Wie verklaart de beweging van veulen in baarmoeder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Wie verklaart de beweging van veulen in baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:15

Vreemde titel maar je hebt maar weinig woorden om uit te drukken wat je bedoelt :D

het zit zo, volgens diverse boeken en site's (bijvoorbeeld: http://www.foalcam.nl) ligt een ongeboren veulen vanaf de 6e maand in deze houding in de baarmoeder Afbeelding
(plaatje geleend van foalcam.nl)

Iedere avond voel ik aan mijn meries buik en wacht totdat ik beweging voel in de baarmoeder en sta dan als een halve zool "hallo" tegen het veulen te roepen :+

Ik voel altijd voor de uier en volgens dit plaatje zit je dan dus aan de rug van het veulen te voelen :P
Alleen begrijp ik dus echt niet hoe het kan dat ik kloppende/trappende bewegingen voel, soms echt hard zelfs!
Wie kan dat verklaren?? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het veulen zo hard op en neer beweegt dat het op 'trappen' lijkt?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:16

De knie die hij beweegt?
Laatst bijgewerkt door Joto op 15-03-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:16

Kan het veulen nog om de as draaien zodat de voeten ook weleens beneden zijn?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:18

Joto schreef:
De knie die hij beweegt?

Maar die voel je toch niet daar Joto?

Amalarab schreef:
Kan het veulen nog om de as draaien zodat de voeten ook weleens beneden zijn?

Nee dat kan ( blijkbaar) niet, het veulen kan nog wel de voorbenen strekken en het hoofd bewegen maar niet meer om de as draaien...

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:20

He wat raar... Misschien ligt hij verkeerd om?

Pluttersput

Re: Wie verklaart de beweging van veulen in baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:22

Kan het niet zijn heupbeen zijn wat je voelt? Dat hij ligt te schuppen oid, en dat je dan zijn heupbeen voelt?

supermel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:22

Citaat:
Iedere avond voel ik aan mijn meries buik en wacht totdat ik beweging voel in de baarmoeder en sta dan als een halve zool "hallo" tegen het veulen te roepen

Je bent niet de enige halve zool... :o

En inderdaad, nu je het zegt, ik dacht ook dat ik dan toch echt "schoppen" voelde...!

supermel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:24

Citaat:
Kan het niet zijn heupbeen zijn wat je voelt? Dat hij ligt te schuppen oid, en dat je dan zijn heupbeen voelt?

Is wel een mogelijkheid..
ze zijn vast de salsa aan t oefenen...! :):)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:25

supermel schreef:
Citaat:
Iedere avond voel ik aan mijn meries buik en wacht totdat ik beweging voel in de baarmoeder en sta dan als een halve zool "hallo" tegen het veulen te roepen

Je bent niet de enige halve zool... :o

En inderdaad, nu je het zegt, ik dacht ook dat ik dan toch echt "schoppen" voelde...!

:D Gelukkig maar hahahahhahaaa.....

Plutterput (wat een naam trouwens hahahahaha) misschien si dat het ja, dat het eigenlijk zijn/haar heup/bil is die je voelt....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:27

Hier zie je vooral beweging eind van de dracht, dus dan zou het de schouder moeten zijn. Maar als ze de kniee-en zo hoog op trekken, lijkt me dat het logisch.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:28

Is het dan niet het voorbeen wat zijwaarts uitslaat/steekt?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:38

Ja dat leek mij ook

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:43

nou hier nog een jullie zijn niet de enige halve zolen haha hier nog een.
Ik merkte bij mijn merrie dat de meeste veulens na het rijden heel beweeglijk waren.(op 1 na die was lui, werd een hengst hahah) maar je voelt het inderdaad echt goed bewegen.
ik heb nooit geweten wat je nou precies voelt maar het wel degelijk in beweging.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:23

Nu begrijp ik waarom ik juist in de flanken bijna de schoppen voel :D Dat zijn dus de voorknieen/ benen. Ik vond het al zo raar hoog die schopjes :P

Ik wist ook niet dat ze niet meer konden draaien na 6 maand?

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:59

hier nog een halve zool die zich meldt :+ Ik voel niet zo heel veel.... af en toe wat beweging maar niet echt een schop, veulen neemt me vast in de maling! Sta ik dan met mijn oor tegen haar flank op het veulen in te praten :o

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:02

Ik ben dan geen paard, maar ik ben wel zwanger. En de kleine kan heel goed zijn rug opbollen en daardoor beweging veroorzaken.
Misschien daarom?

