Veulen fokken; kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Veulen fokken; kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:38

Hallo allemaal,

Ik heb een 6 jarige NRPS merrie waarmee ik graag een veulen zou willen fokken. Ik heb hier absoluut geen haast mee, wil me eerst wat meer verdiepen en oriënteren op alles.
Nu ben ik alvast aan het rondzoeken en informatie aan het verzamelen over wat er allemaal bij te kijken komt, en welke kosten je moet maken e.d.

Er zullen hier vast genoeg ervaren mensen zitten, dus wie kan mij alvast wat vertellen?

Gr Karin

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:43

Dekkosten
Insimineren
Opvoelen/scannen
Merriebrok
Veulenenting

Hou je het veulen zelf?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:46

Het is wel de bedoeling om het veulen zelf te gaan houden idd.

Ik ben ook op zoek naar een indicatie van de kosten. Ik weet dat veel kosten afhankelijk zijn van bepaalde factoren, maar het is daarom ook alleen een indicatie.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 12-10-09 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:47

Dan komen er nog opfok kosten bij voor het veulen zodra het gespeend is..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:47

HOi,

ik ben geen ervaren fokker maar heb vorig jaar een veulen gehad (of tenminste mijn NRPS pony). Zie mijn avator
Extra kosten waar je rekening mee moet houden zijn extra voeding, bijv. merriebrok (niet onderschatten want als de merrie tijdens de dracht eenmaal te mager wordt is het heel lastig om haar nog vet te krijgen, en al helemaal als het veulen er al is. Je ziet niet zo snel dat ze vermageren tijdens de dracht want ze worden natuurlijk zowiezo wat ronder).
Verder moet je rekening houden met wat extra veeartskosten tijdens en na de bevalling, veulenprikje en darmpek laten verwijderen. Verder extra wormenkuren, ook voor het veulentje. Veulenbrok en natuurlijk je dekgeld en stallingskosten bij het hengstenstation.
IK had een goedkopere hengst gekozen. Verder moet je een paspoort en een chip dus is het handig om lid te zijn/worden van het NRPS en heb geen problemen gehad en schat de extra kosten zo op tussen de 400 en 500 Euro.
Laatst bijgewerkt door piezze op 12-10-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:48

Ik ben ook benieuwd, daarom lees ik mee.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:24

dekgeld is iets waar ik zeker niet op zou besparen. Neem de hengst waar je zin in hebt ook al kost hij wat meer. Alle ander kosten zijn toch identiek. Reken bij een normaal dekgeld toch maar dat een driejarige rond de 5000 € heeft gekost (zonder werkuren). Dekgeld, voeder, veearts, smid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:26

Nou Piezze maak daar om te beginnen maar 1000 euro van, exclusief dekgeld. Dat zijn veeartskosten voor insemineren en opvoelen/scannen, extra entingen en wormkuren, entingen en kuren veulen, stamboekkosten registratie dekking en registratie veulen, chippen. Eventueel nog huur merriebox, extra weiland en/of geboortemelder, merriebrok, veulenprik, veulenbrok. Het loopt snel op.
In de opfok kost een veulen/jong paard ongeveer 1200-1500 euro per jaar. Thuis wat goedkoper.

En dan heb je nog onvoorziene kosten. Complicaties bij dracht of bevalling of een ziek veulen. Het is hartstikke spannend en leuk om zelf je veulen te fokken maar je neemt wel een risico, daar zou ik een potje voor achter de hand houden. Of het veulen verzekeren, maar dat is ook niet goedkoop!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:22

Karin_deB schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een 6 jarige NRPS merrie waarmee ik graag een veulen zou willen fokken. Ik heb hier absoluut geen haast mee, wil me eerst wat meer verdiepen en oriënteren op alles.
Nu ben ik alvast aan het rondzoeken en informatie aan het verzamelen over wat er allemaal bij te kijken komt, en welke kosten je moet maken e.d.

Er zullen hier vast genoeg ervaren mensen zitten, dus wie kan mij alvast wat vertellen?

