welke wormenkuur bij drachtige merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

welke wormenkuur bij drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 20:44

de laatste keer hebben we ontwormd met eraquell.
maar eigenlijk wil ik wel een andere wormenkuur gaan gebruiken met een andere werkzame stof.

ik weet alleen niet zo goed welke er nou geschikt zijn voor drachtige merries?
de merrie is nu een 140 dagen drachtig.

op zich wil ik graag een equest gaan gebruiken,maar de pramox kan ik geen info van vinden of het nou wel of niet geschikt is voor drachtige merries.

kunnen jullie me helpen? :)
welke kuren gebruiken jullie?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:50

Ik wissel Eraquell af met Equiworm P; werkzame stof pyrantelpamoaat. De Equest wormenkuren zijn zover ik weet niet geschikt voor drachtige merries.

[edit]Ik heb even mijn lijstje opgezocht:

-Bimectin; werkzame stof Ivermectine; geschikt voor drachtige merries + veulens
-Equimax; werkzame stof Ivermectine/Praziquantel; geschikt voor drachtige merries + veulens vanaf 2 weken
-Eqvalan; werkzame stof Ivermectine; geschikt voor drachtige merries (veulens wordt niet genoemd)
-Eraquell; werkzame stof Ivermectine; geschikt voor drachtige merries + veulens
-Equest pasta; werkzame stof Moxidectine; geschikt voor paarden en veulens zwaarder dan 200kg en ouder dan 4 maanden (hierbij ga ik er vanuit dat het daardoor niet geschikt is voor drachtige merries)
-Equest Pramox; werkzame stof Moxidectine/Praziquantel; veilig voor veulens ouder dan 6,5 maand (ook hierbij ga ik er vanuit dat het daardoor niet geschikt is voor drachtige merries)
-Furexel; werkzame stof Ivermectine; geschikt voor drachtige merries (veulens wordt niet genoemd)
-Equiworm P; werkzame stof Pyrantelpamoaat; geschikt voor drachtige merries (veulens wordt niet genoemd)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 21:03

Al_Zawraa:
staat wel op internet dat de gewone equest voor drachtige en zogende merries is..

pyrantelpamoaat is toch al resistentie tegen?
is in elk geval een middel wat ik helemaal nog nooit gebruikt heb...bij geen enkel paard omdat ik dus meende dat er al resistentie tegen was.

hoogendroog

Re: welke wormenkuur bij drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:06

Gebruik altijd een wormkuur op basis van ivermectine in de maanden met een e, dit omdat dan de horzellarven uitkomen. Pyrantel doet niets tegen horzellarven.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:43

Citaat:
Equest pasta; werkzame stof Moxidectine; geschikt voor paarden en veulens zwaarder dan 200kg en ouder dan 4 maanden (hierbij ga ik er vanuit dat het daardoor niet geschikt is voor drachtige merries)

Ik heb deze gisteren nog gegeven, er staat in niet geven onder de 150 kg en pas vanaf 5 maanden. Onze DA geeft ze ook voor de drachtige merries.
Van de pramox weet ik dit niet.

Maar ik zou dit gewoon even aan je DA vragen? Even bellen is zo gebeurd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:54

eigenlijk wil ik wel een equest gaan geven in verband met bloedworm.
meende dat de anderen daar niet of onvoldoende tegen beschermen?

kan idd wel es aan de veearts vragen hoor,maar volgens mij weten die er net zoveel van af al wij hier samen :D

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:30

De pramox kan niet voor drachtige merries. Heb het toevallig pas na gevraagd toen ik op de kliniek was met mijn ruin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 20:38

nee klopt,dat had ik ook al ergens gezien,daar stond het er ook bij dat de pramox niet kon.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:29

Ik heb met de fabrikanten gemailt over de equest promax, omdat ik het raar vond dat er niet bij stond dat het voor drachtige merrie's kon.
Het zit namelijk zo; de stof moxidectine is getest en veilig bevonden. De stof Praziquantel is ook getest en veilig bevonden. Maar er is niet getest op het toedienen van deze 2 werkzame stoffen gelijkertijd.
Ik had mijn drachtige merrie er wel mee ontwormt, aangezien ik wist dat de 2 stoffen veilig waren,
nooit erbij nagedacht dat de combi problemen kon opleveren. Is ook niet gebeurt.

Maar waarom zal je nu nog met Praziquantel willen ontwormen. Als het goed is heb je dit in het najaar gedaan. Equest kan gewoon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 19:23

nee,merrie is afgelopen jaar alleen maar met ivermectine ontwormd.
vandaar dat ik dacht aan een andere werkzame stof dacht.
maar ik heb inmiddels genoeg info gekregen