Probleem met aan de hand lopen veulen, heeft er iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristineM

Probleem met aan de hand lopen veulen, heeft er iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:53

Hoi Iedereen, eerste maal op het forum en dit omdat ik niet zo goed meer weet hoe ik mijn probleem kan oplossen en begin te vrezen dat het gaat escaleren.

Ik heb een hengstenveulen van 7 maand, eigenlijk is hij heel braaf in omgang maat ik begin wel nu een probleem te krijgen met hem. Hij laat overal goed aankomen, geeft zijn hoeven, halster is geen probleem, is heel sociaal. Ben vanaf dag 1 altijd dagelijks met hem beetje bezig geweest zoals bij mijn ander veulen (5 jaar geleden). Alleen de laatste twee weken beginnen de problemen zich op te stapelen. Hij staat nu ongeveer een 2 maand alleen op stal en dagelijks gaat hij samen met mijn ruin en zijn moeder op de weide. In het begin liep hij braaf en goed naast mij aan de hand (hij gaat steeds samen met zijn moeder mee aan de hand, mijn buur neemt dan de merrie uit stal en ik neem hem dan op een paar passen daarachter mee). Nu hier zit dus mijn probleem, de laatste 2 weken is hij zo nerveus op het moment dat hij de stal uitgaat en schiet hij in volle galop vooruit. Ik hou hem dan vast en probeer ervoor te zorgen dat hij stil gaat staan maar dan begint hij te stijgeren en probeerd hij zich in volle macht los te trekken. Vandaag is het dus op het punt gekomen dat hij terug wegschoot en hij sloeg op hetzelfde moment zijn achterbenen uit en het was raak ... heel mijn dij ziet blauw en dik.

Ik heb al alles geprobeerd .. babbelen en proberen hem zo te kalmeren (werkt niet hij blijft zo opgefokt als iets), als hij wil vertrekken hem tegen houden door druk (terwijl ik goed weet dat hij tegendruk zet en ik toch niet kan winnen als het op kracht aankomt (dan stijgert hij dus is ook geen oplossing), andere manier van naast hem lopen touw korter en elleboog tegen zijn hals zodat als hij naar mij springt ik mij automatisch van hem wegduw (dan vliegt hij in volle galop weg zoals vandaag...). Bij mijn vorig veulen waren er ook soms momenten dat ze wegsprong maar als je ze dan liet stilstaan en kalm begon te babbelen dan ging het terug, maar bij hem is het net of hij één brok energie is en je krijgt hem niet rustig. Als ik dan uiteindelijk op de weide geraak met hem dan wacht ik altijd tot hij kalm is vooralleer hij los mag maar zelfs hier is het dus dagdagelijks hetzelfde, hij staat de steigeren en te trekken en na een tijdje als hij merkt dat het niet lukt dan pas staat hij stil en maak ik hem los. Heb alleen altijd gedacht dat ze na een tijdje toch de link leggen van als ik stil sta mag ik los en ik heb het gevoel bij hem dat hij blijft proberen. Hij is niet stout, hij komt zelf af op de weide en is heel kalm en braaf maar die momenten naar de weide zijn echt wel een hel aan het worden voor mij. Van de weide naar de stal gaat zoals niets, dan loopt hij braaf naast me en gaat rustig zijn stal in en laat zijn halster uit doen.

Ik besef dat hij gewoon zo blij is dat hij buiten mag en dat het niet kwaad bedoelt is naar mij toe, maar hoe krijg ik het hem aangeleerd dat hij mag beginnen zot doen vanaf het moment dat hij los gemaakt wordt op de weide en niet heel het traject van de stal naar de weide steigeren, galoperen, uitslaan met de achterbenen ... hij kan het want 's avonds is hij zo braaf en rustig ...

Alle tips zijn welkom, hopelijk zijn er hier mensen die mij kunnen helpen ...

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:50

:D :D Vrolijke jongen is het dus!