Gr Karin

is heel spannend om een veulen te fokken, zo'n poppetje als hij/zij geboren is die je met grote ogen aankijkt! Maar kost ook heel veel tijd... veulen moet ook dingetjes leren... halstertje aan, meelopen met mams en dan meelopen met mams aan halsterlijn, voetjes leren geven, aan borsteltjes wennen enz enz, en het is ook heel leuk en ook zijn er af en toe zorgen... vergeet dat niet... Gert Jan slaapt altijd in de stal als het zover is... als de merries kunnen bevallen... daar wil je meestal wel bijzijn... omdat het enorm spannend is en om in te grijpen als er complicaties zijn tijdens de bevalling

Daan_O

Re: Veulen fokken; kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:43

Ik ben er achter gekomen dat je de kosten niet moet onderschatten! Gelukkig had ik voldoende geld achter de hand, want bij ons is het allemaal niet vanzelf gegaan en dan kunnen de DA kosten behoorlijk oplopen!

Te beginnen met de kosten voor het scannen tijdens de hengstigheid, sperma, insemineren, na insemineren scannen op drachtigheid (en dan het geluk hebben dat het in een keer raak is). Tijdens de dracht nog 2 keer laten scannen.Daarnaast inderdaad extra voer (merriebrok is duurder dan basisbrok), entingen (eventueel rhino enting 3x tijdens de dracht), eventueel huur birthalarm of iets dergelijks, dierenartsbezoek tijdens/na de bevalling voor controle. Het veulen dient natuurlijk ook de gebruikelijke entingen en ontwormingen te krijgen, en eventueel veulenbrokjes.

Helaas heb ik dus de dierenarts in de eerste week na de geboorte veel over de vloer gehad, dit heeft voor veel extra kosten gezorgd. Als ik een hele grove schatting moet maken van alle kosten (incl dekgeld van 900 excl.) zit ik denk ik ongeveer op 2800 euro als ze over een paar weken 6 maanden is. Maar daarvoor ik heb wel een geweldig veulentje waar ik dolgelukkig mee ben :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:43

ik reken altijd een kostprijs van een veulen van 2500,- (zonder grote gezondheidsproblemen)
onderhoud merrie, dekgeld, da-kosten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:48

Met deze tips kan ik wat, allemaal bedankt.

Ik onderschat het ook zeker niet, daarom wil ik me ook eerst oriënteren, wil de juiste hengstenkeuze maken ; dus niet perse een goedkope hengst. Een potje achter de hand wil ik ook hebben, dat heb ik tenslotte bij mijn merrie ook voor de onvoorziene kosten.
En uiteraard is het niet allemaal voorbij als het veulen eenmaal geboren is, die kosten horen er ook nog bij. Plus het opvoeden e.d.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:02

Als veulenleek zie ik 1 post nog niet voorbijkomen die ik wel verwacht had: de keuring. Ik neem dan tenminste aan dat je een veulen wil om wat toe te voegen aan het ras?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:06

het veulen wordt niet beter of slechter van een keuring. ik neem aan dat je gaan da keuring bedoeld.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:10

Bij het NRPS is de keuring gratis voor leden ;)

TS fijn dat je er wat aan hebt :)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:13

Denk ook aan eventuele extra veearts kosten he ;) Bij een bevalling en bij moeder en kind kan best veel mis gaan! Mijn merrie heeft koliek gekregen terwijl ze drachtig was, gelukkig hebben ze het allebei overleeft en huppelt er nu een vrolijk veulenhengstje bij onze merrie in de wei! :D

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:28

Bij mij is alles tamelijk vlekkeloos verlopen. Ik ben nu (mijn veulen is 5 maanden) ongeveer €2500,-
(Incl. dekgeld (€900,- ex BTW), stalling, inseminatie, DA-kosten, veulencheck bij geboorte, inschrijving KWPN, paspoort, ontwormen, enten en voer)

Ik ken echter genoeg voorbeelden van veulens met worminfecties, schimmelinfecties aan de longen etc.
Dan ben je zo een paar honderd euro extra kwijt.

Dan ben je nog zo'n 90 tot 120 euro per maand kwijt voor opfok kosten....
En uiteraard blijven de enting- en ontwormen etc toch komen.

