Veulenvraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LostInHeaven

Veulenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:37

Dag Lieve Bokkers!
even een vraagje:
Op welke leeftijd kan je een veulen verkopen ? Is dit na het spenen ? dus rond 6 maanden ?
Ik wil een kostprijsanalyse maken te beginnen bij het transport van de merrie naar de hengst tot aan de verkoop van het veulen. Weet iemand hoeveel dit kost ? en welke kosten er zijn ?

Bedankt ! Groetjes! :D
Laatst bijgewerkt door LostInHeaven op 19-01-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:46

Mijn veulen is gespeend met 4mnd en direct verkocht, voor je verdere vragen kun je een hengstenhouder benaderen..prijs zal ook afhankelijk zijn vd hengst die je er op zet lijkt mij. Even een beetje zelf je best doen

Pollewoppy

Re: Veulenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:48

Inderdaad, lekker makkelijk om je huiswerk gewoon maar hier neer te gooien. Dan leer je er toch zelf niks van? :n

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:49

Heb even getemd. Topic hoort hier niet

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:50

* Je kunt een veulen al voor de geboorte verkopen maar gebruikelijk is dit nadat het veulen geboren is.
* Zo kan de verkoop ook voor of na het spenen zijn.
* Spenen is meestal op een leeftijd tussen de 4 en de 6 maanden zelf hou ik dit aan bij de hengstveulens maar een merrieveulen blijft langer bij de moeder lopen.
* kostprijsanalyse in mijn geval is vaak tussen de 2000,00 euro en 2.5000 euro. Daarbij het risico dat deze kosten gemaakt zijn en er toch geen veulen komt. Of dat er een veulen dood geboren. Ook kan er een veulen geboren worden en veel medische zorg nodig hebben of bij de merrie. Deze kosten zitten niet in dit bedrag vermeld.
* De kosten zijn het scannen voorafgaand aan de hengstigheid en tijdens de hengstigheid om zo het tijdstip van insemineren (of dekken) te bepalen. Verdere kosten zijn het scannen op dracht, eventuele medische behandeling voor de dracht, tijdens de dracht, rondom de bevalling en daarna. Veulenonderzoek en inentingen. Tevens natuurlijk nog de kosten van het sperma en
verzendkosten kosten, het insemineren door de DA. Dit kan bij meerdere cyclussen nodig zijn alvoren de merrie daadwerkelijk drachtig is. Ook kunnen er kosten gemaakt worden doordat de merrie naar de hengstenhouder gaat. Verder heb ik ook kosten aan het stamboek (waaronder: afdracht dekgeld, paardenpraktijkonderzoek, registratie veulen inschrijfgeld, chippen en paspoort, keuren van het veulen daarbij bij verkoop verkoopkosten)
Wil je echt alles rekenen dan ook de vervoerskosten naar DA, keuring, hengstenhouder, stalling aldaar, en voeding, wormenkuur en hoefsmid. En zo zullen er nog meer kosten zijn die ik nu over het hoofd zie.

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:53

friesiszwart schreef:
* Je kunt een veulen al voor de geboorte verkopen maar gebruikelijk is dit nadat het veulen geboren is.
* Zo kan de verkoop ook voor of na het spenen zijn.
* Spenen is meestal op een leeftijd tussen de 4 en de 6 maanden zelf hou ik dit aan bij de hengstveulens maar een merrieveulen blijft langer bij de moeder lopen.
* kostprijsanalyse in mijn geval is vaak tussen de 2000,00 euro en 2.5000 euro. Daarbij het risico dat deze kosten gemaakt zijn en er toch geen veulen komt. Of dat er een veulen dood geboren. Ook kan er een veulen geboren worden en veel medische zorg nodig hebben of bij de merrie. Deze kosten zitten niet in dit bedrag vermeld.
* De kosten zijn het scannen voorafgaand aan de hengstigheid en tijdens de hengstigheid om zo het tijdstip van insemineren (of dekken) te bepalen. Verdere kosten zijn het scannen op dracht, eventuele medische behandeling voor de dracht, tijdens de dracht, rondom de bevalling en daarna. Veulenonderzoek en inentingen. Tevens natuurlijk nog de kosten van het sperma en
verzendkosten kosten, het insemineren door de DA. Dit kan bij meerdere cyclussen nodig zijn alvoren de merrie daadwerkelijk drachtig is. Ook kunnen er kosten gemaakt worden doordat de merrie naar de hengstenhouder gaat. Verder heb ik ook kosten aan het stamboek (waaronder: afdracht dekgeld, paardenpraktijkonderzoek, registratie veulen inschrijfgeld, chippen en paspoort, keuren van het veulen daarbij bij verkoop verkoopkosten)
Wil je echt alles rekenen dan ook de vervoerskosten naar DA, keuring, hengstenhouder, stalling aldaar, en voeding, wormenkuur en hoefsmid. En zo zullen er nog meer kosten zijn die ik nu over het hoofd zie.