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:03

klinkt logisch

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 01:05

En toch proberen ze wel te draaien en kan dat zelfs, mijn merrie heeft er herhaaldelijk goed last van gehad in de laatste 2 maand.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 01:07

nog een halve zool hier hoor ;)
en ik voel idd hetzelfde ;)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:24

Nou dat is dus duidelijk, wat ik voel is dus redelijk 'standaard' maar hoe de veulens het voor elkaar krijgen is een geheim :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:38

Vanaf 6 maanden ligt het veulen indd. in dezelfde positie in de baarmoeder, iets scheef mag ook indien de merrie wat kort gebouwd is (dan voel je de rug steeds aan 1 kant). Alleen moet je dit net ff anders lezen: het veulen kan niet meer vrij bewegen in de baarmoeder, maar het kan nog wel draaien, meestal doen ze dat niet zo ver, maar een enkele keer draaien ze voorbij het breekpunt en ontstaat een torsi uteri (draaing van de baarmoeder). De baarmoeder hangt aan banden, het veulen kan draaien (met baarmoeder en al vanaf een maand of 6 dus) tot de banden bijna op hetzelfde punt zitten aan 1 van de zijdes, draait ie te ver en kruisen de banden, dan kan hij/zij niet meer zelfstandig terugdraaien. Als je er van de achterkant toe zou kijken en de rug zou benedenaan liggen (6 uur), dan kan het veulen dus zowel linksom als rechtsom draaien tot +/- 11 uur en 1 uur.

Dat verklaard een hoop he?!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:41

ShamalArabs schreef:
Vanaf 6 maanden ligt het veulen indd. in dezelfde positie in de baarmoeder, iets scheef mag ook indien de merrie wat kort gebouwd is (dan voel je de rug steeds aan 1 kant). Alleen moet je dit net ff anders lezen: het veulen kan niet meer vrij bewegen in de baarmoeder, maar het kan nog wel draaien, meestal doen ze dat niet zo ver, maar een enkele keer draaien ze voorbij het breekpunt en ontstaat een torsi uteri (draaing van de baarmoeder). De baarmoeder hangt aan banden, het veulen kan draaien (met baarmoeder en al vanaf een maand of 6 dus) tot de banden bijna op hetzelfde punt zitten aan 1 van de zijdes, draait ie te ver en kruisen de banden, dan kan hij/zij niet meer zelfstandig terugdraaien. Als je er van de achterkant toe zou kijken en de rug zou benedenaan liggen (6 uur), dan kan het veulen dus zowel linksom als rechtsom draaien tot +/- 11 uur en 1 uur.

Dat verklaard een hoop he?!

Ahaaaaaaaaaaa op die manier!! :)*
Dank je wel voor de duidelijke uitleg!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:36

dus het veulen mag niet te ver draaien want anders kan ie niet meer zelfstandig terugdraaien? dan heb je dus bij de bevalling een verkeerde ligging wat gevaarlijk is???

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:57

kick1972 schreef:
dus het veulen mag niet te ver draaien want anders kan ie niet meer zelfstandig terugdraaien? dan heb je dus bij de bevalling een verkeerde ligging wat gevaarlijk is???

Bij de bevalling is het wéér anders, door de weeën wordt alles week en krijgt het veulen de kans de benen uit te strekken (stroomlijnen) en te draaien, dat gebeurt soms niet zoals het bedoeld is wat een verkeerde ligging veroorzaakt (head back, 1 been oid). Of zoals hier met 1 van onze merrie's, die begint in een rugligging en het veulen draait pas als de koten naar buiten steken, het veulen is altijd erg groot en langbenig, dus heeft het te weinig ruimte om te draaien vóór de pootjes naar buiten komen.

Als het veulen te ver draait met baarmoeder en al, dan gebeurt dat vanaf 6 maanden tot +/- 9 maanden dracht. Daarna groeit het veulen zo hard en wordt zo zwaar dat de ruimte zo beperkt is dat ie zich haast niet meer kan draaien, de kans op een torsi uteri neemt dan behoorlijk af, maar blijft mogelijk. Een torsi uteri is altijd gevaarlijk, de banden kunnen scheuren (wat een enorme inwendige bloeding veroorzaakt die niet te stelpen is, de merrie bloed soms dood voor de DA erin zit om te helpen). De baarmoeder wordt soms afgekneld waardoor het veulen geen bloed en dus geen zuurstof meer krijgt wat sterfte van het veulen tot gevolg heeft.
Een hoogdrachtige merrie met acute koliek (meestal wordt gezien: hele duidelijke buikpijn vaak met gespreide stand van de achterbenen) moet je dus altijd als spoedgeval behandelen en vaak wordt aangeraden ze gewoon te laten rollen in afwachting van de DA, soms draait daardoor de baarmoeder weer terug als het een torsi uteri betreft.

Als je regelmatig fokt kun je je DA vragen je te leren opvoelen, dan kun je de banden voelen en indien het een noodgeval betreft kun je, als de DA vertraagd is of een lange reistijd heeft, zelf voelen of de banden gekruisd zijn.

Omwille van de ophangbanden is het ook belangrijk niet te fokken met merrie's die hun buikspieren niet of niet goed kunnen gebruiken, als het veulen te zwaar wordt kunnen de banden ook scheuren. Deze kunnen ook scheuren bij een zware bevalling. Evenals springen in de laatste maanden van de dracht, de klap van het landen en het uitstrekken in de afzet kunnen een extra druk veroorzaken op de banden.

Als het niet scheurt tijdens een torsi maar op een ander moment, dan kom je er altijd pas achter wanneer je de autopsie laat doen na de dood van de merrie. Het is een koliek, ze is niet lekker, maar je vind het probleem niet...
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 16-03-10 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:01

jeetje wat een goede uitleg!! Als mijn veulen dus nu schopt roep ik heel hard "hou eens op" _-:( Op je plek blijven jij!!!!