ik hoorde van iemand dat zij het meegemaakt heeft (zelf, dus niet van horen zeggen of van de vriend van buurman's neef) dat een merrie van haar drachtig was van een tweeling, wat zij overigens niet wist.
Ze heeft op een gegeven moment een dood, halfvolgroeide foetus aangetroffen in de wei, maar het leek erop dat er geen nageboorte aanwezig was.
De merrie bleef echter dik en na verloop van weken werd er alsnog een gezond veulen geboren! (vandaar dat ze toen pas wist dat de merrie een tweeling droeg)
Ze heeft er verder niet echt meer een studie van gemaakt, was gewoon heel blij met toch een veulen, maar zelf ben ik eigenlijk best nieuwsgierig naar het volgende, of het nou waarschijnlijk is of niet:
* KAN het uberhaupt dat de dracht van 1 van de tweeling voortijdig afgebroken wordt, maar het andere veulen gewoon doorgroeit? (Lijkt mij eigenlijk wel indien ze beiden een eigen placenta hebben), zonder dat er verder menselijk tussenkomen aan te pas komt (ontstekingen, antibiotica...)
* KAN het zijn dat van een een-eiige tweeling, (dus gebruikmakend van 1 placenta neem ik aan), 1 foetus wordt afgestoten (zonder placenta) en het andere veulen uiteindelijk gewoon geboren wordt en de (gezamelijke) nageboorte meeneemt? (zonder dat er een DA aan te pas is gekomen om ontstekingen te voorkomen / behandelen)
Zelf denk ik persoonlijk dat de tweeling niet een-eiig was en de nageboorte van de foetus door wilde dieren is meegenomen, maar dat zijn maar gedachtenspinsels
?
.
.