Op welke leeftijd drachtig laten worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Op welke leeftijd drachtig laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 08:12

Hallo mede-bokkers. :)

Ik heb veel gezocht bij de zoekfunctie maar kon niet goed op mijn vraag uitkomen.

Wanneer en tot hoe oud kan je een merrie drachtig laten worden? Is 10 al te oud, of 15? Misschien 20?
Ik heb hier verder geen verstand van, maar hoe mijn merrie met de veulens die ook op stal staan, communiceert. Oeh, dan word ik spontaan verliefd. :+:

Graag geen discussie's, maar gewoon netjes mijn vraag beantwoorden als je 't weet. :)

Alvast bedankt,
_Sannee

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:01

Hiermee bedoel ik tot welke leeftijd je kan fokken met een merrie. Misschien is het dan wat duidelijker. :)

meeikk

Re: Op welke leeftijd drachtig laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:08

ik weet het niet precies maar volgens mij kun je een oudere merrie nog laten dekken als ze in een goede conditie is en het niet haar eerste veulen is, maar de maximale leeftijd weet ik niet....

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:09

Mijn eigen merrie is nu net 5, en ik zou toch erg graag een veulen met d'r willen fokken.
Alleen wil ik d'r eerst nog even een paar jaar lekker doorrijden.
Vandaar de vraag. :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:10

maar jouw dol is pas 5 dus als je nu een veulen zou willen zou dat makkelijk kunnen en over een paar (5 jaar) lijkt me ook nog wel kunnen :)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:10

Over een paar jaar kan ze nog best drachtig worden :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:12

_Sannee schreef:
Hallo mede-bokkers. :)

Ik heb veel gezocht bij de zoekfunctie maar kon niet goed op mijn vraag uitkomen.

Wanneer en tot hoe oud kan je een merrie drachtig laten worden? Is 10 al te oud, of 15? Misschien 20?
Ik heb hier verder geen verstand van, maar hoe mijn merrie met de veulens die ook op stal staan, communiceert. Oeh, dan word ik spontaan verliefd. :+:

Graag geen discussie's, maar gewoon netjes mijn vraag beantwoorden als je 't weet. :)

Alvast bedankt,
_Sannee

Hier wil ik nog bijaanvullen de voor en nadelen van een veulen.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:14

sommige merrie's worden er volwassener van als ze een veulen hebben gehad, maar dat geld niet voor alle merrie's

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:15

Ik heb ooit eens gehoord dat je n merrie het beste voor haar 7e haar 1e veulen kan laten krijgen (hier word er zelfs al gefokt met 2 jarige merries en dat vindt ik iets te vroeg) en dan maakt t niet uit tot wanneer ze veulens krijgen (mits de conditie goed is vind ik). Op de manege staan ooit erg 'oude' (fok)merries en die krijgen nog elk jaar n veulen. Ligt ook wel aan de merries

Mijn merrie (nu 2,5) gaat als het goed is volgend jaar voor de 1e keer naar de hengst, heb ik met haar moeder ook gedaan (al was die nog n jaar ouder). Zit ik in elk geval nog voor de pubertijd met haar want haar moeder was n ramp na de geboorte van Chennai.

Hoop dat je hier iets mee kan....

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:16

CubaLibre; Bedankt voor je reactie. Dit is zeker een nuttig bericht. :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:51

Wat bedoel je met de voor en nadelen van een veulen?
Mischien kan ik je daar ook nog bij helpen, heb 2 veulens gefokt uit n eerdere merrie (is ondertussen verkocht en heb daar n merrie van over gehouden) dus weet er ondertussen wel wat vanaf (heb al veel drachtige merries gezien en ook al wat geboortes).

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:53

Ik bedoel wat de voor en nadelen zijn om een veulen te fokken van je eigen merrie. :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:05

Mijn merrie heb ik toen laten dekken omdat ikzelf niet kon rijden, nadat mijn merrieveulen geboren was wilde ik weer gaan rijden maar zat moeers in de pubertijd dus weer aan laten dekken en nu is ze n maand of 3 geleden verkocht en heb ik dus alleen haar dochter nog over.

