Wanneer hengstveulen vruchtbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandravm

Wanneer hengstveulen vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:50

In april is ons veulentje geboren. Een hengstje. Momenteel is hij 5 maand en loopt hij nog steeds bij zijn moeder op de weide.
Daardoor komt mijn vraag: van welke leeftijd is een hengstje vruchtbaar? Want ik zit niet te wachten op een veulen van moeder en zoon.

Vermits Jester bij ons blijft, ben ik het afspenen ergens aan het uitstellen omdat moeder hem goed onder de duim houdt. Jester is een echt hengstveulen dat goed weet waar de grens ligt. Hij bespringt moeder wel eens, maar dan heeft hij een bok er gratis bij.
Zou ik ze nog een paar maand samen kunnen laten lopen? Of moet ik ze echt gaan scheiden?

Alvast bedankt.

fjordnina

Re: Wanneer hengstveulen vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:54

Om op save te spelen zou ik ze met 8 maanden scheiden, de meeste hengstjes dekken niet voordat ze een jaar zijn, maar de vroege vogels kunnen vanaf 8 maanden actief zijn.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:06

Waarom haal je je hengstje er over een maand niet vanaf? Anders zou ik hem er voor het voorjaar ergens anders laten lopen. Ik weet niet of de merrie nu weer drachtig is, maar het lijkt me voor de merrie ook wel fijn om even 'rust' te hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:09

Henkjan, ik ben het met je eens... Die van mij is over een maand 4 maanden oud. dan haal ik hem er waarscheinlijk ook vanaf... en misschien over 2 maanden. dat ligt er een beetje aan hoe de merrie zich houd...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:40

Verder denk ik ook dat je veulen liever met leeftijdsgenootjes speelt dan met zijn moeder!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:50

De merrie ziet niet af van het veulen. Hij is redelijk rustig en onderdanig ten opzicht van zijn moeder. Moeder is altijd baas geweest over de rest en nu ook boven hem.

Om hem een tijdje te zetten bij een ander veulen, zie ik eigenlijk niet echt zitten. Het is een heel slim veulen en al redelijk groot (momenteel al zeker 1,4 m). Nu is hij goed handelbaar vermits hij dagelijks in de hand komt. Wordt iedere morgen en avond binnen en buiten gezet. Met goed handelbaar, bedoel ik dat hij redelijke rustig meeloopt, met weinig stijgeren en trekken. Ik heb ergens schrik dat hij veel moeilijker te hanteren wordt als hij een tijdje bij een ander veulen op de weide zou staan. Hij is net als zijn moeder heel eenkennig. Ik kan hem binnen en buitenzetten, maar bij mijn echtgenoot is het een compleet gevecht. Vandaar dus...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:52

zet hem dan bij volwasse paarden die hem opvoeden... Dat doe ik ook met mijn hengst...

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:15

Peelie schreef:
zet hem dan bij volwasse paarden die hem opvoeden... Dat doe ik ook met mijn hengst...

Het is daarom ook dat ik hem graag nog een tijdje bij zijn moeder zou laten lopen. Omdat zij heel goed is in het opvoeden van veulens en jaarlingen. Verder denk ik niet dat ik direct iemand zal vinden, die het niet erg zou vinden om een hengstveulen tussen zijn paarden te zien lopen. Onze paarden staan aan huis vandaar.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:23

Ik heb mijn hengstveulen van vorig jaar er met 6 maand afgehaald, daarna kwam hij weer met de merries op de wei. Omdat ik wil dat hij in een kudde kan leven heb ik hem met 10 maand gecastreerd. Misschien is dat ook een optie voor je? Mits zijn ballen zijn ingedaald en hij gecastreerd kan worden natuurlijk. De mijne was er al klaar voor dus heb het direct maar gedaan.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:57

D_Travis schreef:
Ik heb mijn hengstveulen van vorig jaar er met 6 maand afgehaald, daarna kwam hij weer met de merries op de wei. Omdat ik wil dat hij in een kudde kan leven heb ik hem met 10 maand gecastreerd. Misschien is dat ook een optie voor je? Mits zijn ballen zijn ingedaald en hij gecastreerd kan worden natuurlijk. De mijne was er al klaar voor dus heb het direct maar gedaan.

Mmm zelf zou ik wachten zo lang wachten met casteren. Zo ontwikkelt hij zich het meest.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:07

Ik heb hier een hengstje van 16 maanden gewoon in de kudde lopen,
hij wordt goed onder de duim gehouden door de dames hier en vertoont nog totaal geen hengsten gedrag.
Nou moet ik wel zeggen dat de merries het ook absoluut niet tolereren als hij wil springen,
en zijn speelmaatje is een 3 jarige merrie die drachtig is,
van de rest kan hij een klap verwachten als hij iets probeert,
het is per beestje verschillend hoe lang ze er bij kunnen.
Zodra hij ook maar iets van hengsten nukken krijgt gaat hij uit de groep.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:18

zolang je hem er gewoon bij houd zal er niks gebeuren en zal hij respect houden voor de merries,,, Maar de moeder merrie is vaak veel te lief voor haar kind en daardoor krijgt het veulen hengsten streken.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 09:54

In dit geval is moeder zeker niet te lief. Hij krijgt van haar nog de meeste opdonders.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:32

_Pat_ schreef:
D_Travis schreef:

Mmm zelf zou ik wachten zo lang wachten met casteren. Zo ontwikkelt hij zich het meest.

ontwikkelen in welke zin? Prachtig mooie hengsten nek etc? En bouw etc?

Nee ik heb liever een paard wat lekker met anderen de wei op kan en lekker spelen, dan dat hij een hele poos alleen moet lopen om er "mooier" uit zien. Ik heb daar dus echt niks mee.
:n

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:42

he sandra

stauris is vandaag gespeend hij is heel dominant en kitzbi lied veel toe dus heb hem met 4 mnd eraf gehaald en nu staat hij bij noah en gaat super

jouw merrie die laat niet veel toe dus ik denk dat hij er nog wel bij kan blijven staan.

doe je hem s,nachts apart op stal of bij elkaar

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:01

Wij hebben ook een hengstje van april en een hele dominante en goed opvoedkundige moeder.
Ons plan is hem in het voorjaar in de opfok te doen. Tot zo lang kan hij gewoon in ons kuddetje blijven lopen. Mocht hij zich toch ineens tot dekhengst ( ~~}>) ontwikkelen moeten we iets andes verzinnen.

Succes met hem! (en de rest natuurlijk)

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:56

Hey Kitzbi,

Momenteel staan ze nog samen in de stal, maar binnen een weekje of twee, gaan we die opsplitsen, dan heeft ieder zijn eigen stal. Mijn ventje moet dat eventjes doen dan.

Ik hoop ook dat hij er nog een tijdje bij kan lopen. Dus we zullen wel zien. Je paardjes zien er goed uit.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:46

Hey nou super dat het verder goed gaat hoe gaat met de kleine meid..

stauris en noah staan samen en gaat super samen...