Ik denk dat het mischien beter is om hem is proberen een aantal keer alleen mee te nemen naar het land samen met iemand erbij en dan begint het moment van respect al zodra hij het halster om heeft, wij hebben ook dit soort stoere jongens en ook dames gehad en laten dit soort paarden op stal al merken dat ze moeten luisteren door ze voordat we de boks uitgaan ze al een keer te laten stoppen en een paar pasjes achterwaarts te laten stappen. Dit herhalen we heel regelmatig ook onderweg naar land of paddock. Een duidelijk comando en Soms moet je echt ff heel streng zijn en dan bedoel ik dus niet gelijk gaan slaan :o maar wel een duidelijk overwicht tonen. Vaak is je stem flink verheffen al genoeg en hem dus duidelijk gaan leren van de druk van het halster af te gaan ipv te gaan stijgeren, bokken en trekken.

Maar zoals ik al zei .... dit begint al op stal voordat hij zijn boks uit mag.

Waar wij ook veel mee werken is het dooley halster van Monty Roberts, werkt super ;)

Monster_tos

Re: Probleem met aan de hand lopen veulen, heeft er iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:40

Ik zou hem behoorlijk aanpakken. Mijn 7 maand oude hengstje staat ook elke ochtend stuiterend op stal, hij piept er over zo graag wil hij. Zodra de boxdeur open ging stond meneer al zo ongeveer in het land. De dag daarna stond ik met touw in de aanslag, deur ging open, meneer kwam aanstormen en heb hem een beste mep verkocht. Ik moet er bij zeggen dat dit veulen niet snel onder de indruk is, bij een angstig veulen zou ik dit ook niet doen, maar die van jou klinkt niet angstig. Bij het naar buiten lopen net zo, als hij te dichtbij kwam gelijk weer een mep met het touw. En voor ik hem los laat in het land wacht ik ook tot hij rustig stil staat. Dit moest ik 2 dagen concequent vol houden en nu is hij nog 1 brok engergie en dribbeld naar het land, maar wel netjes achter mij aan een los touwtje.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 04:01

Mischien totaal verkeerd advies,maar kan je alleen uit ervaring vertellen hoe ik het met mijn mini merrie veulen doe...
Zij is vanaf een maand of 5 samen met mijn ruintje naar buiten gegaan,en ook wandelen(korte stukjes) ging altijd in het bijzijn van mijn ruintje.
Toen ik haar kreeg met 5 maanden,was ze niet eens een halstertje gewend,laat staan meelopen.
Dit pikte ze wel snel op...Zo snel zelfs,dat ze voorop liep als ik niet ingreep!
Nu is ze ruim 8 maanden,en toevalligerwijs had ze een paar weken geleden plots een fase waarin ze alles vergeten leek te zijn!(moeilijk doen met lopen,stal niet inwillen,naar het landje al trekkend,bokkend etc).
Ben heel rechtlijnig gebleven,bleef zelf kalm(dus niet met spanning van owww ze gaat straks raar doen,haar gaan halen).
En heb haar even ook tijdelijk alleen meegenomen,dus geen veiligheid van mn ruintje aan haar zijde.
Daardoor was ze even onzeker,en kon ik even van de gelegenheid gebruik maken om mijn standpunt duidelijk te maken aan haar.
Ik ben van mening dat een veulen een veulen moet zijn,maar het is toch handig als ze wel de basis van luisteren en meelopen kennen.
Ik ben ontzettend lief voor haar,maar acsepteer geen slaan,trekken,bijten,of bokken in mijn bijzijn.
Blijkbaar was het bij haar een fase,die vanzelf is overgegaan door heel rechtlijnig te blijven doen wat ik altijd deed.
Alleen even extra bevestigd door haar eens alleen mee te nemen naar het landje,en niet tegelijk met mijn ruintje waar ze zich aan optrekt.
Inmiddels is de fase voorbij blijkbaar,want ze laat zich weer netjes en enthousiast halstertje omdoen(altijd leuk,want dan mag ze naar het landje,en natuurlijk beloon ik haar).
En ook gaat ze weer zoals normaal met het ruintje mee naar het land tegelijkertijd,ophalen en stal weer in is zoals voorheen geen probleem meer.
Tis een soort fase van uitproberen of een geestelijke groei denk ik....
Maar de mijne is een merrie,en weet niet of het met hengsten anders is?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:34

