Merrie dragend voor 2010..niet in conditie..hoe verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crazyhorse77

Merrie dragend voor 2010..niet in conditie..hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:02

Merrie dragend voor juni 2010, is sinds gisteren van het veulen van dit jaar af (op advies dierenarts)
De merrie heeft de hele zomer 24/7 op de wei gestaan.
Vanaf dat het veulen een maand of twee was, viel de merrie steeds meer terug, ribben werden zichtbaar en de vacht niet echt supermooi meer.
Vanaf die tijd zijn we haar bij gaan voeren, twee keer op een dag 2 kg brok en een halve emmer luzerne.
Merrie en veulen zijn goed ontwormd.
De afgelopen weken heeft ze nu al twee keer koliek gehad...je ziet aan de merrie dat ze zich niet lekker voelt.
Gebit is ook nagekeken, geen problemen.
Gisteren was het weer zover...dierenarts is weer geweest...ook hij zei tjonge de merrie ziet er niet heel puik uit.
Merrie staat ook alweer een aantal weken onder dek.
Het advies van de dierenarts was meer gaan voeren...dat wil ik best wel maar ik krijg nu al heel vaak te horen belachelijk dat je zoveel bijvoert terwijl ze op de wei staat ed.
Het voedingsadvies van de arts was totaal op een dag 7 tot 8 kg brokken en geen luzerne meer en geef haar maar een baal hooi per dag...
Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee moet doen?
Ik vindt de hoeveelheid brokken best heel veel.
Het is een merrie van net 160 cm, 7 jaar.
Wat vinden jullie ervan..hebben jullie advies voor me?

mang

Re: Merrie dragend voor 2010..niet in conditie..hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:05

tja dat is nooit fijn als je heel erg je best doet voor je paard en hij blijft alsnog ongezond. ik zou denk ik doen wat de da zegt want hij heeft er verstand van... mensen om je heen kunnen zoveel zeggen... succes met je merrie

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:08

Mijn merrie werd ook erg schraal in de laatste twee maanden dat het veulen er bij liep. kreeg 5 kilo brok per dag op dat moment. Om haar uier wat makkelijker op te laten drogen na het spenen wilde ik even een week tot tien dagen terug naar 1 kilo per dag, maar ben daar nu na drie weken nog op blijven steken....niet omdat het uier slecht opdroogd, dat ziet er al goed uit, maar omdat ze eigenlijk een dag of drie na het spenen al weer barste van de energie, terwijl ze al maanden erg mak/loom was, en eigenlijk in drie weken al bijgetrokken is van een schraal paard naar een normaal gevuld paard. Wel krijgt ze onbeperkt kuil en van negen tot ongeveer zes weidegang.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:09

Hoe was de merrie vorige winter toen ze ook drachtig was? Als ze toen wel in conditie was, zou ik een bloedmonster laten onderzoeken. Ik vermoed dat ze toch iets heeft, dat verder gaat dan een wormbesmetting. Succes!

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:21

Vorig jaar had ze dit ook wel alleen dit jaar erger dan toen...toen is alles ook al eens onderzocht omdat het veulen van vorig jaar erg ziek is geweest en heeft toen ook langere tijd in de kliniek in Emmeloord gestaan
Het veulen is wel blijven leven maar heeft wel een enorme achterstand opgelopen.
Waar ik toen aan dacht was dat de melk van de merrie niet voldoende voedingsstoffen bevatte...dit is onderzocht en was niet aan de orde.
Ik heb gisteren ook overlegd of we niet beter een bloedje konden laten tappen maar de arts vondt dat ik eerst een tijdje meer moest gaan voeren en dat we dan over een maand of wat nog maar eens moesten kijken hoe ze dan was...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:18

Ik heb mijn fjordenmerrie met veulen aan de voet ook regelmatig extreem veel moeten voeren. Zij kreeg op 1 dag 2 kg merriebrok en 2 kg maisgrutten. Hier kwam ze wel weer iets van aan. Dit jaar was het weer raak, maar ook in de winter kreeg ik haar niet dikker. Ik heb een goed ontwormingsbeleid, laat regelmatig een mestonderzoek doen en daar kwam nooit wat uit. Toch zat het me niet lekker en heb ik bij de dierenarts om een bloedonderzoek gevraagt. Ondanks het ontwormen en de mestonderzoeken bleek ze toch een wormbesmetting te hebben.

