Vanaf hoeveel maanden zie je een veulen bewegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Vanaf hoeveel maanden zie je een veulen bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:19

Weet iemand vanaf hoeveel maanden dat je een veulen ongeveer kan zien/ voelen bewegen?

Ik heb hier namelijk een jonge tinkermerrie welke pas uit Engeland gekomen is, en al best een eindje op weg is in de dracht.
Omdat ze uit een kudde komt weten we niet hoelang ze drachtig is, en door wat voor hengst ze gedekt is. Maakt het wel extra spannend natuurlijk, maar handig is anders ;)
Ze is 3 jaar, en dit is aan de uier te zien haar eerste veulen.
Ze uiert nog niet. Maar tijdens het eten en drinken zie je haar veulen duidelijk bewegen. Vanaf welke maand kun je dit zo'n beetje zien of is daar geen pijl op te trekken??

Natashaa

Re: Vanaf hoeveel maanden zie je een veulen bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:01

Ik volg dit even ;)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:45

Wat ik van de dierenarts heb gehoord vandaag is daar geen pijl op te trekken, dit omdat elke merrie anders is en anders draagt ligging in de buik is bij elke merrie weer anders. De ene merrie kun je het veulen al voelen met 6maanden en bij de andere merrie een dag voor de geboorte. Mijn dierenarts zei dat je het beste op het uier af kunt gaan maar goed die vlieger gaat al zo goed als niet op als je een maiden merrie hebt die kunnen vanuit niets ineens bevallen zoals mijn paard vorig jaar. Daar voelde we het veulen pas de laatste dag voor het veulenen en ze had helemaal geen uier. dat kwam pas tijdens de bevalling opzetten. Je zou kunnen scannen/laten opvoelen zodat de dierenarst een schatting zou kunnen maken.
succes en veel plezier met je merrie en straks je verrassingsveulen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:57

bij de mijne zag je het veulen met 5 maanden al bewegen. Heel vroeg dat wel maar ik heb het idee dat er een heel groot veulen in zit. Ze is nu 7 maanden drachtig en je kan nu duidelijk onderscheiden als het veulen beweegt, het zijn niet meer kleine hele korte beweginkjes maar echt flinke schoppen. Je kan de hoefjes dan goed zien en er verschijnt een flinke bult in de flanken van de merrie.

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:06

Leuke vraag :D mijn merrie is nu 7 1/2 maand dragend. Ze begint nu wel rond te worden, maar het veulentje zie en voel ik niet bewegen.
Ik volg dit nog even mee.
Wat doen jullie wel of niet een deken erop ?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:41

wintepint schreef:
Leuke vraag :D mijn merrie is nu 7 1/2 maand dragend. Ze begint nu wel rond te worden, maar het veulentje zie en voel ik niet bewegen.
Ik volg dit nog even mee.
Wat doen jullie wel of niet een deken erop ?

Ik heb mijn shet geschoren omdat ze zwetend op stal stond s'nachts en ik dat schadelijker vind als met een dekentje op staan. Ze krijgt niet hele dikke dekens op zodat ze wel wat sneller weer een beetje vacht heeft en op punt van bevallen geen deken meer nodig heeft nou ja dat is dan de bedoeling maar goed ze heeft een bevallingsalarm tegen die tijd en ze staat al vanaf eind augustus onder de camera. Dus het moet heel raar lopen mocht ik de bevalling missen. En als ze bezig is en ze heeft nog een deken om dan kan ik hem zo los maken en er zitten geen bilkoorden aan dus dan heeft ze er verder ook geen last meer van en het veulen word op een zachte ondergrond geboren haha nee dan moet het wel heel raar lopen hoor.
Maar ik heb dus gewoon een dek op bij mijn drachtige merrie's

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:44

mijn merrie haar veulen zag ik na 5,5 maand een beetje bewegen na het rijden! die van een stal genootje al met 4 maanden en een ander stal genootje haar merrie is nu al op 7 maanden en die hebben nog niets gezien

terra heeft een enkele regen deken op en in de stal een stal deken! ik hoop de deken in maart gewoon lekker af te kunnen halen ruim voor de bevalling! echte dikke dekens begin ik niet aan

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:55

bedankt voor jullie reacties!
Echt geen pijl op te trekken dus, nouja, ik was gewoon nieuwsgierig ;)

We hebben overigens besloten de merrie niet te laten opvoelen, aangezien de VA ook alleen maar een schatting kan maken,
en daarnaast bestaat er een kleine kans dat de merrie eventueel zou beginnen te persen o.i.d. dus we laten d'r lekker met rust.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:15

Kytha schreef:
We hebben overigens besloten de merrie niet te laten opvoelen, aangezien de VA ook alleen maar een schatting kan maken,

De v.a. hier zegt dat het vrijwel niet mogelijk is een redelijke schatting te maken van het stadium van de dracht als ze eenmaal 6 tot 9 maanden ver is. Bij mijn merrie's eerste veulen wisten we in eerste instantie ook niet wanneer ze gedekt was (later wel uitgevonden). Achteraf bleek ze op dat moment al 9 maanden drachtig.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:38

meisje die mijn 6 maanden drachtige welshje rijd zei gisteren dat ze dacht het veulen gevoeld te hebben.
ze had de merrie laten grazen en stond met haar rug tegen de buik en toen dacht ze een porretje te voelen,heel lichtjes.

je ziet het heel af en toe ook als je echt heel goed kijkt...

ik heb een bijrijdpaard gehad die was 5 maanden drachtig en daar schudde die hele buik al heen en weer.
ze heeft ook een vrij groot veulen gehad.
veulen is nu 1,5 jaar en meet 1,64m

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:15

Bij Maywana zag ik op de 7 1/2 maand dracht nog weinig bewegen. Gisteren en vandaag zag ik het veulen enorm tekeer gaan in haar buik. Heb zelfs een hoefje gezien :). Maywana zit volgende week op de 9 maanden alweer. De tijd gaat eigenlijk wel snel als je zo terugkijkt.