Is het nervositeit of is hij gewoon zo enthousiast dat hij geen tijd heeft om op je te wachten?
Mijn hengstveulen (ong. zelfde leeftijd) had ook een periode waarin hij geen zin meer had om op mij te wachten en gewoon als een ongeleid projectiel de wei in te stormen (met mij aan het halstertouw erachteraan). ;)
Heb toen na wat pogingen dit vriendelijk op te lossen hem toch even op zijn plek gezet. Met het uiteinde van het halstertouw even een ferme tik op zijn neus gegeven, precies op het moment dat hij weer weg wilde rennen. Hij zat me heel verbaasd aan te kijken maar liep vervolgens wel gewoon met me mee, zonder rare racepartijen.
Maar hij is dus absoluut niet nerveus, alleen maar ongeduldig, weet niet of je dat bedoelt?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:41

Aha, stoere jongen van 7 maand krijgt praatjes! Heeft het spenen verwerkt, het eerste hengst-zijn-gevoel komt, probeert de baas af te richten! Héél erg consequent zijn is de enige oplossing. Dus in de box netjes halster aandoen, stilstaan, deur open, wachten, en dan pas de stal uit. Komt ie omhoog? Zijn probleem. Geen tegendruk geven (risico op achterover klappen), touwtje slap laten. Af laten koelen, opnieuw aan de slag. Zweepje mee, iedere stap van jou. Laat hem eens voorop lopen, de merrie er achter aan - dan moet ie in ieder geval zelf opletten of er ook beren onderweg zijn. Eventueel kinkettinkje aan je touw, in de wei wachten, stilstaan, dan pas het touw losknippen.
Vergis je er niet in: een hengstveulen is fundamenteel anders dan een merrieveulen. Als ik jou was zou ik overwegen dit hengstveulen in het voorjaar in de kudde te goien, het liefst een goed gemengde groep met wat oudere paarden die hem af en toe op z'n flikker geven. Ik weet niet of je ruin en merrie nog veel spelen, maar anders kunnen die nog wel helemaal gek worden van dit beest.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:43

even tussendoor, wil je hem hengst laten of wordt hij ruin in de toekomst?

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:49

Misschien een stomme vraag...maar wat krijgt hij te eten? Een teveel aan energie kan ook problemen veroorzaken.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:46

Ik ga helemaal met Kendra mee. En zorg dat hij respect krijgt voor dat zweepje, geen angst. Dus goeie tik als hij stout is, meteen alle druk weer weg als hij het dan goed doet. Er zullen mensen zijn die geen voorstander zijn van tikken uitdelen, ik denk dat je het voor je eigen veiligheid gedosereerd goed moet toepassen. Van een dominante merrie zou hij ook een flinke mep krijgen als hij zich niet gedraagt.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:31

