hoe lang scheiden na afspenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prydi

hoe lang scheiden na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:00

er is een topic over het spenen op zich, maar ik vroeg mij af of hier mensen zijn die ervaring hebben met het scheiden van merrie en veulen en hoe lang ze hun gescheiden hebben gehouden.

Ons veulen is afgelopen week gespeend en merrie en kind met de rest staan naast elkaar maar kunnen elkaar niet aanraken => veulen kan niet drinken. De uier is netjes opgedroogd en het veulen eet goed hooi, gras en brokjes. Ze speelt met de oppas-mama en gaat verder super.

Ik wil ze feitelijk zodra het kan weer bij elkaar zetten. Nu zijn de meningen verdeeld, ik heb volgende antwoorden gehad:
- 6 weken
- 8 weken
- drie maanden

wie heeft ervaring hiermee?

maverick

Re: hoe lang scheiden na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:49

Verschilt helemaal per merrie en veulen.Bella en haar veulen hadden naar 3 weken al geen intersse meer in elkaar en bij mijn andere merrie heeft dat bijna 2 maanden geduurd.

Caily

Re: hoe lang scheiden na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:52

Ik zou zeker 8 weken uit elkaar houden!
Als je veulen en moeders samen zet is anders dan wanneer ze naast elkaar staan.
Bij mij op stal is een veulen wat begin eind september gescheiden is, moeders wordt sinds anderhalve maand weer af en toe naar stal gehaald (liep voorheen ong een km verderop) en nog steeds is het een hinnikje heen en weer...

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 12:39

bedankt alvast. Het gaat mij vooral om wanneer het veilig is voor de uier van de merrie.