hallo mijn pony is drachtig en zal uitgerekend zijn op 6 april. we zijn sinds 2 maand begonnen met stro in de stal. i.p.v. houtvezel. De eerste paar weken liet ze het stro gewoon liggen. We hebben nu een nieuwe lading stro (van iemand anders) en nu lijkt het wel of dit stro te lekker is.
Volgende week gaan we haar verplaatsen naar de kraamstal, zodat ze daar nog even aan kan wennen. Heeft iemand nog tips zodat ik kan voorkomen dat het veulen zo meteen in een kale stal geboren word, omdat moeders de volledige bodem heeft leeg gegeten.
zelf zat ik te denken aan een volledige baal houtvezel onder het stro, zodat er in iedergeval nog iets in de stal ligt.
Ik ga mee met tones. paarden eten eigenlijk constant aan één stuk door. als je ze vaak genoeg hooi geeft kan dit probleem zich niet voordoen lijkt me. Als ze haar hooi te snel opheeft kan je ook een hooinet kopen, doet ze er iets langer over.
bij ons op stal hebben ze ook altijd gerstenstroo dat eten ze ook gewoon ookal ligt er dan kuil ofzo.. maar die andere soort was hier ook een keertje die eten ze echt niet denk dat dat het verschil is..
weet iemand hoe ik het verschil kan zien tussen gerstenstro en normaal stro? want het voelt is minder prikken/stug maar is ook gewoon geel
Barvrouwke
Geplaatst: 03-03-10 10:51
Wij deden zulke vreetzakken altijd op een dikke vlasbodem zetten en daaroverheen een laagje stro, zodat ze toch wat te eten hebben. Mijn drachtige merrie vreet nu trouwens ook als een bezetene
Gertestro vind ik toch niet aan te raden voor een kraamstal. Dat neemt nl niet zo veel vocht op als tarwestro. Mijn paarden vinden gerstestro minder lekker dan tarwestro. Mengen met vlas kan ook helpen.
gerststro heeft echt van die halmen met zaadjes eraan zitten dacht ik...
overigens zou ik ermee opletten...pony hier op stal eet ook veel stro en die had laatst dus verstoppingskoliek van de stro. die staat nu op een rubber mat met een klein beetje stro
zorgen dat ze voldoende hooi aan kan, maar hooinetten ben ik niet zo'n fan van vooral bij pony's als ze met een hoef in dit net terecht komt... en geloof me dat krijgen ze voor elkaar, ook op de trailer raad k die dingen af hoor...
ik heb nu een flinke laag vlas in de stal met daar boven op een dun laagjes stro. Volgens mijn vriend is dit een ander soort stro. vanacht eens even kijken wat ze hier mee doet.
sophie84
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-10 12:07
dat dunnen laagje stro heeft ze niet op gegeten, ik wist niet precies of het door de vlas laag er onder kwam of omdat het een anders soort stro is. Ik heb vandaag dus op nieuw het oude stro in de stal gegooit wat ze normaal helemaal op at, en dat lag er vanmorgen nog net zo. dus ik denk dat voor mijn kraamstal de oplossing een vlas bodem er onder.
Mijn pony eet ook stro. Mij hebben ze in de kliniek aangeraden (ze had hierdoor koliek) om ze in een "vuilere" stal te zetten, dus het propere stro van een andere stal en daarop dethol of azijn te gieten. Ook een liksteen kan handig zijn en genoeg hooi