eerlijk gezegd, als ik dit zelf had moeten bedenken aangezien ik zelf niet fok met paarden,, dan was ik hier nOOIT opgekomen ! erg bedankt voor de uitleg! je helpt mij enorm ! X

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:54

Nee je had het ook niet zelf hoeven bedenken als je een beetje research had gedaan was je zelf ook al een heel eind gekomen! Nu krijg je het op presenteer blaadje aangeboden en dat is natuurlijk wel heel erg makkelijk

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:26

TAO-->KS

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:34

Bokt is toch om te vragen en te discusseren?
Mischien is de TS gewoon nieuwschierig, en ik weet, als je zelf nog nooit een veulen gefokt hebt, dat je het niet allemaal kunt weten...
Idd met wat uitzoeken op internet vind je een boel, maar hier vragen is toch ook prima.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:05

jesterlover schreef:
Mischien is de TS gewoon nieuwschierig, en ik weet, als je zelf nog nooit een veulen gefokt hebt, dat je het niet allemaal kunt weten...
Idd met wat uitzoeken op internet vind je een boel, maar hier vragen is toch ook prima.

Ik denk dat Jeanine en Pollewop bedoelen dat deze vragen hier op Bokt al duizend maal gesteld zijn. Beetje zoeken met de zoekfunctie en je vindt alle antwoorden......

Ik ga er dus verder niet eens inhoudelijk meer op in, maar wil TS wel melden dat de kosten zeer uiteenlopen. Zowel van ras tot ras, als van "gratis dekking en we zien wel wanneer het eruit rolt" tot dure investeringen als camera's, DA-begeleiding enz. Je kunt het zo gek maken als je wilt

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:09

gem schreef:
jesterlover schreef:

Ik denk dat Jeanine en Pollewop bedoelen dat deze vragen hier op Bokt al duizend maal gesteld zijn. Beetje zoeken met de zoekfunctie en je vindt alle antwoorden......

Ik ga er dus verder niet eens inhoudelijk meer op in, maar wil TS wel melden dat de kosten zeer uiteenlopen. Zowel van ras tot ras, als van "gratis dekking en we zien wel wanneer het eruit rolt" tot dure investeringen als camera's, DA-begeleiding enz. Je kunt het zo gek maken als je wilt

Dat is natuurlijk zo..

En de kosten kunnen idd erg uiteen lopen! Wij laten bv paarden bevallen in de zomer, op de weide. In de koppel. Een ander zet ze op stal met camera's om alles in de gaten te kunnen houden.

Helemaal mee eens.

aimeesakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:33

Je kan het inderdaad zo duur maken als je wil, zet je er gewoon een paardje op en zie je wel wat eruit komt of zet je er echt een bewezen dekhengst op met een behoorlijk dekgeld. In het laatste geval zijn de kosten natuurlijk al weer een stuk duurder. Ook de manier waarop je je paard wil laten dekken geeft prijsverschillen. Kies je bijvoorbeeld voor vers sperma, bevroren sperma of ga je voor een natuurlijke dekking

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:47

Wat ik tot nu toe kwijt ben:

350 euro dekgeld
3x 30 euro scannen.

Heb zelf een trailer en dekken was in 1 keer raak bij een hengst die maar 30 km verderop stond, DA heb ik haar ook iedere keer zelf naartoe gebracht, anders kwam er per keer nog eens 30 euro voorrijkosten bij.

Voer al sinds 3 maanden dracht merriebrok en dit zou ik schatten op 10 euro per maand duurder dan "normale" brok.