Je moet natuurlijk wel iets willen verbeteren aan je merrie en de hengst moet wel bij je merrie passen (lees: dingen aanvullen die jouw merrie niet heeft of die niet goed zijn), verder is n veulen fokken leuk maar houdt er erg in dat t ook veel tijd en geld kost...
Verder is het wat je ermee wilt doen, is het veulen voor eigen gebruik of voor de verkoop? en zo kan ik nog wel even door blijven gaan....

Mocht je meer willen weten dan kan je me ook bp'e :D

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:19

Verder niemand meer?!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:23

Persoonlijk zou ik een merrie zeker niet voor haar 6e laten dekken, gezien het feit dat ze vanaf een jaar of 6 pas volledig lichamelijk volwassen zijn. De uiterlijke leeftijd waarop je merrie een veulen kan krijgen is erg afhankelijk van de conditie van de merrie. Ook voor merries geldt dat ze op een gegeven moment niet of amper nog drachtig worden en de leeftijd waarop dat gebeurt verschilt, de ene merrie 'stopt' met 15, de andere krijgt op haar 23e nog een kerngezond veulen en komt er zelf ook zonder moeilijkheden doorheen.

Een merrie dekken voor de pubertijd... tjah het kan natuurlijk... of je het wil is een tweede. De kans is aanwezig dat ze geen flauw idee heeft wat ze met zo'n hummeltje aan moet en het verstoot, gewoon omdat ze nog te jong is om voor een veulen te zorgen. Een kind van 15 kan ook een baby krijgen maar of het verstandig is is het tweede...

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:01

Wat ik op school heb geleerd en van meerdere kanten hoor is dat het het beste is om het eerste veulen voor het 12 jaar te laten komen. Als ze eenmaal een veulen hebben gehad is het afhankelijk per merrie tot welke leeftijd ze veulens kunnen krijgen. Mijn merrie van 18 jaar is nu drachtig van nummer 9en. Haar moeder heefd haar laatste veulen op 23 jaar gekregen en dit zonder problemen. Je moet naar je merrie kijken en als je twijveld of ze in goede conditie is en het aan kan even aan de dierenarts vragen.

Voor en nadelen van een veuen, ja de voordelen is per persoon denk ik verschillend afhankelijk wat je met het veule wilt, bij mij is het voornamelijk omdat mijn merrie er zo van geniet, Je ziet haar gewoon opfleuren als ze drachtig is en een veulen heefd.
Als je een veulen wilt fokken moet je idd als eerder al gemenld letten op dat de hengst die je kiest de minpunten bij jouw merrie verbeterd. als je een hengst kiest die je alleen maar leuk vind is het geen fokken meer maar vermeerderen.
Nadelen, het kost veel geld en als het veulen er is ook veel tijd. Er zijn altijd risiko's voor de merrie (en natuurlijk ook het veulen) Je kunt een poos niet rijden of minder rijden.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:56

_Sannee schreef:
Ik bedoel wat de voor en nadelen zijn om een veulen te fokken van je eigen merrie. :)

Voordelen: Veulentjes zijn ontzettend schattig, en die van je eigen merrie is natuurlijk het allermooiste liefste, schattigste veulen op de hele wereld.

Nadelen: Je kunt je merrie een aantal maanden niet berijden. Het kost veel geld (dekgeld, extra speciaal voer, DA kosten, stamboek/chipkosten). Een dracht brengt risico's mee voor de merrie (het gaat niet altijd goed, lees de gruwel verhalen op KS maar eens). Daarbuiten zou ik me afvragen of een veulen van jouw merrie wel zin heeft wanneer je het niet kunt houden. Misschien is het voor jouw het mooiste liefste veulen van de wereld, maar voor een ander is het gewoon het zoveelste hobbyfok product. Ik weet niet of je merrie papieren heeft, maar anders zou ik het helemaal laten om te fokken voor de verkoop.