Grootte uiers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberM

Grootte uiers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:36

Mijn verzorgpony verwacht begin mei een veulentje.. Maar de uiers zijn al heel erg groot alsof ze ieder moment kan bevallen! Heeft iemand hier ervaring mee?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Grootte uiers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:44

Ik verplaats je topic van MD naar KS, dat is de Kraamstal. Daar zitten vast meer mensen die je antwoord kunnen geven.

vanessakusje

Re: Grootte uiers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:09

Wat is heel erg groot? Heb je foto's? Zeker weten mei?

AmberM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 10:59

vanessakusje schreef:
Wat is heel erg groot? Heb je foto's? Zeker weten mei?

Ik heb geen foto's en waarschijnlijk kan ik die ook niet maken want ze vind het niet zo fijn als je in de buurt komt van haar buik.. Maar bij de andere merries zijn ze meestal zo groot als ze bijna bevallen. Het moet rond mei zijn. De pony's staan het hele jaar door bij een hengstje maar de merrie heeft vorig jaar op 11 mei nog een veulentje gehad dus het moet rond mei zijn.

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:27

Hoi AmberH,
Ik kan je alleen zeggen dat sommige merries al heel vroeg aan hun zucht beginnen,en dit is slechts oedeem, dus vocht om de uier te rekken. Dit kan ook al heel extreem, ik doe hier een foto bij van een van mijn merries die dat ook heeft.

Afbeelding

Deze foto is van een paar dagen geleden en deze merrie is eind april uitgerekend.
Je moet de uier gewoon erg goed in de gaten houden en zolang haar tepels niet vullen is het meestal nog steeds zucht.
Ik kan je echter geen volledige gerustelling geven omdat het bij sommige merries ook een teken is van een ontsteking van de placenta, en dit is wel ernstig. Kun je de merrie temperaturen dan is dit verstandig, geen koorts is dan al iets beter. Om helemaal gerust te zijn kun je natuurlijk ook de DA laten komen om te kijken.
Maar komt er vocht uit de tepels in dit stadium is het NIET goed! Hars of melk is nu ook niet gewenst!
Blijf haar goed in de gaten houden en veel succes!
Diana