Wij dachten in eerste instantie aan een maagzweer, maar dat bleek het (gelukkig) niet te zijn. Ik zou toch aandringen op een bloedonderzoek, het kan zoveel duidelijkheid geven. Wel zou ik het advies van veel hooi voeren opvolgen. Veel brok zou ik juist voorzichtig mee zijn door die kolieken.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:24

wat voor brok voer je? De ene brok is immers de andere niet
Er zijn zelfs paarden die schraal worden van te veel brok doordat het lichaam veel energie nodig heeft om de brok te kunnen verteren. (heb er een van op stal staan)

Mijn advies: zoveel ruwvoer als ze op kan en wil eten en toch eens doorzeuren om een bloedje voor het zelfde geld werken haar ingewanden niet optimaal waardoor ze de (grote) hoeveelheid brok gewoonweg niet aankan.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:41

Mijn merrie van dit jaar ook graat mager nadat t veulen 4,5 mnd was is ze er af gehaald. Met veulen erbij (die dus niet) kreeg ze 3 kilo sportbrok pd en 3 kilo merriebrok. Na t spenen 1 wk 1 kilo per dag en daarna weer lekker op gaan voeren tot 4 a 5 kilo per dag. Nu zijn we 3 maanden verder, ze krijgt inmiddels weer 3kilo totaal per dag maar is nog steeds geen gram te zwaar ondanks dat ze al weer 4 of 5 mnd drachtig is. (ps ze staat ook de hele dag op goed land en savond krijgt ze ook nog kuil)

Ik zou idd gaan voeren even een maand. Misschien iets minder als de da aangaf. (mijne was 167) En daarna nog eens kijken.

Als je t niet vertrouwd is een bloedmonster altijd te doen. Jij bent immers de baas en de da niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:52

staat de merrie nog steeds 24/7 op de wei?
kwaliteit van gras gaat nu hard achteruit he,daar zit niet voldoende meer in voor een zogende/drachtige merrie.
zou dus zeker hooi gaan bijvoeren, zoveel ze hebben wil.
staat ze alleen overdag buiten,dan geld hetzelfde,gras is nu niet meer zo voedzaam,dus geef voldoende hooi bij op de weide

sinds gister is het veulen er bij weg,dus zou zeker even geduld hebben wat betreft anders of meer voeren.
nu het veulen erbij weg is moet ze in conditie wel weer bij komen.

beste voor de wat schralere dieren is om ze niet 2x dags 2 kilo te geven,maar liever 4/5x per dag een halve kilo.
dit word dan veel beter opgenomen door het lichaam.
dus als je de kans hebt om meerdere malen per dag te voeren dan zou ik dat zeker doen.

ze heeft 2x koliek gehad..weet je ook waardoor dat kwam?
zou haar zeker een paar keer per week ( zo ongeveer 3x)in beweging zetten, als je niet rijd dan kan ze eventueel aan de longe of los in de bak en toch een 5-10 minuutjes laten stappen en draven.
is alleen maar beter voor de conditie,en goed tegen koliek..

welke brok voer je nu?
welk merk en soort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:05

De baal hooi zal meer effect hebben dan de biks.
Met onbeperkt ruwvoer, goed voordroog of hooi is ze er zo weer bovenop.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:08

Mijn paard groeit zowel op brok als op hooi goed als hij dunner wordt in de loop van de winter.
Veel paarden worden ook dikker van slobber.

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:14

Mijn merrie werd ook na de winter magerder kon voeren wat ik wou, ze was in maart uitgeteld. Ik voerde haar op een gegeven moment ook zo'n 7 a 8 kilo brok. Dit was ook niet normaal en werd er ook niet dikker van. Ben haar de laatste 2 maanden 4/5 kilo merriebrok gaan voeren. Gaf haar goede slobber van havens/pavo dit werkte goed haar vacht werd ook beter en zorgde voor genoeg ruwvoer.
Ik zou persoonlijk het voeren langzaam op bouwen dit ivm de koliek die je paard al een paar keer heeft gehad.
Mijn paard kwam in gewicht toch wel wat aan, en vooral zat ze weer goed in haar vel letterlijk en figuurlijk.
In maart kregen we een kerngezonde hengstveulen.
Veel succes ermee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:53

