Opvoelen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Opvoelen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 08:52

Het gaat hier om een jonge geimporteerde (tinker) merrie, welke duidelijk drachtig is.
Zo te zien is ze echt al een heel eind op weg, en ik schat dat ze februari misschien nog haalt, maar veel later zal het niet worden..

Nu zitten we te twijfelen of we haar zullen laten opvoelen door de va (scannen kan sowieso niet meer toch?)
Want ik denk dat de veearts ook enkel maar een richtlijn kan geven, en daarnaast weet ik niet of opvoelen geheel zonder risico is? En het is toch weer een boel stress voor de merrie misschien, gezien ze eigenlijk nog weinig kent, en nog geen maand in NL is..

Wat zouden jullie doen?

friesiszwart

Re: Opvoelen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:04

De merrie zal zelf aangeven waneer het werk haar teveel is en dan zou ik afbouwen qua werk maar wel longeren of staptochtjes. De merrie goed in de gaten houden betreffende tekenen die wijzen op de geboorte. Aan achterhand en uiers.
Wellicht ook een geboortemelder en camera.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:17

Ik zou haar niet op laten voelen tenzij je twijfelt of het wel goed gaat daar binnen. Gewoon je merrie goed in de gaten houden, vallen de banden weg? Is het uier gezwollen? etc etc...

Opvoelen brengt toch weer onnodig bacterieen bij de baarmoeder en geeft een jonge merrie vaak veel stress.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:18

DA bellen en overleggen wat te doen.

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:27

Wij hebben ook zo iets gehad,..merrie bleek drachtig te zijn.
Wij hebben na overleg met D.A.P besloten het gewoon aan te kijken. Maar zou gewoon over leggen met de dierenarts.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:58

iorrr: bij opvoelen gaat de dierenarts niet in de baarmoeder hoor ;) maar in de endeldarm

kytha: aangezien je zeker weet dat ze drachtig is en ze ook al flink dik is, zou ik ze niet meer laten opvoelen
het heeft imo geen nut (ook niet ivm eventuele 2lingdracht enz) en brengt dus enkel stress en extra risico met zich mee (ivm merries die soms gaan "persen", wat wel mogelijk is bij deze merrie aangezien ze er niets van kent), de da kan toch geen exacte datum zeggen adhv opvoelen
ik zou het gewoon aankijken en haar héél goed in de gaten houden