5 Maart is ze uitgerekent dus ik ben heel erg benieuwd naar het veulentje! Heb nog wel rekening gehouden met een goede dierenartsrekening mocht het niet helemaal zoals geplant gaan.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:52

Ik wil mijn veulen niet verkopen dus heb er niet zo bij nagedacht wat ik tot nu toe al kwijt ben maar als ik er zo over nadenk is dat al best wat.

dekgeld 375,-
2 keer staangeld in brabant 60,-
3 keer scannen 160,- (is bij ons best heel duur)
2 keer met trailer van noordholland naar brabant
1 keer bloedonderzoek 150,-
vanaf de 7e maand voer ik nu merriebrok
ga vanaf de 9e maand frambozenblad voeren +/- 20 euro

geen idee wat de verdere kosten nog zullen zijn. Waarschijnlijk dierenartskosten na de bevalling mocht alles goed gaan.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:30

Contole na geboorte door DA niet te vergeten. Evt. veulenprikje. Wormenkuren, Inentingen, bij ons een deel kosten voor t voer, het t huren weiland bij ons dan.. Ik heb / had me ook behoorlijk vergist in de kosten. De eerste x ging t goed maar de tweede keer werd de merrie moelijk drachtig / althans bleef ze moeilijk drachtig en toen was ik gelijk 400 a 500 euro duurder uit aan dierenartskosten etc.

Maar wat ik lees uit jou vraag is dat je je merrie wil laten dekken en daarna t veulen verkopen? Waarom dan?

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:53

echt dik eraan verdienen doe je niet, het moet je hobby zijn denk ik

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:07

Mijn veulentje kreeg ik met 5 maanden.
Had van de meneer die haar verkocht zelfs eerder gemogen(met 100 dagen ofzo?).
Maar heb toen zelf gevraagd of ze nog even mocht blijven staan bij haar moeder,en even eerst mocht afspenen.
Dat was prima,dus met 5 maanden heb ik haar opgehaald.
Het ging toen allemaal zonder problemen voor moeder en veulen.
Veulentje was al gewend aan gescheiden staan,en eenmaal hier thuis ging het allemaal vrij snel goed.
Ook de moeder heeft geen problemen verder ermee gehad.(heb nog contact).
Inmiddels is ze bijna 9 maanden en een pittig ding ;)

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:23

vanessakusje schreef:
Contole na geboorte door DA niet te vergeten. Evt. veulenprikje. Wormenkuren, Inentingen, bij ons een deel kosten voor t voer, het t huren weiland bij ons dan.. Ik heb / had me ook behoorlijk vergist in de kosten. De eerste x ging t goed maar de tweede keer werd de merrie moelijk drachtig / althans bleef ze moeilijk drachtig en toen was ik gelijk 400 a 500 euro duurder uit aan dierenartskosten etc.

Maar wat ik lees uit jou vraag is dat je je merrie wil laten dekken en daarna t veulen verkopen? Waarom dan?

Ik moest dit in een deel van mijn GIP verwerken=)
Daarom deze vraag ..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:00

Ik ben nu alles bij elkaar al ruim 2000€ kwijt.
Dekgeld: 1455 €
Inseminatie en stallings kosten: 350€
Verdere scans heb ik niet hoeven betalen aangezien vriend veearts is. Paard stond ergens anders voor het insemineren omdat ik het te druk heb met werken om twee a drie maal per dag te scannen voor de eisprong.
Paard staat aan huis, straks met het veulen ook, alleen als mijn merrie op 28 maart nog niet is bevallen gaat ze ergens heen waar ze haar goed in de gaten kunnen houden voor het veulenen aangezien ik ook weer gewoon moet werken.
Die stalling is om te beginnen 70€ daarna 5€ per dag.
Als het veulen een week is komen merrie en veulen weer thuis (als ze niet thuis geveulend heeft). Daarna nog chippen en papieren erbij.

Samen komt het voor mij dus op ongeveer 2500€.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:28

Het klinkt alsof je de kostprijs wilt weten ivm mogelijke verkoop....maar de verkoopprijs wordt bepaald door wat iemand voor jouw veulen overheeft en níet door de kosten die jij hebt gemaakt. Ik zou je daarom willen adviseren een toppertje gaan fokken :D :D , dat is de beste garantie dat je uit de kosten komt. Hoe je dat moet doen (die topper fokken), weet ik helaas niet - maar fok ook pas een jaar of 12 :+ .

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:08

Hoi, Ik heb mijn pony drachtig gekocht en ze is nu 10 a 11 mndn drachtig.
We hebben nog geen scan gedaan, hoeveel kost een scan gemiddeld??
en zijn er nog extra kosten, bv entingen enzo?
Ik zie hier dekkosten tot en met, die we niet hebben hoeven te betalen, zo hebben we onze pony immers gekocht.
We kunnen de plek waar we haar hebben gekocht niet bereiken.
Moeten we die mensen aansprakelijk stellen voor de kosten als mijn pony niet meer geschikt is voor de sport? of moeten we juist blij zijn??
kan iemand me antwoord geven??
want ik heb nog nooit iets met veulens meegemaakt(ik ben pas 12:$)
Want de merrie is van ons en we hebben haar voor de sport gekocht en ik wil weten waar we aantoe zijn.

