Symptomen drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anthony123
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-04-10

Symptomen drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 22:54

Hallo iedereen,

Mijn merrie is al sinds dinsdagavond aan het kegelen, maar ze is nog altijd niet bevallen...
Normaal is het toch zo als de merrie begint te kegelen dat ze binnen de 24 uur moet veulenen?
Kan iemand mij dit uitleggen?

Groetjes en graag een antwoord.

Ps. Weet iemand nog symptomen dat de bevalling dichterbij komt?

leootje14

Berichten: 82
Geregistreerd: 15-10-08
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:59

Hoi,

het enige waar ik vooral goede ervaring mee heb, is dat als de flanken wat gaan invallen
en de spieren in der kont slap worden dat de bevalling dan wel heel dichtbij is.
succes met de bevalling hopelijk komt er een mooi veulen van!

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Re: Symptomen drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 23:12

Kan, maar hoeft niet, weet ik uit ervaring. Ik heb hier een merrie gehad waarbij maar liefst een week lang de melk er uitspoot (!) bij iedere stap die ze zette; haar hele achterbenen blonken van de opgedroogde melk! Ze had een supersnelle bevalling met een gezond veulentje.

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re: Symptomen drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:21

tja euhm er is niks zo onvoorspelbaar als de bevalling van een merrie. Er zijn idd een aantal tekenen zoals slapper worden van de banden, vullen van het uier, invallen van de flanken en uiteindelijk kegelen. Volgens het boekje bevallen ze dan heel snel.

Helaas kunnen onze merries niet lezen of kennen ze het boekje en houden van ons foppen. Maar het hoeft allemaal niet zo te zijn. De wel bekende uitzondering op de regel.

Je kan nu maar een ding doen en dat is heel goed naar je merrie kijken. Als je merrie goed kent, dan merk je verandering en weet je wanneer het gaat komen, maar er zijn natuurlijk merries die het liefst alleen zijn en niks tonen. Mijn merrie was de ochtend voor de bevalling al niet zich zelf en stopte met eten. Tot een uur voor de bevalling en toen heeft ze alles gegeten wat er lag en een veulen ter wereld gebracht. Ze kegelde zo'n 6 uur voor de bevalling, maar dat hoeft dus niet.

succes met waken.