Dus ik denk dat je zonder extra DA-kosten toch al een €6500,- kwijt bent voordat je paard 3 jaar bereikt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:34

renske_13 schreef:
Denk ook aan eventuele extra veearts kosten he ;) Bij een bevalling en bij moeder en kind kan best veel mis gaan! Mijn merrie heeft koliek gekregen terwijl ze drachtig was, gelukkig hebben ze het allebei overleeft en huppelt er nu een vrolijk veulenhengstje bij onze merrie in de wei! :D

Ja heb ik in gedachten! Ik wil naast de vast voorkomende kosten ook een spaarpot achter de hand hebben voor het geval er iets gebeurt tijdens de dracht, bevalling oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:43

Naast alle bovenstaande kosten : Birth-alarm, camerasysteem of andere zaken die benodigd zijn voor bij het waken van je paard. Beetje systeem ben je ook wel weer richting de 200/300 kwijt en imo zijn investering absoluut waard.

Stamboekopname of (thuiskeuring) is ook wel zo, maar vind ik niet zo van belang... Dat is ook maar een 100-200 euro bij elkaar.

Ik denk, dat excl. dekgeld én er gebeuren geen enorm gekke dingen. Je op zo'n 1000-1500 euro moet rekenen. En daar zitten veel onverwachte sluip kosten in.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:23

Hoi!

Dit jaar zijn 2 van mijn merries bevallen op een stal vlakbij, waar ze rondom de bevalling goed in gaten zijn gehouden. Voor het dekgeld heb ik bij de ene 850 en de andere 900 betaald. Beide veulens zitten nu op 1750 euro (=dus kosten rondom bevalling, chippen, paspoort, wormspuiten, bekappen en verzekering). Binnenkort moeten ze nog de basisinenting (influenza) hebben, dus komt er weer 50 euro bij. Hier heb ik het voer voor de merrie niet bij in gerekend trouwens. Als je het veulen daarna in de opfok doet, kun je ook rekenen op zo'n 100 per maand aan stallingsgeld exl. hoefsmid/veearts.

Misschien is een NRPS hengst goedkoper in dekgeld, dan zou het misschien voor 1500 kunnen lukken (kosten vanaf inseminatie -tot veulen rond 6 maanden oud), maar dan moeten ze zoals hier al eerder genoemd worden, niet ziek worden. Succes met je hengstenkeuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:40

Karin_deB schreef:
renske_13 schreef:

Ja heb ik in gedachten! Ik wil naast de vast voorkomende kosten ook een spaarpot achter de hand hebben voor het geval er iets gebeurt tijdens de dracht, bevalling oid.

Die spaarpot moet dan wel een paar duizend euro inzitten als merrie en/of veulen naar de kliniek raakt. Dat ben je zomaar kwijt.
Goed alternatief is een veulenverzekering of eventueel ziektekostenverzekering.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:47

wat ik nou niet snap he. jullie zeggen dat het rond de 2000/3000 euro kost. waarom verkopen sommige fokkers hun paarden dan voor 300 euro. ik heb mijn veulen ook rond die prijs gekocht... en of het nou een fjord of een top dressuur paard is .. het lijkt mij dat de dierenarts koste allemaal hetzelfde zijn .. of ligt het aan mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:36

Dan snap je het inderdaad niet Damariis ;)
Een fjord is vaak natuurlijke dekking en dan heb je vaak helemaal geen dierenartskosten. De fokkers die hun pony's voor 300 euro verkopen laten echt niet scannen en opvoelen, enten e.d. en dat zijn ook meestal geen veulens van goedgekeurde dekhengsten, dus daar is geen dekgeld voor betaald.
Warmbloeden zoals KWPNers dekken bijna uitsluitend dmv inseminatie en de dekgelden zijn veel hoger.
Dus dat maakt wel degelijk verschil.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:40

mijne heeft ook papieren en heeft ook een paspoort en chip is ontwormt, en moet toch ook te eten ! de merrie moet toch gedekt worden.. papa is karant en ik denk toch wel dat er dan meer al 300 euro de deur uit vliegt ! zoals jullie dat berekenen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:43

nou dat kan het fokken van fjorden dus helemaal niet uit!