Aankomst miniveulentje (tips gewenst)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Aankomst miniveulentje (tips gewenst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:07

Zaterdag is het zover,en komt ons mini merrietje :D
Ze komt te staan bij ons mini ruintje van 7 jaar.
Uiteraard zorg ik dat het stalletje in orde is,en ze krijgen een apart stukje bij stal waar ze lekker mogen banjeren.(ons ruintje staat nu tussen de grote paarden op het weiland,maar dat lijkt me met zo`n ukkie geen goed idee).
Hoe kan ik de kennismaking met ons ruintje zo goed mogelijk laten verlopen?
Hij is zelf heel makkelijk,en kan met alle paarden wel opschieten.
En uiteraard zou ik graag tips krijgen over waar ik de eerste dagen op moet letten,en juist wel of niet moet doen.
Mijn idee is om de kennismaking zo snel mogelijk te laten plaatsvinden(met het oog,dat ze dan niet alleen staat de eerste nacht).
Of zou dat nog meer stress opleveren?
PPffff,spannend hoor voor het eerst een veulentje :D ;)

friesiszwart

Re: Aankomst miniveulentje (tips gewenst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:11

Ik zou ze bij elkaar zetten en goed in de gaten houden mits je zeker weet dat je ruintje niets zou doen. Anders toch op een stukje met een draad ertussen naast je ruin en na enkele dagen pas bij elkaar.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:12

Ik heb de mijne eerst een dag rust gegeven in haar eigen stalletje, de dag daarna bekeken hoe ze zich voelde en reageerde op andere paarden en de paarden op haar. Daarna heb ik haar met een 5 mnd oud veulen gezet (zelf was ze toen 8 maanden) dat ging redelijk. Maar nu na bijna een jaar en 1x verplaatst van stal staat ze met een 27 jarige ruin en die zijn beste maatjes! :D Veel suc-6, paarden zoeken het zelf vaak uit.

Een ouder paard, en zeker een ruin, zullen niet snel een veulentje aanvallen. Als het veulen gewoon onderdanig is zullen ze snel vriendjes worden. Als het veulen nog niet zo onderdanig is zou het wel een knauw kunnen verwachten. Maar blijf er even bij en als het niet gaat na een kwartiertje haal je ze even uit elkaar en probeer je het de volgende dag weer ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:27

Ik ben voor mijn ruintje niet zo snel bang,dat hij iets doet.
Hij is gewend om nieuwe paarden te ontmoeten en heeft dan nog nooit iets raars gedaan.
Poosje terug waren er mensen met een aantal shetjes in een bak,kon hem er zo tussen zetten en er gebeurde niets.
Wel even met de andere ruin van spelen en daarbij uittesten wie de baas was,maar totaal verder geen gedoe.
De merrietjes vond hij alleen maar leuk,en toen er eentje dreigde met haar kont naar achter,ging hij netjes opzij.(echt met zo`n blik...wat een sjago wijf,dan niet hoor!) :D

Wachtff

Re: Aankomst miniveulentje (tips gewenst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:35

Kijk, dan kan het prima hoor ;) Gewoon doen, zelf laten uitzoeken en niet in de weg gaan staan. Ik heb zo'n vermoeden dat dit geen problemen gaat geven. Ik zou alleen daarna niet dat jonge veulen en de ruin in de kudde zetten want dan gaat de ruin het veulen verdedigen en dan kunnen er wel rake klappen komen. Die van mij staat ook nog steeds met de ruin todat de ruin komt te overlijden of als mijn merrie oud en sterk genoeg is om voor zichzelf op te komen. Verder heeft ze ook 3x per week neus contact met 2 shetten, gaat prima ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:38

Nee,ze gaan absoluut niet in de kudde met grote paarden.(waaronder een jaarling fries,en jaarling gelder).
Het ruintje staat daar nu wel,maar is het gewend en kan zich prima redden.(mede dankzij zijn makkelijke karakter).
Maar hij gaat dus samen met het merrieveulen op een apart stukje.
Het verhaal van bokt over een doodgetrapt mini veulentje,staat nog vers in mijn geheugen.(neem dus geen enkel risico!) ;)