Bij mij is het eerste wat mijn veulen leert dat hij achter mij moet blijven. In welke situatie dan ook. Heb dit ook geleerd met een zweepje en een lange touw van ongeveer 4 meter. Ik geef hem alle ruimte, hij mag kiezen hoe ver hij achter mij loopt, maar probeerd hij me voorbij te lopen dan krijgt hij een tikje met de zweep tegen zijn neus. Ik zorg ervoor dat het lijkt alsof hij ertegen loopt zodat hij niet angstig word van mij of de zweep. (Dit wil dus zeggen dat vanaf het moment dat ik merk dat hij zijn pas versnelt en dichter komt, zo dicht dat ik maar een halve meter ruimte achter mij heb, dat ik dan met mijn zweepje begin te zwaaien achter mijn rug.)
Jou hengstje is nu al 7 maanden, maar als je consequent bent en streng dan krijg je dat zeker nog wel opgelost. Hij lijkt me een wildebras aan je verhaal te lezen. Zo is mijn hengstje van 11 maanden ook, maar hij steekt me in geen geval voorbij.
Er zit een enorm verschil in opvoeding tussen een merrie en hengst. Merrie is wat rustiger en makkelijker in de hand, maar als een hengstje praatjes begint te krijgen en je laat hem over je heen lopen (figuurlijk dan) krijg je een hengst (of ruin) later die erg moeilijk is en zich erg dominant gaat gedragen. Hij heeft immers geleerd dat dit kan bij jou.

Veel succes, ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is en dat het je gaat helpen. Ik heb er alleen maar goede resultaten mee gehad.

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:06

met mijn veulen had ik het zelfde probleem.
en ik had ook alles geprobeerd maar niets hielp.
en toen kwam er een kennis op bezoek en die vroeg of ik al eens klickertraining geprobeerd had.
dus ik een dag nadien geprobeerd en het hielp.
als je paard iets goed doet meteen op dat moment klikken en een beloning.(snoepje of een kriebel ofzo)
na een tijd weten ze dat een ze na de klik een beloning krijgen als ze iets goed doen,en proberen ze alles uit voor een klik te horen.
en zo weten ze wat wel en niet goed is.
en wat ze niet goed doen (steigeren,bokken enzo) moet je gewoon negeren na een tijd weten ze dat het niets lekkers opleverd.
dus goede dingen heeel goed (mag zelfs overdreven) belonen.
en slechte dingen gewoon negeren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:13

Probeer het netjes meelopen te oefenen halverwege de dag en dus niet als hij met allemaal opgekropte energie zit van het op stal staan.
En dan dus gewoon weg van moeders zodat hij leert om met jou mee te lopen en met een labger touw zodat je op veilige afstand kunt staan. Zorg dat je hulp hebt en van te voren hebt afgesproken wat te doen als het mis gaat. Dan zal ook met opgekropte energie het na een tijdje goed gaan.

Ik begin altijd met heel klein beetje druk op het halster en dan iemand die zachtjes een duwtje tegen de billen kan geven indien nodig.
Maar dit oefen ik dus in relaxte toestand en zet nooit zoveel druk dat ik een ontploffing krijg. Kan hij niet nog eventjes met moeders op stal om te kijken of dat iets scheelt 's morgens en tot jullie meer hebben geoefend?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:17

Misschien ook handig iets als een grote winterwortel mee te nemen? Kun je hem daarmee een beetje afleiden en uit zijn "Jeeeh we gaan naar buiten" drive halen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:39

Je hebt met dit veulen altijd aan de hand achter de merrie aangelopen. Waarom? Zo gauw het kan moet je met je veulen ook voorop kunnen lopen.
En hij is afgespeend neem ik aan, waarom dan nog samen met zijn moeder?
Hij kan veel beter met leeftijdgenoten samen lopen.
En hij is gewoon je de baas. Op zijn donder geven. Maar zijn brutaliteit is er aan vanaf het begin in geslopen, denk ik. Je hebt waarschijnlijk het aldoor beetje bij beetje oogluikend toegestaan? En nu is hij je de baas. Gauw de kop indrukken, zeker bij een hengst.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:00

@Crazycat: dit gaat over een hengstveulen van 7 maanden...dat is echt geen puppy meer!
@Mariska_28: géén wortels!! Als je nu echt een vreselijk vervelend paard wilt krijgen dan moet je dit doen. Eigenlijk moet je een paard nooit uit de hand voeren, maar een jong paard zeker niet! Hij moet respect hebben en op jou letten.

Trouwens, waar maakt iedereen zich nog druk over, volgens mij in TS al lang verdwenen ...