou het niet nodig zijn om nog een veulenprik te geven.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:27

De lingehoeve doet dit niet meer. En een andere kliniek bij navraag alleen wanneer de fokker dit echt wil.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:28

Ik doe het standaard wel. En eigenlijk dubbelop, want ik laat de merrie een maand voor het veulenen ook nog enten. Better safe than sorry.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:03

Hier gebeurt het niet. Waarom zou je een gezond dier nog een extra boost willen geven? Alle veulens zijn hier gewoon netjes opgegroeid, dus wat mij betreft is het meer een financieel extraatje voor de dierenarts dan dat het echt noodzakelijk is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:26

ik heb het wel laten doen, ondanks dat de merrie goed is ingeent en het veulen voldoende biest binnen had.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:29

ik heb die van mij ook laten doen ik vind voor dat geld kan je ze net zo goed laten enten ik had dan gemoedsrust voor mezelf die van mij was ook al na 5 maanden afgespeend:S

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:15

Iedereen bedankt voor de berichtjes.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:39

Ik doe t ook. Komt omdat ik de da zowiezo ff laat checken of alles goed en gezond is.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:44

bij ons op stal(opfok) krijgen alle veulens een veulenprik ,zelfs twee
vind dit heel goed en zo duur zijn ze niet per keer

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:42

Nagano schreef:

Als het bij jullie om een opfok gaat krijgen ze geen veulenprik :n . Denk dat je de basisenting bedoeld. Die moet 2x gegeven worden met een tussentijd van 4-6 weken.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:36

dat zou ook kunnen
ik heb kwa prikken niet zo veel verstand er van
die van mij is nog een veulen en heeft nu al 2 prikken gehad

fjordnina schreef:
Nagano schreef:

Als het bij jullie om een opfok gaat krijgen ze geen veulenprik :n . Denk dat je de basisenting bedoeld. Die moet 2x gegeven worden met een tussentijd van 4-6 weken.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:51

nou ik doe het altijd wel je weet nooit waar die goed voor is mijn veulen van dit jaar heeft hem ook gehad.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:05

Met een veulenprik bedoelen ze een injectie die de eerste levensdag wordt gegeven,
Per da kan het verschillend zijn qua samenstelling, de een geeft een vitamineboost en de andere een ab cocktail.
Ivm de ab resistentie wordt dit niet meer aangeraden, een vitamine boost heeft ook weinig zin, denk ik.
Gewoon biest van moeders is het allerbeste, en later natuurlijk de entingen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:10

Van de faculteit diergeneeskunde Utrecht heb ik vernomen dat een veulenprik geen enkele zin heeft.
Door de werking van de afweerstoffen in de biest worden de werkzame stoffen namelijk onmiddellijk weer afgebroken.
En veeartsen prikken graag natuurlijk ;) .

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:27

ik weet alleen dat mijn veulen een tetanus prik heeft gehad de dag dat ze geboren werd dit leek mij toch wel belangrijk.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:37

Veulenprik is idd afhankelijk van DA tot DA. Bij ons zit er antibiotica in en klemserum. Dit wordt effectief preventief gegeven. Ter zelfder tijd wordt er door mijn DA altijd bloed genomen om antistoffen te bepalen. Hij doet dit om te zien of het veulen genoeg biest binnen heeft en dus afweer heeft. Heeft het veulen dit namelijk niet, dan krijgt hij onmiddellijk plasma. Als het veulen geen antistoffen heeft, dan kan die eerste veulenspuit hem redden. Als hij wel antistoffen heeft, dan was die veulenspuit niet nodig. Maar dat weet je nooit van tevoren! Stel dat hij geen antistoffen had, dan kon hij zonder die spuit een dag later al op sterven na dood zijn. Ik heb er dus geen problemen mee.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:22

klinkt logisch JaBa... ik zie vandaag mijn dierenarts voor de laatste inenting voor Loesje... zij moet nog 25 dagen dracht. Ik zal meteen vragen wat zij ervan vind!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:55

Ik laat het veulen ook een veulen prik geven. Merrie word ook in de laatse mnd van de dracht geend, doe het liever extra en voor niks dan dat ik het niet doe en het wel nodig was. DA laat ik toch komen om merrie en veulen na te kijken en als hij er toch is, kan hij gelijk het prikje geven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:55

Ik doe het niet, tenzij ze niet genoeg biest binnen krijgen maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik vind het onzin om een hoop rommel voor niets in zo'n veulen te spuiten, van nature moeten ze normaal gezien genoeg binnenkrijgen.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:54

Iedereen bedankt voor de berichten ik denk dat ik mijn veulen ook niet laat enten wanneer het geboren is.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:25

Neonlight schreef:
Ik doe het niet, tenzij ze niet genoeg biest binnen krijgen maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik vind het onzin om een hoop rommel voor niets in zo'n veulen te spuiten, van nature moeten ze normaal gezien genoeg binnenkrijgen.

Wij hebben het nochtans al heel dikwijls meegemaakt dat een veulen 0,0 antistoffen had bij controle! Dat zijn dan meestal merries met een eerste veulen of veulens die heel vroeg in het jaar geboren worden. Soms heeft de merrie ook gewoon te weinig biest/melk. Deze krijgen dan altijd plasma bij ons. Ik moet wel zeggen dat je toch heel erg duidelijk het verschil ziet dan! Ze knappen ongelooflijk op met die plasma. Ze gaan van slappe, suffe veulentjes naar extreem levendige dieren! En in deze gevallen is het toch wel heel erg nuttig dat ze die veulenprik gehad hebben. De meeste veulens hebben antistoffen genoeg, maar er zijn er toch 10% die dat niet hebben. En als we die 10% kunnen redden met een veulenprik en plasma, dan vind ik dat een goede zaak.

hverburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:29

ik heb het vorig jaar wel bewust laten doen, omdat mijn merrie lang voor de bevalling al melk verloor (bijna een maand ervoor). Dus voor de zekerheid de veulenprik gegeven, omdat niet zeker was of er genoeg biest binnen was gekomen.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:53

Ik heb mijn dierenarts gevraagd..... Omdat Loesje altijd haar inentingen heeft gehad en nu in haar dracht in december en nu 3 weken voor uitgerekende datum een extra inenting heeft gehad krijgt het veulen antistoffen mee.