na afspenen, merrie en hengstveulen samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsething

na afspenen, merrie en hengstveulen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 18:58

Mijn veulen is inmiddels gespeend, en ik denk erover om de merrie volgend jaar naar dezelfde stalling te doen. Ik wil ze graag bij elkaar hebben, maar kan dit wel?

Ik wil mijn veulen liever nog niet al te vroeg laten ruinen.

Groetjes Wendy

Nicole288

Re: na afspenen, merrie en hengstveulen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:04

Ik zou je hengstje, vanaf dat hij tegen een jaar oud is, niet meer bij merries zetten :n
Heb je al eens aan een opfok gedacht, met andere jonge hengsten samen?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:38

Waarom precies wil je hem niet al laten castereren?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:40

Het hengstenveulen van mijn oude verzorgpaard heeft na het afspenen nog zo'n jaar bij zijn moeder in de wei gestaan.
Hij staat nu samen met een andere jaarling (merrie).
Hij staat ondertussen wel in een aparte stal maar gaat nog wel met de merrie de wei op.
Tot een kleine 2 maanden geleden stonden ze nog samen in 1 stal.
Het hengstje heeft nog nooit hengstengedrag vertoond dat doet de merrie meestal :+

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:24

mijn hengstveulen van 1 jaar staat nog bij merries van 1 jaar. zolang hij nog geen hengstenkuren heeft blijft hij bij merries staan. Volgens mijn dierenarts en fokker worden hengsten meestal op 2 jaar rijp.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:24

Meestal, maar je zult er toch maar een hebben die eerder is. Mijn buurman had ooit een jaarlinghengstje bij diens zusje van een jaar ouder lopen en zusjelief werd op haar derde wel moeder.
Het zal absoluut niet het eerste veulen zijn dat door een hengst jonger dan twee jaar verwekt is..

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:36

de merries kunnen toch pas drachtig zijn op 2 jaar? de merrieveulens die bij hengstveulen staat bij mij zijn even oud. dus kunnen ze toch tot 2 jaar samenblijven en dan rustig scheiden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:07

ook jaarlingmerries kunnen drachtig worden...

ik heb een hengstveulen bijgekocht dat geboren is in mei 2009
hij staat nu tot het voorjaar samen met mijn merrieveulen van april 2009 op stal en ook bij een merrie van 3 jaar oud.
De planning is dat hij in het voorjaar gescheiden wordt van mijn dan jaarlingmerrie, hij toont wel tot hiertoe nog geen hengstengedrag (terwijl hij dat aan de voet van moeders wel deed)
Mijn 3-jarige wordt in april gedekt en daar mag hij dan het hele jaar door blijven bijlopen
indien het allemaal niet zo wil lopen zoals ik wil :P heb ik wel nog het scenario achter de hand dat hij ook bij onze ruin kan, al ligt dat organisatorisch wat moeilijker.
Van mijn veulen is het wel de bedoeling dat hij hengst blijft, daarom wil ik hem graag samen met merries (en veulens) in groep laten groot worden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:10

Mijn hengsten veulen is nu ruim 5 maanden en weet de weg al aardig te vinden!
Sinds gister weet hij ook hoe er gepenetreerd kan worden en ik geef het niet zo lang voordat hij meer weet over de bloemetjes en de bijtjes :').
Mijne gaat mooi aankomende maand de opfok in! En komt pas terug als hij 4 is :D

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:21

mijn hengst en merrie veulen staan op het moment samen in stal en bij de rest van de kudde in de wei. Ik heb echt een laat bloeier zn sulletje. Hij gaat van het voorjaar wel weg als die een jaar oud is. Hier geen risico's

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:36

Voor de eerste lente aanbreek scheiden! De eerste lente is wanneer hormonen op gaan spelen, en vaak zie je het niet eens aan ze... Voor je het weet is het te laat...

Hengstveulens kunnen al vruchtbaar zijn vanaf 3 maanden oud, merrieveulens vanaf +/- 6 maanden oud.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:40

ShamalArabs schreef:
Voor de eerste lente aanbreek scheiden! De eerste lente is wanneer hormonen op gaan spelen, en vaak zie je het niet eens aan ze... Voor je het weet is het te laat...

Hengstveulens kunnen al vruchtbaar zijn vanaf 3 maanden oud, merrieveulens vanaf +/- 6 maanden oud.

klopt.... al zou de hengst bv nog niet vruchtbaar zijn, merries kunnen met een jaar of zo echt al goed hengstig worden

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:41

Ik ben ook tegen jaarling hengst bij merries of dat nu jaarling merries zijn of volwassen.
ken genoeg ongelukjes die een veulen gaven!
Farid was nog geen twee als we hier de merries bevruchten,op zijn anderhalf was de eerste merrie drachtig.
(we moesten weten of hij al wel of niet vruchtbaar was)