Op dit moment zitten er niet veel voedingsstoffen meer in het gras, dus sowieso moet er ruwvoer bijgevoerd worden. Je merrie krijgt op dit moment gewoon te weinig ruwe vezel binnen. Lucerne moet je al helemaal niet voeren als zijnde ruwvoer, want Lucerne is geen ruwvoer maar valt onder het krachtvoer. De verhouding tussen ruwvoer en krachtvoer is waarschijnlijk daardoor ook weg, waardoor de merrie ook terugvalt in conditie. Die 7 a 8 kilo brok zou ik ook zeker niet gaan voeren, houdt de brok maar normaal aan maar begin maar eens met stevig hooi of voordroog te voeren. Wat je eventueel ook nog kunt doen is een scheut olie over de brokken.
En ik denk dat je er misschien ook niet verkeerd aan doet om er een voedingsdeskundige bij te halen. Ik denk niet dat er 1 voedingsdeskundige is die deze idiote brokhoeveelheid adviseert. Ik meen (weet het niet zeker meer) dat de verhouding krachtvoer:ruwvoer als 1:5 is, dus voor iedere kilo krachtvoer moet 5 kilo ruwvoer tegenover staan.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:34

Crazyhorse77 schreef:
Het advies van de dierenarts was meer gaan voeren...dat wil ik best wel maar ik krijg nu al heel vaak te horen belachelijk dat je zoveel bijvoert terwijl ze op de wei staat ed.
Het voedingsadvies van de arts was totaal op een dag 7 tot 8 kg brokken en geen luzerne meer en geef haar maar een baal hooi per dag...

Hoe kan het nu belachelijk zijn om een paard op de weide (op dit moment van het jaar) bij te voeren. Het gras dat er nu nog staat bevat bijna geen voedingstoffen meer. Ik zou haar ook iets meer brokken voeren en vooral onbeperkt hooi.

Ik heb zelf een merrie van 16 jaar, 163 cm met momenteel nog een veulen aan de voet van 6 maand. Hij gaat er dit weekend af 's nachts en overdag lopen ze nog samen. Na een paar weken gaat hij overdag er ook nog af. Hij drinkt nog maar heel af en toe. Mijn merrie krijgt bijna 4 kg merriemengeling en samen eten ze een heel pak hooi per dag. Ze staan 's nacht op stal en overdag lopen ze buiten. Ze krijgt een half pak hooi 's morgens en een half pak hooi 's avonds.

En voor de mensen die daar commentaar op hebben, kijk om je heen. Hier geven de boeren hun koeien ook voordroog bij op de weide. Een paard heeft ruwvoer nodig en krachtvoer is bijkomstig en niet omgekeerd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:40

Wij beginnen veel vroeger de drachtige merries te voeren met merriebrok.Die veulens vragen zoveel van die merries.Als ze zogend zijn moet je naarmate ze groter worden ook steeds meer bijvoeren.Nu ben je dus te laat geweest,helaas.Wacht het nog even af maar ik zou zeker merriebrok en voordroog gaan voeren alleen is 7 kilo wel heel veel nu je ook het veulen er net af hebt.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:50

Mijn merrie was vorig jaar niet dik te krijgen.Ze heeft toen slobber gekregen en dat werkte super!!De hele verdere dracht is ze in topconditie geweest en tijdens het zogen ook alles prima.Zag er spik en span uit.
Succes want het is niet leuk om je merrie zo achteruit te zien gaan.
Èn natuurlijk even een bloed onderzoek doen.Je weet maar nooit.DA kan wel zeggen wachten en over voeren maar dat is alleen maar uitstel.Poot stijf houden .Gewoon Nu doen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:59

Ik heb nog geen drachtige of zogende merrie gehad maar waar ik ze altijd goed van zie opknappen als ze slecht te pas zijn is een vitaminestoot en mais(meel). Die vitaminestoot beurt ze dan wat op en de maismeel maakt ze dikker.

