Even een korte vraag: Op welke leeftijd wordt een merrie afgekeurd als fokmerrie? Dus, tot welke leeftijd is een paard in staat om een veulen te krijgen? Ik kon het zo gauw niet vinden bij de zoekfunctie.
Groetjes
Suzanne F.
Geplaatst: 02-10-09 19:16
Verschilt. Ik zou zelf geen fokmerrie meer kopen als ze 17 jaar of ouder is maar dat betekent niet dat ze geen veulens meer kan krijgen. Meeste merries krijg je tot 20 jaar wel dragend, sommigen zelfs tot 25 jaar.
Oke dan, bedankt! Ik kon het op internet ook nergens vinden, dus had geen idee. Het betreft een 11 jarig paard.
Bellasdodo
Geplaatst: 03-10-09 12:21
Ik denk dat je paard zolang gedekt kan worden tot ie niet meer drachtig wordt.. ken idd paarden die op 25 nog gewoon een veulen kregen.. in de natuur houdt de hengst ook geen rekening met de leeftijd van de merrie
vind ik ook. Lijkt me gewoon wat te oud. Vanaf welke leeftijd is het eigenlijk het beste om te fokken. Dus aansluitend op de vraag van-tot welke leeftijd het beste fokken??
flitzz
Geplaatst: 11-10-09 17:03
Kennisje van me heeft een 17 jarige merrie, is nu voor het eerst dragend. Heeft wel wat voeten in de aarde gehad ze heeft verleden jaar het hele dekseizoen geprobeerd de merrie dragend te krijgen. Wat helaas niet gelukt is. Dit jaar is ze al vroeg begonnen met het voeren van merriebrok (advies van da weet eigenlijk niet waarom) daarbij is ze ook op advies van de da begonnen met het voeren van regumate. De merrie is nu dragend en ze heeft van de da tot en met de 90ste dag van de dracht regumate moeten voeren. De regumate heeft ze netjes afgebouwd en de merrie is nog steeds dragend. Het probleem dat de merrie niet makkelijk dragend te krijgen was, was dat de merrie een hele snelle eisprong had. (Normaal word een merrie hengstig en word het eitje rijp, bij deze merrie zit er tussen het hengstig worden en eisprong 2 dagen. In haar geval betekende het bijv maandag begon de merrie hengstig te worden gelijk naar de hengstenboer toe, dinsdag dekken/ insemineren, woensdag was het eitje weg)
ik denk dat de leeftijd van een fokmerrie niet uit maakt. Een merrie kan vanaf 2.5jaar makkelijk gedekt worden en tot je zelf ziet dat de merrie niet meer in goede conditie verkeerd om een dracht te volbrengen en het veulenen niet meer aan kan dan denk ik dat een merrie niet meer geschikt is om gedekt te worden en veulens te krijgen. Ik vind dat je naar je paard moet kijken en luisteren. Elk paard is anders. Wij hebben nu een merrie van 18jaar die bij ons haar eerste veulen krijgt maar in het verleden al eens veulens heeft gehad en een merrie van 13 die oktober vorig jaar een veulen heeft gehad en als het goed is verwacht ze in Juli of augustus haar 2de veulen ze is van de late veulens ik weet het als het anders kon had ik het anders gedaan maar goed eerste keer was ze drachtig toen ik haar kocht en nu wilde we een hengst die volgend jaar niet meer dekt en wilde toch nog even zien of ze drachtig van hem zou worden ondanks het late veulen.