Advies refractometer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anarya

Advies refractometer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:17

Begin maart verwacht mijn Haflingermerrie Selina haar tweede veulen. Voor mij is het de eerste en ik vind het enorm spannend allemaal.

Ik heb op bokt rongeneust en ben geinteresseerd geraakt in het gebruik van de refractometer om het moment van de geboorte enigszins te voorspellen. Als het zover is wil ik dit ook graag proberen, dus nu ben ik op zoek naar waar ik zo'n ding kan huren of kopen, en wat voor een dan...

Als ik het goed begrepen heb moet ik op zoek naar een refractometer die het suikergehalte van vloeistof aan kan geven tussen 0-32 Brixt. Hebben jullie tips voor waar ik een refractometer kan kopen? Welk merk en type raden jullie aan?

Op internet kom ik refractometers vooral tegen voor wijn en bier en soms ook voor honing. Over de toepassing op paarden melk heb ik nog niet zo veel informatie kunnen vinden. Weet iemand misschien waar het idee vandaan komt om een refractometer voor paardenmelk te gebruiken? Zijn er boeken, websites of artikelen met informatie hierover die je kunt aanraden?

Alvast bedankt!

quintusgl

Re: Advies refractometer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:32

Het gaat om een vloeistof, niet perse melk. Ik heb er eentje te koop. Vorig jaar gekocht en niet gebruikt omdat de merrie het niet toestond dat ik aan het eind vd dracht aan haar uier kwam. 0-32 brix. Als j interesse hebt hoor ik het wel.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:58

pb MarijeR van bokt even, zij gebruikt hem al een poos en het bevalt goed :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:41

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:52

ik heb die tot 32, sta ook met 3 resultaten in het topic dat neon gaf
bij mij beviel het héél goed
het is een beetje werk, maar dat valt eigenlijk erg mee, als je toch dagelijks met je paard bezig bent, duurt het echt geen 5 minuten per dag
ik vond het een makkelijke methode, en bij mij was het acuraat
de 3 merries zijn binnen de 24u bevallen nadat de refractometer dat aangaf (en geloof meestal zelfs binnen de 12u, maar dat zou ik moeten nakijken)

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 14:03

Op een ander forum heb ik ook naar ervaringen gevraagd, en daar werd me afgeraden om voor de bevalling iedere dag wat melk uit de uier te halen. In de opening van de uier ontstaat een propje keratine om er voor te zorgen dat er geen viezigheid de uier binnen kan komen. Door iedere dag melk uit de uier te halen haal je ook de keratineprop weg en daarmee de bescherming. Ik ben door deze info gaan twijfelen of ik wel met de refractometer aan de slag wil gaan. Wat denken jullie hiervan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:54

Ik heb dat ook op het symposium in Utrecht laatst gevraagd, en iedere dag een beetje "melk" eruit halen kon geen kwaad. Hun deden ook diverse testen zo.