xxlieke

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:08

Saffier schreef:
Ik ben nu alles bij elkaar al ruim 2000€ kwijt.
Dekgeld: 1455 €
Inseminatie en stallings kosten: 350€
Verdere scans heb ik niet hoeven betalen aangezien vriend veearts is. Paard stond ergens anders voor het insemineren omdat ik het te druk heb met werken om twee a drie maal per dag te scannen voor de eisprong.
Paard staat aan huis, straks met het veulen ook, alleen als mijn merrie op 28 maart nog niet is bevallen gaat ze ergens heen waar ze haar goed in de gaten kunnen houden voor het veulenen aangezien ik ook weer gewoon moet werken.
Die stalling is om te beginnen 70€ daarna 5€ per dag.
Als het veulen een week is komen merrie en veulen weer thuis (als ze niet thuis geveulend heeft). Daarna nog chippen en papieren erbij.

Samen komt het voor mij dus op ongeveer 2500€.

WOW , dan hen je toch een erug goede hengst of niet dan??

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:11

kick1972 schreef:
Ik wil mijn veulen niet verkopen dus heb er niet zo bij nagedacht wat ik tot nu toe al kwijt ben maar als ik er zo over nadenk is dat al best wat.

dekgeld 375,-
2 keer staangeld in brabant 60,-
3 keer scannen 160,- (is bij ons best heel duur)
2 keer met trailer van noordholland naar brabant
1 keer bloedonderzoek 150,-
vanaf de 7e maand voer ik nu merriebrok
ga vanaf de 9e maand frambozenblad voeren +/- 20 euro

geen idee wat de verdere kosten nog zullen zijn. Waarschijnlijk dierenartskosten na de bevalling mocht alles goed gaan.

Even nieuwschierig, waar is dat frambozenblad voor?
Groetjes!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:20

Liekekeira schreef:
Hoi, Ik heb mijn pony drachtig gekocht en ze is nu 10 a 11 mndn drachtig.
We hebben nog geen scan gedaan, hoeveel kost een scan gemiddeld??
en zijn er nog extra kosten, bv entingen enzo?
Ik zie hier dekkosten tot en met, die we niet hebben hoeven te betalen, zo hebben we onze pony immers gekocht.
We kunnen de plek waar we haar hebben gekocht niet bereiken.
Moeten we die mensen aansprakelijk stellen voor de kosten als mijn pony niet meer geschikt is voor de sport? of moeten we juist blij zijn??
kan iemand me antwoord geven??
want ik heb nog nooit iets met veulens meegemaakt(ik ben pas 12:$)
Want de merrie is van ons en we hebben haar voor de sport gekocht en ik wil weten waar we aantoe zijn.

xxlieke

Nou hopelijk weten je ouders er meer van... Waarom koop je uberhaupt een pony met veulen als je er zo weinig vanaf weet?!

Als je die pony gekocht hebt en je wist dat je drachtig was dan weet je ook van de risico's die dat met zich meebrengt dus is de verkoper niet aansprakelijk als er iets gebeurt. Anders misschien wel, maar daar heb je niks aan als je die mensen niet kunt bereiken en je pony moet opeens bevallen...
Als je niets van de geboorte af weet, zou ik me er maar heel snel in gaan verdiepen, het veulen kan immers elk moment komen!
Ik wil je niet bang maken, maar geboortes kunnen misgaan en als je niet weet dat het misgaat en je belt niet op tijd een veearts dan heb je straks geen merrie en geen veulen.
Is het haar eerste veulen?

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:11

Hoi, we wisten niet eens dat ze drachtig was, en mn ouders weten dr meer van
ik wilde er ook wat meer van weten.
we hebben inmiddels de oude eigenaar te pakken gekregen en die wisten ook niet wie de hengst was, en ook niet hoe t verder gaat als t mis gaat.
Volgens mn vader heeft ze wel ooit een veulen gehad, maar dat weten we niet zeker, want waar we haar kochten, dat was niet de echte oude eigenaar zeg maar.
Ik ben er nu ook kei veel mee bezig.
Ik dacht eerst dat je t kwaad bedoelde en dat ik er zeg maar niet goed voor zorgde, maar mijn vader doet t meeste en ja, ik wilde ook weten hoe dat precies in zn werk gaat:$
maar toch bedankt, je hebt me wel beetje wakkergeschud voor de gevaren.
xlieke