vanaf wanneer weer rijden na geboorte veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

vanaf wanneer weer rijden na geboorte veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 12:33

mijn tinker krijgt als alles goed gaad in april een veulen, dit is de eerste keer dat ik zelf mn pony heb laten dekken. ik heb me veel ingelezen, maar ik kan in de boeken niet vinden wanneer je het beste weer kan beginnen met rijden nadat het veulen geboren is.

heeft iemand hier ervaring mee en kan mij advies geven?

Anoniem

Re: vanaf wanneer weer rijden na geboorte veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:41

zo snel mogelijk. Als het even kan zit ik er na 2 dagen weer op. Al is het maar 5 minuten..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:43

Een bevalling is zwaar voor een merrie en een veulen zogen vergt veel. Ik zou de merrie de tijd geven om te herstellen en terug op krachten te komen. Wij hadden de luxe om te kunnen wachten tot het veulen gespeend was en dan weer langzaam opbouwen. Een maand zou ik écht het minimum vinden. Na 2 dagen er al weer op vind ik niet kunnen. Waarom zou je dat doen?

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:03

met 2 dagen vind ik nog niet nodig. maar pas aan het einde van de zomer beginnen, vind ik ook weer jammer omdat ik in de winter wat beperkt ben in de mogelijkheden (buitenbak zonder licht)
Maar wat vinden jullie er van als ik na 2-3 maand, ik zeg maar wat. want zoals vermeld heb hier geen ervaring mee

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:08

Als je vanaf dan rustig opbouwt, vind ik het geen probleem. Toppie zelfs! :) Je hebt meer en meer mensen die dezelfde week er al terug opzitten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 05:59

2-3 maanden kan prima, als je maar een plek hebt om het veulen veilig achter te laten of de mogelijkheid om bij het veulen te rijden.

Ik heb mijn merrie altijd de hele kraamperiode vrij gegeven, maar dat komt ook wel een beetje doordat ze met het veulen een eind uit de buurt in de wei liep. En bij het tweede veulen was ze ook nog eens zwaar geblesseerd en viel er dus hoe dan ook al niets te rijden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:12

F-AM --> KS

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:05

Hangt ook een beetje af van de zwangerschap, mijn merrie heeft hele zware zwangerschap gehad door bloedarmoede. Die heb ik eerst 2 maand rust gegeven, toen zo nu en dan eens een ritje. Nu 4 maand later zijn we pas weer in training.
Goed kijken wat je merrie zelf aangeeft.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 07:49

Wij zijn na een maand begonnen met rijden. Wel heel rustig opgepakt, pas na 2 maanden stond ze weer volledig in training.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:27

bedankt voor alle reactie, nu heb ik een beetje een idee. en natuurlijk zal ik de algemene conditie van mijn paardje goed in de gaten houden. Rijden jullie als je begint met rijden bij het veulen in de wei of doen jullie het veulen op stal.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:15

Veulen op stal, met ander paard waar ze normaal mee in het land staan in de box ernaast. Veulen aan de voet heb ik nooit geprobeerd, en veulen in de stal laten is helemaal geen succes want meneer gaat dwars door het draad heen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:09

Wij reden eerst met veulen erbij en later zonder veulen.

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:31

ongeveer 2 maanden denk ik, eerst in het weiland voorzichtig met het veulen erbij