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk het ruwvoer, hier op stal zijn we nu ook weer langzaam aan het overstappen op het voedingsrijke hooi omdat de weides het gras wel aardig op hebben.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:08

Ik heb mijn merrie subli em door het krachtvoer gegeven,en veel veel hooi.Ze was erg mager,maar je zag haar gewoon met de dag opknappen.succes met je merrie,het is niet leuk als ze zo mager zijn,zorgen heb je er van.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:00

Mijn paard heeft met veulen aan de voet ook vaak koliekaanvallen gehad. Het veulen is nu 4 weken er vanaf en na een week begon ze helemaal op te leven. Ze ziet er weer super uit. De DA en ik hebben nav de kolieken alles proberen uit te sluiten, maar niets hielp. Ik moest haar zelfs an het krachtvoer afhalen en alleen nog maar ruwvoer geven (was wel in de tijd dat het gras nog goed vol met voeedingsstoffen zat).
Ik zou ook minder krachtvoer geven en meer ruwvoer in de vorm van hooi of kuil, als je haar niet dik krijgt. Ook kijken of ze genoeg aan haar mineralenblok zit, zo niet dan kun je evt een emmer kruidenmengeling/mineralen etc kopen, die vinden ze vaak lekker. Ook doe ik dagelijks een schep kompleet suplement door haar brok. Misschien een idee.

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:09

Beste allen,

Het veulen is er nu een goede week vanaf en de merrie knapt zienderogen op, ze staat nu op 5 kg brok over de hele dag (3x) en krijgt bijna een baal hooi in dr eentje.
Overdag staat ze nog op de wei(wel verhuisd naar mn werk nu)
Er liggen ook twee dekens op nu en er komt weer glans op dr lijf...denk dat ze het ook erg koud had en daardoor niet lekker in dr vel zat (stond met alleen regendeken op)
Ik heb er dus weer goede hoop op dat ze binnen een maandje dr oude zelf weer is.
Bedankt voor alle reacties!!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:22

mijn merrie is ook heel mager gworden van het veulen,ze is ook weer dragend.
ik zou gewoon rustig doorgaan met voeren
vind het een beetje raar dat de veearts zegt dat je veel meer moet gaan voeren terwijl je merrie steeds koliek heeft.

bij die van mij duurt het ook al heel lang voordat ze aankomt maar langzaam ij beetje trekt ze bij.

in het gras zit niks meer,daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:32

Er zijn wel vaker merries die echt helemaal leeggetrokken worden.
Ik heb die van jouw gezien op de NMK en idd ik schrok ervan hoe ze er toen uitzag.
Gelukkig dat ze weer een beetje opknapt.
Sommige paarden zijn trouwens beter af als ze 's nachts op stal staan (ook in de betere jaargetijden)

Met het volgende veulen zal het waarschijnlijk weer precies eender zijn dus probeer er deze keer op tijd bij te zijn met voldoende bijvoeren.
Misschien een keer een jaartje gust laten.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:20

Crazyhorse77 schreef:
Merrie dragend voor juni 2010, is sinds gisteren van het veulen van dit jaar af (op advies dierenarts)
De merrie heeft de hele zomer 24/7 op de wei gestaan.
Vanaf dat het veulen een maand of twee was, viel de merrie steeds meer terug, ribben werden zichtbaar en de vacht niet echt supermooi meer.
Citaat:
Vanaf die tijd zijn we haar bij gaan voeren, twee keer op een dag 2 kg brok en een halve emmer luzerne
.
Merrie en veulen zijn goed ontwormd.
De afgelopen weken heeft ze nu al twee keer koliek gehad...je ziet aan de merrie dat ze zich niet lekker voelt.
Gebit is ook nagekeken, geen problemen.
Gisteren was het weer zover...dierenarts is weer geweest...ook hij zei tjonge de merrie ziet er niet heel puik uit.

Wat ik me gewoon afvraag...... Heb je deze merrie nooit bijgevoerd? Ik maak uit je verhaal op dat ze al haar voeding moest halen uit het 24/7 op de wei te lopen? Hoe heb je dit dan gedaan voordat ze de wei op ging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:31

Als het elke keer erger wordt, laat haar dan een jaartje gust inderdaad. Kan ze helemaal bijtrekken.
Hoeveel veulens heeft ze nu gehad?