afgespeend veulen terug in groep,maar moeder is drachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

afgespeend veulen terug in groep,maar moeder is drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 17:14

ik verzorg een tinkermerrie op mijn stalling.
haar veulen is nu een 2 maanden afgespeend en dat gaat allemaal hartstikke goed. :j

wel staat het veulen op eigen erf,ze kan mam zien en horen,maar geeft er nu verder geen aandacht meer aan.
andersom ook,mam vind het prima dat haar dochter nu bij haar vandaan is.

maar nu willen we binnenkort wel graag dit veulen weer terug in de groep plaatsen.
we weten dat je het liefst 3 maanden wachten moet voor het veulen terug geplaatst word bij de moeder.

maar hoe zit het er eigenlijk mee als je dus een drachtige merrie hebt en het veulen besluit toch weer te gaan drinken bij de moeder.
is dat dan niet schadelijk voor het ongeboren veulen en hoe zit het met de biest die word aangemaakt tijdens het bevallen??
wat als het oudere veulen dat opdrinkt??

kon daar via de zoekfunctie geen goed antwoord op vinden,dus vandaar dat ik er een topic over open.

alvast bedankt :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:36

helemaal niemand ervaring mee?

Kitty84

Re: afgespeend veulen terug in groep,maar moeder is drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:39

Geen idee hoor, maar zou de aanstaande moeder dit niet zelf oplossen met het veulen? Zeker nu ze drachtig is enz? m.a.w. op een duidelijke manier vertellen dat hij aan de kant moet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 18:44

ik weet het antwoord inmiddels al.
heb het net wel kunnen vinden. :D

wilde paarden laten hun oudere veulen niet meer drinken zodra het nieuwe veulen geboren is ,dus krijgt het de biest wel gewoon binnen.
de biest word ook pas op dat moment gemaakt dat het veulen geboren word,dus kan het geen enkel kwaad.
op zich ook geen ramp dat een ouder veulen zo nu en dan van moeder meesnoept, risico op uierontsteking houd je wel.
gewoon goed in de gaten houden.
we wachten er nog wel even mee om dit veulen weer terug bij de moeder te plaatsen hoor, en mocht het niet willen dan gaan we de groep opsplitsen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:50

Als ze beide helemaal geen "aandacht" aan elkaar geven en veulen inmiddels goed zelfstandig eet kan het vaak wel. En zoals je zelf al zegt, de meeste merrie's lossen het zelf op.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:25

hier ging het veulen na 2 maanden binnen een dag weer drinken, ze waren ruim 2 maanden gescheiden geweest, daarna nog eens 6 weken uit elkaar en mams inmiddels dragend, toen werd er niet meer gedronken, wel geprobeerd maar zonder succes, mams vond het niet meer goed.
Wel waren ze heeel erg blij mekaar weer te zien.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:23

Mijn merrie heeft vorig jaar ook haar veulen zelf afgespeend een maand of 2 voordat de volgende geboren werd..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:39

ja klopt,ik vond dus de info nog op internet ,wilde paarden doen dat inderdaad ook op die manier.
ik heb geen idee wat ze gaat doen, ander veulen wat hier op stal was afgespeend dook ook meteen weer onder de moeder toen ze er na een maand of 3 weer bij kwam..

in elk geval nog wel bedankt voor jullie antwoord :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:49

Na een half jaar gescheiden te zijn zal het veulen toch op de moeder aantrekken. Zelf haal ik het veulen niet bij de merrie weg en staan zij 's nachts apart in boxen. De merrie zal het veulen vanzelf niet meer laten drinken en verstoten.

Aylina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:33

Dat denk ik indd ook niet!

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:38

Wij hebben ons veulen ook weer bij de merrie gezet en de merrie is ook dragend dit jaar:

Ze waren heel blij elkaar te zien, maar het veulen mocht niet meer drinken (probeerde het wel).
De merrie beschermd het veulen nog wel.

Dus het kan prima

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:54

bedankt!
we wachten nog even en kijken over een tijd hoe het gaat als we haar weer bij mama zetten.
zullen ze vast beiden wel blij mee zijn :D
ze staat nu met een ander merrietje,maar in een groep krijgen ze een hele goede opvoeding.
dus vandaar dat ze binnenkort weer terug gaan de groep in